Česká hra získala Oscara, spolupracuje s Disney i Marvelem. Teď Krycí jména slaví 10 let s vylepšenou verzí

Krycí jména od designéra Vládi Chvátila a české společnosti CGE se prodávají lépe než oba díly Kingdom Come dohromady.

Michal MančařMichal Mančař

kryci-jmena-cge-2

Foto: Czech Games Edition

Krycí jména umí zprostředkovat radost z nalezení nápovědy, která spojuje slova ptakopysk, vrtulník a krumpáč

0Zobrazit komentáře

Patří mezi absolutně nejúspěšnější české hry. Mezi deskovkami je jedničkou, ale její čísla by mohly závidět i jinak úspěšné videohry. Získala dokonce takzvaného herního Oscara. A teď stolní hra Krycí jména od českého autora Vládi Chvátila slaví 10 let od vydání tím nejlepším možným způsobem – už zakrátko vychází v nové a vylepšené jubilejní verzi.

Snažíte se v nich jedním slovem propojit vícero slov jiných. Když to jsou třeba vrtulník, pták a vlaštovka, tak napovíte třeba slovem létat. Ale co když musíte spojit bagr, ptakopysk a láska?

Právě takhle se Krycí jména hrají – a tenhle zdánlivě jednoduchý recept stačil designérovi Vláďovi Chvátilovi k tomu, aby s Krycími jmény získal to nejprestižnější ocenění mezi stolními hrami, trofej Spiel des Jahres považovanou za Oscary deskoherní branže. A navíc z toho bylo přes 16 milionů prodaných kusů napříč 45 jazyky. Anebo licencované edice pro Disney či Marvel.

Nyní k těmto úctyhodným číslům – která strčí do kapsy třeba i oba díly Kingdom Come: Deliverance od Warhorse Studios dohromady – přibudou další. České herní vydavatelství CGE totiž k oslavě 10. narozenin Krycích jmen chystá zdokonalenou verzi svého hitu.

Nová Krycí jména vyjdou už 1. července, ještě letos bude následovat i verze pro dva s podtitulem Duet a vizuálnější Obrázky. Vylepšená verze vyjde v nové grafice a s novou nabídkou slov, která tvůrci vybrali podle dat z mobilní (a taktéž velmi úspěšné) verze.

Praha dá miliony na vývoj videoher. Podporu míří na studenty, slibuje si zakládání nových herních firem

Deset vývojářských týmů ze středních a vysokých škol může získat po 200 tisících korun. Kromě toho je čeká i podpora expertů z herního průmyslu.

Michal MančařMichal Mančař

prague-gaming

Foto: Filip Houska/CzechCrunch

Praha dá miliony na vývoj videoher

0Zobrazit komentáře

Český herní průmysl generuje miliardy korun ročně, ale trápí ho nedostatek vzdělaných pracovníků i málo nově založených firem. K řešení obou těchto problémů nově přispěje i hlavní město. Praha spouští projekt na podporu studentských herních vývojářů, kterým poskytne finance i propojení na zkušené profíky z Česka i zahraničí.

Zajímá vás herní průmysl v Česku?

Tak se přihlaste k odběru našeho herního newsletteru Good Game!

Newsletter Good Game | Poslední vydání

Pro profesionální vývojáře to nejsou zajímavé peníze. Ale pro studenty už částka 200 tisíc korun může být užitečná. Až na takovou sumu může desítka jednotlivců či malých týmů dosáhnout v rámci nového pražského herního akcelerátoru. Projektu, který zakrátko odstartuje díky spolupráci Pražského inovačního institutu a Asociace českých herních vývojářů.

„Devadesát procent obratu českého herního průmyslu, který činí přes pět miliard korun, tvoří nějakých deset nebo patnáct procent firem. A počet nově založených studií je oproti zahraničí velice nízký, což je dlouhodobý problém,“ vysvětluje předseda herní asociace Pavel Barák. Právě s tím má akcelerační program pomoci. „Studenti, kteří se hernímu vývoji věnují, totiž často nepokračují v oboru nebo míří do velkých firem. Nezakládají vlastní,“ dodává.

V rámci akcelerátoru proto získají nejen finanční podporu, ale i možnost využít prostory Pražského inovačního institutu či mentoring od domácích i zahraničních odborníků – velmi pravděpodobné je například zapojení vývojářů z významné technologické společnosti Unity. Součástí projektu jsou také workshopy a přednášky zaměřené například na marketing, právo a byznys. „Což jsou oblasti, které v rámci studia herního vývoje školy tolik nepokrývají,“ říká Barák.

Podmínky pro získání podpory jsou poměrně přísné. Všichni členové přihlášených týmů musí být po celou dobu projektu studenty, a to středních, vyšších odborných nebo vysokých škol se sídlem v Praze. Během akcelerace navíc nesmí být vývojáři aktivní jako osoby samostatně výdělečně činné. Finance také nesmí použít na vlastní odměnu, pouze na hardware či externí služby. Například na pronájem dabingového studia.

Chceme do Prahy, do Česka přilákat další lidi, kteří tu pak budou zakládat vlastní studia.

Přihlášky, které je možné odevzdat od 16. do 23. června, musí obsahovat designové dokumenty, plány a prototyp studenty vyvíjené hry. Projekty zájemců ohodnotí komise složená ze zástupců města i odborníků z herního průmyslu. „Výstupem po intenzivním tříměsíčním programu nemusí být nutně hotová hra. Naším cílem je, aby podpořené týmy byly lépe připravené založit vlastní studio,“ říká Katarzyna Kouba Sanojca z Pražského inovačního institutu.

Pražský herní akcelerátor je každopádně podle svých iniciátorů zcela v plenkách. „Jedná se o pilotní projekt, čemuž odpovídá jak výše prostředků, tak i poměrně úzce nastavené mantinely. Nebylo v této chvíli možné nastavit podmínky jinak kvůli režimu veřejné podpory,“ popisuje Kouba Sanojca.

pavel-barak-gda

Přečtěte si takéDíky dotacím pro hry může vzniknout další Beat Saber, říká BarákDíky dotacím pro české hry může vzniknout víc Beat Saberů. Bez nich nám ujíždí vlak, říká šéf asociace

„Věříme ale, že nepůjde o jednorázovou aktivitu, nýbrž o začátek kontinuální podpory města směrem k začínajícím vývojářským týmům,“ dodává zástupkyně Pražského inovačního institutu. „Naše představa je taková, že na konci akcelerace bude tým vědět, jak jít za investorem, jak udělat byznys plán, jak stvořit plnohodnotný prototyp hry vhodný k další profesionální práci,“ přidává Barák.

„A do budoucna bychom působnost akcelerátoru chtěli rozšířit i do zahraničí. Aby do Prahy, do Česka přilákal další lidi, kteří tu pak budou zakládat vlastní studia. Protože tu budou pro herní vývoj vhodné podmínky,“ uzavírá předseda Asociace českých herních vývojářů.