Závodit se dá dnes s kdečím a výjimkou nejsou ani traktory. Jen v Česku se pořádalo už několik soutěží, kde se vesničtí závodníci v těchto hospodářských strojích střetávali na polních okruzích. I když nejde o žádnou mainstreamovou zábavu, své fanoušky rozhodně má. Na chuť by těmto závodům však mohli přijít i skuteční milovníci rychlých vozů, a to díky výrobci traktorů JCB.
Společnost se sídlem v anglickém Rocesteru se již od roku 1945 zabývá výrobou kvalitních zemědělských nástrojů včetně bagrů a zmíněných traktorů, kterými přes dvacet továren zásobuje prakticky celý svět. Patří mezi ověřené značky, co se produkce těžkých zařízení týče, díky čemuž si může troufnout i na různé, nepříliš účelové šílenosti. Jednou z nich je závodní traktor.
JCB představilo takzvaný Fastrac Two, předchůdce modelu Fastrac One, který letos v červnu pokořil rekord v podobě nejrychlejšího traktoru světa – dokázal jet rychlostí 166,7 km/h. Nástupce původní verze však laťku vysokorychlostních traktorů posouvá ještě výše. Fastrac Two totiž dokázal udržet průměrnou rychlost okolo 218 km/h, čímž si vysloužil čestné místo v Guinessově knize rekordů.
Foto: JCB
Britský jezdec Guy Martin, který s traktorem dal rekord
Rekord nejrychlejšího traktoru světa je atraktivní sám o sobě, ale možná mnohem zajímavější je celý proces, který pokoření tohoto milníku předcházel. JCB s novým strojem nakládalo skutečně jako se závodním prostředkem, což lze interpretovat především na designu. Již na první pohled je jasné, že nejde o žádný běžný traktor. Právě naopak.
Inženýrská a designérská divize společnosti úzce spolupracovala na tom, aby vzhled ideálně korespondoval s použitými technologiemi. V první řadě odlehčili celkovou konstrukci a namísto tradiční ocele použili hliník, přičemž vyházeli všechny nepotřebné komponenty, aby ušetřili co nejvíce přebytečných kil.
Poté se zaměřili na vylepšení aerodynamiky, na níž pracovali s technologickou divizí britské automobilové stáje Formule 1 Williams. JCB uvádí, že se díky novým nárazníkům, deflektorům a pokročilému procesu takzvané počítačové mechaniky tekutin podařilo aerodynamiku traktoru vylepšit o důležitých 10 procent.
V kokpitu zkušený závodník
Následně upravili turbo a chlazení a přihodili 7,2litrový šestiválcový diesel JCB Dieselmax s výkonem až 1 016 koní při 3 150 otáčkách za minutu. To vše zaobalili do působivého, žluto-černého kabátku s uhlazeným vzhledem a oficiálně vypustili na testovací dráhu Elvington Airfiled v anglickém Yorku.
Foto: JCB
Letmý pohled dovnitř stroje
Do závodní novinky rovnou posadili ostříleného motocyklového závodníka Guye Martina, který to s traktorem v jednom úseku vytáhl až na 247,5 kilometru za hodinu. „Zajistit, aby pětitunový traktor dosáhl rychlosti okolo 247 km/h a pak ještě úspěšně zastavil, není příliš jednoduchý úkol,“dodává šéf inovací v JCB Tim Burnhope pro magazín Top Gear a zároveň tak nastínil, proč Fastrac Two disponuje i zpětným padákem pro brzdění.
Nyní je otázkou, co bude JCB s tímto traktorem dělat. Je sice hezké, že mají ve svých garážích nejrychlejší traktor na světě, ale zatím neexistuje cílovka, která by si jej koupila pro rozumné využití. Na pole se s ním jet nedá, orat taktéž neumí a závodit nemá s kým. Lze spekulovat nad tím, že JBC dalo podnět ke vzniku nové soutěže, něco jako Tractor 1. Tam by pak tato vychytávka smysl dávala. Ostatně k tomu již připravila i oficiální merchandising.
Německý dopravní obr FlixBus se dlouhodobě snaží pozicovat coby inovátor na poli autobusové přepravy a jedním ze zajímavých směrů inovace je rozvoj udržitelnosti autobusové přepravy. Dálková autobusová doprava je při dostatečném naplnění autobusů sama o sobě jedním z nejšetrnějších způsobů přepravy na delší vzdálenosti, ale FlixBus chce svůj ekologický dopad dále snižovat.
