Nejprodávanější ojetá auta stojí o desítky tisíc korun víc než před rokem. Ceny navíc dál porostou, říká šéf Carvaga

Jakub ŠultaJakub Šulta

jakub_sulta_1-minKomentář

Foto: Carvago

Jakub Šulta, spoluzakladatel a CEO společnosti Carvago

0Zobrazit komentáře

Začátkem roku jste si mohli koupit ojetou Octavii vyrobenou v roce 2016 průměrně za 345 tisíc korun. Teď za ni připlatíte klidně dalších 50 tisíc korun, ještě má najeto o několik tisíc kilometrů víc, a pokud budete s nákupem dál otálet, sáhnete za pár měsíců do peněženky ještě hlouběji. Taková je podle tuzemského startupu Carvago prognóza vývoje trhu s ojetými vozy, kde auta – byť jsou logicky stále ojetější – nabývají na hodnotě.

Jakub Šulta, spoluzakladatel a výkonný ředitel Carvaga, v komentáři pro CzechCrunch popisuje, co přesně se na trhu děje, proč ceny stoupají a na co se mají zájemci o nákup ojetého auta připravit.

***

Globální krize v automobilovém průmyslu, způsobená nedostatkem čipů, materiálu, ale i pracovních kapacit, se dramaticky promítá také do trhu ojetin. Počet nabízených vozů z druhé ruky spadl na úroveň krizového období roku 2009.

Zatímco dříve se množství ojetých vozů každoročně zvětšilo o jedno až tři procenta úměrně tomu, jak stoupal počet aut na silnicích, nyní je počet inzerovaných vozů stejný jako před dvanácti lety, kdy svět drtila globální ekonomická krize. Situace je tedy vážná. A bude ještě horší, zejména pro ty, kteří koupi vozu odkládají v naději, že ceny začnou brzy opět klesat.

Automotive je jedním z mála segmentů, které v době adventu nenabízejí zákazníkům lepší ceny. A doufat nelze ani v reálné slevy ojetých aut, které od prvního ledna „zestárnou o rok“. Naopak. Aut bude ještě méně a budou dražší. Stačí sledovat dynamiku vývoje trhu.

Podívejme se na vývoj cen ojetin s nájezdem od 50 do 150 tisíc kilometrů, cenou do 100 tisíc eur a bez přívlastku „bourané“. Začátkem letošního roku byly takové vozy nabízeny v inzerci na českém trhu v průměru za 377 tisíc korun. O tři čtvrtě roku později, v říjnu, už to bylo 425 tisíc. Během krátké doby tak ceny poskočily o 13 procent.

carvago-skoda

Foto: CzechCrunch

Vývoj cen ojetin dle dat startupu Carvago

Jinými slovy, kdo s koupí auta váhal, mohl v případě nejprodávanějších modelů nižší střední a střední třídy reálně prodělat nějakých 50 tisíc korun. A přitom si koupil horší nebo přinejmenším opotřebovanější auto. Na začátku roku ukazoval tachometr nabízených ojetin průměrně 111 tisíc najetých kilometrů, v říjnu 118 tisíc. Pro mnohé řidiče přitom rozdílových sedm tisíc kilometrů představuje nájezd za celý rok.

Lepší to nebude

Na základě našich analýz předpokládáme, že v průběhu následujících tří měsíců klesne nabídka vozů dostupných k prodeji o dalších 5 až 10 procent. Stojí za tím tři faktory: další odstávky výroby během vánočních týdnů, cyklická nižší prodejnost vozů v prosinci a také současná nechuť lidí dávat svá auta k výkupu. To vše se na cenách odrazí.

Obchodníci si celkovou situaci dobře uvědomují. Zásadně se snížila jejich ochota poskytovat slevy, na poptávané modely sepisují pořadníky a s ojetinami dokonce spekulují. Sázejí totiž na to, že čím dříve nakoupí a později prodají, tím vyšší zisk realizují.

Čeští dealeři objednávají každý den zahraniční ojetiny po kamionech, aby měli po Novém roce co prodávat. Zejména vyžadují modely, které jsou na lokálním trhu už teď nedostatkové. Kromě toho reálně stahují z nabídek auta, o nichž vědí, že je za půl roku budou schopni prodat s vyšším ziskem. Vzniká tak pozitivní zpětná vazba, kdy růst cen vytváří tlak na další růst. Pokud tedy pořízení ojetého vozu zvažujete, radíme jednat rychle. Zlepšení totiž není na dohled.

carvago-toyota

Foto: CzechCrunch

Vývoj cen ojetin dle dat startupu Carvago