Nejočekávanější hru současnosti stvořil jeden člověk. Prodala milion kopií za den a zahrajete si ji v češtině
Manor Lords od polského vývojáře Grzegorze Styczeńa vzali Steam útokem. Stavitelská strategie ze středověku má zaděláno na obří úspěch.
Neznáte Manor Lords? Tak to je docela překvapení. Protože těsně před svým pátečním vydáním to byla nejočekávanější hra současnosti. Největší videoherní online obchod světa Steam u ní hlásil přes tři miliony uživatelů, kteří si ji napsali na seznam přání. A když se Manor Lords konečně k hráčům dostali, třetina zájemců si je za jediný den od vydání pořídila.
Na začátek jedno středověké srovnání. Český historický hit Kingdom Come: Deliverance vyšel před šesti lety. Za tu dobu jeho tvůrci z Warhorse Studios nastřádali šest milionů prodaných kopií titulu, jenž se odehrává v českých zemích před šesti staletími. Právě vydaná středověká budovatelská strategie Manor Lords za jediný den napočítala milion prodejů a z téměř dvacítky tisíc hodnocení na Steamu jich je 89 procent kladných.
To samozřejmě není žádný indikátor, že dalších pět milionů ještě přidá. Ale je to nesmírně impozantní číslo vzhledem ke skutečnosti, že Manor Lords jsou dílem jediného vývojáře. Pod strategickou hrou je podepsaný polský autor Grzegorz Styczeń vystupující jako jednomužné studio Slavic Magic. „Je to můj první vážnější projekt. Předtím jsem dokončil jen pár malých flashových her,“ popisuje své začátky.
Styczeń vydal Manor Lords na Steamu za cenu 40 eur neboli tisíc korun (aktuálně s 25% slevou) v takzvaném předběžném přístupu. Tedy coby plně hratelnou, ale zdaleka ne finální verzi, na níž nadále pracuje. Jak se asi bude hra prodávat po ostrém vydání, až do ní přibude ještě více obsahu? To se ukáže až v kdovíjak vzdálené budoucnosti, už teď si ale milion hráčů může užít výlet do středověku.
Manor Lords z vás udělají vladaře malé obce kdesi ve Francích (území dnešního Německa) ve 14. století, který plánuje její růst, dohlíží na sběr surovin, určuje výši daní a řeší další podobné věci, které šlechtici řešívali. Takže také velí zbrojnošům v bojích, které někomu mohou připomenout historickou strategickou sérii Total War. A v něčem i Kingdom Come: Deliverance.
Zaprvé snahou o poměrně velkou autenticitu a dobové reálie. Zadruhé tím, jak dění ve hře můžete sledovat. Česká hra přinesla až filmově pojaté dobrodružství hrdiny Jindřicha viděné z pohledu první osoby. To budovatelská strategie na příběhové vyprávění nesází, ale umožní vám vtělit se do vybraného obyvatele a projít se vaší vesnicí takříkajíc po svých. Dokonce ještě třetí styčný bod byste mohli přidat – Manor Lords si díky známému překladateli Filipu Ženíškovi zahrajete i v češtině.
Vždycky jsem chtěl udělat realtimovou strategii. Hrál jsem hodně Stronghold: Crusader, The Battle for Middle-Earth nebo Age of Empires.
Těch podobenství a inspirací byste ale u Manor Lords našli mnohem víc. „Vždycky jsem chtěl udělat realtimovou strategii. Hrál jsem hodně Stronghold: Crusader, The Battle for Middle-Earth, Knights and Merchants, The Settlers nebo Age of Empires. Takže udělat něco takového mi připadalo jako docela zábavný úkol,“ přidal Styczeń v rozhovoru pro oficiální stránky Unreal Enginu výčet vynikajících a fanoušky milovaných strategií.
Sólo tvůrce Manor Lords vyvíjí už sedmým rokem a používá při tom právě technologii Unreal Engine. Což samo o sobě není až tak zajímavé jako skutečnost, že Unreal je značka spojená s firmou Epic Games, která nadějným nezávislým vývojářům používajícím její nástroje poskytuje finanční podporu. Takzvané Epic MegaGrants spolu s finanční podporou fanoušků na Patreonu proměnily nadšenecký projekt jediného člověka v nejočekávanější hru roku.