Nejslavnější panenka chce být pro všechny. Na trh míří Barbie s Downovým syndromem
Nová postavička je zavalitější a vzrůstem menší než její předchůdkyně. Jde o jedny z charakteristických prvků, které děti s Downovým syndromem mají.
Dlouhá desetiletí měla panenka Barbie představovat prototyp dokonalé americké ženy – vždycky byla štíhlá, nosila se na podpatcích, pyšnila se blonďatými vlasy jako z plakátu a její oblečení pokaždé perfektně obepínalo křivky těla. Doba se ovšem od roku 1959, kdy byla jedna z nejslavnějších hraček uvedena na trh, výrazně změnila. A proto se mění i Barbie, a to směrem k větší inkluzi, z čehož vychází i nejnovější verze, ve které má panenka Downův syndrom.
Pro amerického výrobce hraček Mattel se panenka Barbie stala jedním z vůbec nejúspěšnějších produktů, s jakými kdy přišel. Když ji před čtyřiašedesáti lety poprvé dosadil na pulty hračkářství, začala mánie, z níž Barbie vyšla se statusem popkulturního fenoménu. Panenky se prodávaly po milionech a jsou oblíbené do dnešního dne – v průměru se jich má každý rok prodat na padesát osm milionů, zhruba sto panenek za minutu.
Až do roku 2016 přitom Mattel odolával diskusím o tom, jak by vlastně „dokonalá žena“ měla vypadat. A jestli něco jako „dokonalá žena“ vůbec existuje. Všechny děti přece i vlivem genů nebo vážných zdravotních poruch nemohly vypadat tak jako Barbie. Proto se výrobce, jehož tržní hodnota činí téměř šest miliard dolarů, rozhodl, že rozšíří řadu panenek o desítky nových variací, které dostaly jiné míry těla, odstíny pleti, vlasy nebo barvy očí.
Evoluce Barbie pokračovala nadále. V roce 2019 představil Mattel novou edici Fashionistas, ve které vystupovaly panenky se zdravotním postižením. Nechyběl tak model s protézou nohy, naslouchátky, invalidním vozíkem nebo třeba specifickým kožním onemocněním, jež způsobuje ztrátu pigmentu na kůži. Nyní se k nim přidává verze s Downovým syndromem, nevyléčitelnou genetickou poruchou.
„Naším cílem je umožnit všem dětem, aby se v Barbie viděly,“ uvádí Lisa McKnightová, která má v Mattelu na starosti divizi Barbie a panenek jako takových. Nový model tak pochopitelně cílí hlavně na ty děti, které se s Downovým syndromem potýkají.
Ty jsou zpravidla menší než jejich vrstevníci, bývají zavalitější, mají širší nos a jejich oči jsou mandlovitého tvaru. A právě tyto rysy má i nová panenka. Na její koncepci se ostatně podílela i americká nezisková organizace Národní společnost pro Downův syndrom, která pomáhá lidem s touto diagnózou i jejich blízkým.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsI proto má nová Barbie růžový náhrdelník se třemi šipkami směřujícími nahoru – ty mají představovat třetí kopii chromozomu 21, který Downův syndrom způsobuje. Záměrně byly zvoleny i šaty s nadýchanými rukávy, na kterých se nachází motýly a květy ve žluto-modré barevné kombinaci, jež je s povědomím o Downově syndromu spojená. Specifické jsou také růžové dlahy v oblasti kotníků.
„Tato Barbie nám připomíná, že bychom nikdy neměli podceňovat sílu reprezentace. Je to obrovský krok vpřed pro inkluzi a moment, který oslavujeme,“ zmínila pro server CNN prezidentka Národní společnosti pro Downův syndrom Kandi Pickardová.