Pomoct mu k tomu mají mimo jiné elektrobusy a po dobrých zkušenostech z provozu v Německu a ve Francii přináší FlixBus první bezemisní autobus také do Spojených států. FlixBus testuje první plně elektrický dálkový autobus na americkém trhu ve spolupráci se společností Motor Coach Industries a nasazen je na trase na západním pobřeží USA, konkrétně mezi městy Sacramento a San Francisco.
Pro FlixBus jsou Spojené státy stále novým trhem, ale německá společnost zde rychle expanduje a nasazení prvního dálkového elektrického autobusu může firmě pomoci dále rozšiřovat povědomí o značce a demonstrovat hodnoty, na kterých staví.
Foto: FlixBus
Zakladatelé FlixBusu: Daniel Krauss, Jochen Engert a André Schwämmlein
Kromě experimentu s elektromobilitou pracuje FlixBus v zámoří na rychlém rozšiřování své dopravní sítě. Během listopadu firma otevřela nová spojení ve státech Pensylvánie a Ohio na východě země a současně rozšířila síť dálkových autobusových spojů také ve státě Oklahoma.
S koncem listopadu pak zelené autobusy začínají jezdit i mezi městy Seattle a Portland na severozápadě země a mezi populárními jižními destinacemi Miami a Orlando ve státě Florida. „Testování prvního plně elektrického dálkového autobusu v Americe není velkým milníkem jen pro FlixBus, ale i pro zdejší cestovní ruch jako celek,“ uvádí Michael Kahn, vedoucí manažer expanze FlixBusu v USA.
„FlixBus se zavázal být do roku 2030 uhlíkově zcela neutrální, a proto jsme výrobcům, jako je MCI, vděční za to, že investují do budoucnosti udržitelné dopravy i přímo tady ve Spojených státech,“ dodává Kahn.
Foto: FlixBus
Elektrický autobus FlixBusu v Německu
Po úspěšném zkušebním provozu v Kalifornii bude FlixBus spolu s dopravními partnery a společností MCI pracovat na tom, aby v roce 2020 zajistil e-busy i pro další klíčová spojení včetně Los Angeles—San Diego, Portland—Seattle nebo New York—Filadelfie.
Společnost MCI chce vyrábět 100% elektrické dálkové autobusy, jejichž výkonnost bude srovnatelná nebo vyšší než u dosavadních naftových, hybridních a CNG vozů. Pohon modelu MCI D45 CRTe LE CHARGE zajišťuje 750V elektromotor značky Siemens a o napájení se starají vysokoenergetické lithium-iontové baterie pocházejí z dílny americké společnosti XALT Energy. Aby byla naplněna kritéria pro dálkovou přepravu, baterii je možné v nabíjecí stanici o výkonu 150 kW dobít do plna za méně než 3 hodiny.
Dobré zkušenosti z Evropy
FlixBus již v minulosti uvedl elektrické autobusy na dálkových linkách na evropských trzích, a to ve Francii a v Německu. Zpětná vazba od zákazníků i řidičů je dle vyjádření české tiskové mluvčí Martiny Čmielové velmi pozitivní. Ve Francii zajišťuje elektrický dálkový autobus přepravu na zhruba 150kilometrové trase mezi Paříží a Amiens, přičemž poprvé vyjel v dubnu 2018. Hned v létě 2018 pak následoval elektrický autobus mezi německým Frankfurtem a Mannheimem.
Foto: FlixBus
Dobíjení elektrické autobusu BYD C9 zabere 3 hodiny
Zajímavé je, že autobusy v Německu i ve Francii jsou čínské, přičemž dle FlixBusu je to jednoduše z toho důvodu, že evropští výrobci zkrátka nebyly schopni potřebný produkt dodat. Ve Francii jezdí dvojice autobusů Yutong ICe 12. Tento model disponuje bateriemi na bázi lithium-železo-fosfát a na nabití ujede až 250 kilometrů. Dobíjecí čas je pak zhruba 4 hodiny. Autobus má kapacitu 51 sedadel a je schopen maximální rychlosti 100 km/h.
