Nejslavnější český herní tým eSuba otevírá vlastní univerzitu. Chce v ní vychovávat nové esportové šampiony
Když v 60. letech minulého století vznikla v Massachusetts první počítačová hra, jen málokdo tušil, že titul nazvaný Spacewar položí základy pro odvětví, kterým bude za několik dekád žít celý svět. Hraní her je dnes pro mnohé formou skvělého odpočinku a zábavy, někteří však míří výš a chtějí být ve své hře těmi nejlepšími. Právě pro ně rozjíždí český herní tým eSuba svou vlastní esportovou univerzitu, ve které se mohou stát z amatérů absolutní profíci.
„Troufám si říct, že eSuba esport univerzita je světovým unikátem. Ve světě sice existují programy pro rozvoj mládeže, ale neevidujeme žádný spojený s profesionálním herním týmem,“ vysvětluje pro CzechCrunch unikátnost celého projektu Ladislav Dyntar, zakladatel CZC.eSuba.
Jeho tým se může pochlubit titulem nejúspěšnějšího esportového týmu u nás – během své štace dosáhl na více než 1 450 medailových umístění a získal několik titulů mistrů světa z prestižních globálních akcí. Na ně vysílá ty nejlepší z nejlepších, kteří excelují ve hrách, jako je League of Legends, CS:GO, Hearthstone, Dota 2 a další.
Profesionální bitvy sváděné od monitoru a klávesnice jsou dnes velkou podívanou oblíbenou u nás i v zahraničí. Diváci, kteří jsou velice často také sami hráči, při ní zažívají návaly adrenalinu, a ještě se při pohledu na herní strategie učí, jak co nejvíce vylepšit své vlastní herní dovednosti.
Hraní s charakterem
Jenže pouhé pasivní sledování utkání nikdy neudělá z amatéra úplného mistra. A přesně to je ten důvod, proč se eSuba rozhodla otevřít svou esportovou univerzitu, ve které mimo zlepšování herních dovedností nabízí i něco navíc. „Cílem projektu je nabídnout nejen mladým hráčům místo, kde mohou sbírat zkušenosti a pod vedením profesionálních trenérů získávat nejen nové herní dovednosti, ale také rozvíjet svou osobnost,“ vysvětluje Dyntar.
„Vnímáme totiž, že velká část mladé generace postrádá vlastnosti, které by dříve získala v rámci tréninku klasického sportu. Mluvíme zde o vlastnostech jako disciplína, respektování autorit, píle a jiných,“ přibližuje filozofii projektu zakladatel eSuby, který je ve světě esportů znám také jako Nodlle.
Byť je hraní her v komplexním měřítku vnímáno širokou veřejností spíše jako pasivní forma zábavy, podle Dyntara mohou hry velice dobře rozvíjet pozitivní charakterové vlastnosti. K tomu je však zapotřebí hráče určitým způsobem vést. „Projekt je tak vhodný i pro rodiče, kteří například zvažují podporu své ratolesti v jejím oblíbeném koníčku, ale znepokojuje je, že jejich dítě tráví čas u počítače bez nějaké řádu či hlubšího smyslu,“ říká Dyntar.
„Nyní mají možnost nabídnout jim něco podobného, jako kdysi rodiče nabídli nám, když nás přihlásili na fotbal. Rádi bychom změnili pohled široké veřejnosti na hraní her, protože víme, že pokud je hraní her správně uchopené, má nespočet pozitivních dopadů na rozvoj jedince,“ podotýká dvaatřicetiletý Nodlle.
Pro pokročilé i úplné začátečníky
V současné době je univerzita otevřena pro hráče League of Legends, a to pod vedením Tomáše „Nightshare“ Kněžínka, kterému se podařilo již několik svých svěřenců přivést mezi absolutní herní špičku. Zatímco Nightshare řeší s hráčem vše okolo hry, mentální kouč Miroslav Nečas má na starosti vše, co se odehrává v hlavě účastníka lekce. Vychází ze svých zkušeností načerpaných u sportovních reprezentací a olympioniků, takže se zájemce v rámci lekcí dostane do skutečně povolaných rukou.
Každá lekce trvá dvě hodiny a mohou se jí účastnit jak jednotlivci, tak celé týmy. Mimo zvýhodněné balíčky vyjde individuálního hráče lekce na 800 korun. Týmové lekce se může v případě League of Legends účastnit 5 hráčů, přičemž každého z nich vyjdou dvě hodiny strávené s profíky na 320 korun.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsLekce probíhají na dálku, takže jsou dostupné v podstatě každému. Jejich průběh je individuální na základě zkušeností hráčů a počtu zakoupených hodin. Nicméně každý hráč se může těšit na rozebrání tréninkových metod, vyhodnocení předaných záznamů a definovaní míst, kde je potřeba se zlepšit.
Dále následuje praktická zkouška pod vedením trenéra. Tato zkouška je taktéž rozebrána a pak přichází na řadu práce mentálního kouče, který hráče naučí některé mentální techniky a správnou životosprávu. Na závěr je celá lekce shrnuta pro co nejjasnější výstup. Jedna lekce je tedy z jedné čtvrtiny tvořena předzápasovým rozborem, z poloviny tvořena samotným hraním a poslední čtvrtina je věnována finálním analýzám.
„Lekci si může zaplatit i úplný začátečník, naši trenéři ji přizpůsobí tak, aby hráče co nejlépe uvedli do dané hry a připravili ho na jeho další kroky v ní. Nutno však podotknout, že největší hodnotu bude univerzita přinášet hlavně hráčům, kteří již danou hru znají a vědí, že by se v ní chtěli dále rozvíjet. Nebo také hráčům, kteří se klidně věnují úplně jiné hře, ale chtěli by zapracovat na svých návycích, životosprávě a přístupu k hrám obecně,“ přibližuje zakladatel eSuby.
Zázraky se nedějí na počkání
Univerzita je tak otevřena úplně každému, schopným hráčům, ale možná ještě více těm, kteří cítí prostor pro zlepšení. Jak ovšem Dyntar připomíná, stát se skutečně kvalitním hráčem zabere spoustu času a jedna jediná lekce v univerzitě k tomu s největší pravděpodobností stačit nebude.
„Stejně jako vás nikdo nenaučí hrát tenis během jediného tréninku, ani my nedokážeme z hráče udělat profíka za jedinou lekci. Už po první hodině se u většiny hráčů dostavuje viditelné zlepšení a posun. Největších výkonnostních skoků se dosahuje jen dlouhodobou prací se studentem. Student na sobě musí i sám pracovat ve volném čase, a to nejen ve hře, ale hodně i mimo ni. V tom všem mu poskytneme vedení, ale odřít to na konci dne musí hlavně on sám,“ poukazuje na nutnost maximální angažovanosti ze strany hráče zakladatel eSuby.
eSuba momentálně připravuje další herní tituly, ve kterých by ráda nabízela služby profesionálního koučinku. Hráči se již brzy mohou těšit na mentorování ve slavných titulech jako Hearthstone, Fortnite či Counter-Strike, přičemž časem by mohly přibývat další hry. Dyntar připomíná, že jediným limitem jsou momentálně dostatečně kvalifikovaní trenéři. Jinak může univerzita nabídnout koučink v podstatě v jakékoliv hře.
To znamená, že klientů by mělo do budoucna jen a jen přibývat. Proto jsou ambice eSuby v tomto projektu vysoké a časem budou přicházet více propracované služby s ním spojené. Pro začátek je ale Dyntar spojený s aktuální formou, která přináší ten nejjednodušší způsob, jak si univerzitu vyzkoušet.
„Mezi hráči zatím sbíráme veskrze pozitivní feedback, nyní je našim úkolem ukázat tento koncept i rodičům a vytvořit z esport univerzity jeden z kroužků, na který začnou své děti přihlašovat,“ uzavírá Nodlle.