Francouzský FlixBus se chlubí, že tento e-bus za dobu svého provozu ušetřil již více než 140 tun CO2. Pozitivní je pak také to, že se Francouzi za více než rok a půl provozu elektrických autobusů zatím nepotýkali se žádnou závadou. Hladkému provozu eletrobusů ve Francii prý nahrává i fakt, že dopravní partner B.E. green, který linku obsluhuje, se na elektromobilitu specializuje a s bezemisními autobusy má zkušenosti i mimo síť FlixBusu.
V Německu jezdí jiný čínský autobus, model BYD C9, který na trasu mezi Frankfurtem a Mannheimem vyjel v létě 2018. Autobus má velmi podobné rozměry i kapacitu jako Yutong ICe 12 (zhruba 12 metrů a 50 míst) a jeho maximální rychlost dosahuje 90 kilometrů za hodinu. Tento autobus na dobití potřebuje zhruba 3 hodiny.
Od digitálních jízdenek až po městskou cyklistiku
Dá se samozřejmě polemizovat o tom, jaký environmentální dopad mohou mít u takto velkého dopravce jednotky elektrických autobusů, a určitě lze namítnout, že se jedná jen o marketingovou aktivitu, která FlixBusu přinese pozitivní publicitu. Fakt, že se udržitelnost stává hlavní komunikační linkou dopravců, je ale bezesporu pozitivní a do budoucna je velkým příslibem. FlixBus se ostatně chce již do deseti let stát firmou s neutrální uhlíkovou stopou.
Foto: FlixBus
Elektrický autobus Yutong ICe 12 jezdí mezi Paříží a Amiens
Snahy firmy povznést dálkovou dopravu z hlediska šetrnosti k životnímu prostředí nekončí u samotných autobusů. Zákazníci FlixBusu mají při nákupu jízdenky možnost „kompenzovat“ uhlíkovou stopu snadným odesláním příspěvku na environmentální projekty a firma zároveň velmi propaguje digitální nákup jízdenek bez tisku papírového dokladu. Dle informací dopravce díky tomu bylo jen v loňském roce ušetřeno až 1,9 milionu stran papíru.
Dobrou zprávou je, že v iniciativách s environmentálním zaměřením nezůstává pozadu ani česká pobočka dopravce. Pražská kancelář se navíc neomezuje jen na ekologii v autobusové dopravě. Za zmínku stojí, že FlixBus letos v říjnu, možná trochu překvapivě, podpořil iniciativu spolku AutoMat zaměřenou na rozvoj cyklistické dopravy ve městě.
Spolu s AutoMatem vyvezl FlixBus zástupce českých měst do dánského Aarhusu a Kodaně, kde se zastupitelé a městští úředníci z dopravních odborů mohli nechat inspirovat místní cyklistickou infrastrukturou. Inspiraci v Mekce udržitelné dopravy mohli sbírat zástupci Rožnova pod Radhoštěm, Otrokovic, Zlína a Pardubic, a to díky svému umístění v soutěži o Cykloměsto roku 2019.
Foto: Kajetán Tvrdík
FlixBus vyvezl zástupce českých měst, aby se inspirovali dánskou infrastrukturou pro cyklisty
Reprezentanti čtyř českých měst se během čtyřdenní exkurze setkali s dopravními odbory radnic Aarhusu i Kodaně či se zástupci slavné organizace Copenhagenize, která plánuje města s akcentem na soulad kvality života a udržitelnosti dopravy. Na programu byla i návštěva pobočky hnutí Cycling Without Age, jehož dobrovolníci, kterých je již 30 tisíc ve 40 zemích světa, vyvážejí na speciálních kolech na projížďku seniory, kteří by jinak trávili čas v domovech.
„V Aarhusu jsme si povídali třeba o tom, jak se jim mezi lety 2010 a 2016 podařilo zvýšit intenzitu cyklodopravy o 30 procent. V Kodani nás zaujalo například to, že 75 procent lidí, co jezdí na kole, jezdí i v zimě. K tomu přispívá i fakt, že když napadne sníh, jako první se čistí cyklostezky,“ shrnul exkurzi Michal Lehečka z AutoMatu.
Bude zajímavé sledovat, jaké další projekty v oblasti udržitelnosti si FlixBus připraví a zda se firma bude nějak podstatněji angažovat i v dalších módech dopravy. Stejně tak je otázkou, kdy se i v České republice v dohledné době objeví první elektrický, nebo třeba vodíkový autobus. Vzhledem k závazku FlixBusu, že se do deseti let stane kompletně uhlíkově neutrální, je však možné, že se toho dočkáme.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.