Největší akviziční nabídky posledních let, které nakonec nevyšly, ale mohly změnit historii

google_2
0Zobrazit komentáře

Startupy rostou technologicky takovým tempem, že se větším společnostem často nevyplatí vynakládat peníze na vlastní řešení, ale radši provést akvizici. Ať už šlo v minulosti o Twitter, Facebook nebo třeba Google, kteří většinu nabídek postupně odmítali a většinou toho některá ze stran zásadně litovala.

A pokud už nejde o technologie, tak jde o upevnění pozice na trhu. Jistý strach, že může malý startup přerůst rychlou exekucí až v pořádnou konkurenci. Například Google v roce 1999 přišel za jedním z nejstarších vyhledávačů Excite a snažil se prodat svůj nápad za pouhý 1 milion dolarů. Když CEO Excite odmítl, šla dvojice zakladatelů Googlu na ještě nižší částku 750 tisíc dolarů. Ani to nevyšlo. Dnes je Google jednou z nejcenějších firem na světě s hodnotou přesahující 500 miliard dolarů.

Screen Shot 2015-07-23 at 14.05.54

Přečtěte si takéZakladatel populárního startupu se obešel bez investorů a prodává ho za 575 milionů dolarůZakladatel populárního startupu se obešel bez investorů a prodává ho za 575 milionů dolarů

A nebyla to první příležitost, kterou měla jiná společnost k nákupu tohoto giganta. V roce 2002 se o stejnou věc snažilo Yahoo a nabízelo už za Google částku přesahující 3 miliardy dolarů v hotovosti. Zakladatelé Larry Page a Sergei Brin požadovali minimálně 5 miliard dolarů, což bylo pro Yahoo nepřijatelné.

Yahoo je obecně známé tím, že odjakživa do nových startupů a technologií investuje a získává tím ty nejlepší lidi z oboru. Kromě Googlu chtělo v roce 2006 koupit tehdy 2 roky starý Facebook za 1 miliardu dolarů, což 22letý Zuckerberg okamžitě odmítl. O rok později přišla podobná nabídka od Microsoftu s částkou přes 15 miliard dolarů. To bylo v době, kdy měl Facebook již 500 milionů uživatelů.

Ani Microsoft nechtěl zůstávat pozadu a před rokem 2008 zvažoval vstup na pole vyhledávačů. Bing byl ještě jako nápad v šuplíku a tak Microsoft nabídl 44,6 miliard dolarů za tehdy mírně stagnující Yahoo. Když se to nepovedlo, pohrozili Yahoo tím, že další rok spustí vyhledávač Bing. Do dnes ale Bing svojí pozici drží daleko za dvěmi největšími vyhledávači.

2390914273_da19cc9362_o-800×468

Podobnou trakci jako Facebook zaznamenal teprve několik let starý startup Snapchat, ten před 2 lety odmítl 3 miliardy dolarů. Taková astronomická částka v lidech vzbudila zájem, protože i přes desítky až stovky milionů uživatelů, Snapchat do té doby nevydělal ani dolar. V tomto roce poprvé zavedl nové formáty reklamy, jejichž cena se za den pohybuje až v milionech dolarů. A dnes je Snapchat oceněn na 15 miliard.

Trochu jiný a možná i smutný příběh přivedla na svět populární streaming služba Netflix. Ta chtěla po svém zrodu a rychlém růstu koupit zkomírající Blockbuster, velkou síť videopůjčoven a později půjčoven DVD, která ovšem nezvládla přerod na online streaming. Neznámou částku od Netflixu ale odmítla a šla si svou cestou. Ta Blockbuster zavedla až k tomu, že v roce 2011 vyhlásil bankrot a v aukci byl kompletní majetek firmy rozprodán za 228 milionů dolarů v hotovosti společnosti Dish Network.

A kdo ví, jak by to dopadlo, kdyby se Facebooku podařilo dokončit 500 milionovou transakci, ve které měl zájem koupit Twitter. Twitter  by nabídku pravděpodobně i přijal, kdyby v té době nerostl takovým tempem, které posouvalo jeho valuaci prudce nahoru každým dalším měsícem.

Foto: Marco Paköeningrat / Flickr.com

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Naprosto geniální! Tohle high-tech kolo umožní komukoliv si otevřít vlastní kavárnu

Michal PtáčekMichal Ptáček

20150105210807-wheelys_p1
0Zobrazit komentáře

Dnes si představíme produkt, který jednoznačně potěší všechny kávové nadšence s podnikatelským duchem. Jmenuje se Wheelys a v principu se o jedná o high-tech kolo, které se po kompletním rozložení promění v plně vybavenou kavárnu, umožnující komukoliv si otevřít takové vlastní pojízdné Starbucks.

Wheelys vzniklo původně ve Švédsku a že jde o opravdu do detailu promyšlený produkt, dokazují dvě věci. Jednak je to fakt, že celý projekt nedávno zaujal vyhlášený kalifornský Y Combinator, který se do něj rozhodl investovat a jednak je to samotná výbava, která dokládá, že tvůrci mysleli opravdu na všechno.

11150908_489684011188113_5026327047754031400_n

Přečtěte si takéTahle firma vytiskla na 3D tiskárně nejnovější Batman oblekTahle firma vytiskla na 3D tiskárně nejnovější Batman oblek

Co Wheelys umí?

Wheelys v aktuální verzi 3.0 totiž obsahuje takřka vše, co pro provoz vlastní kavárny potřebujete: od 20 litrové nádrže na vodu, přes 3 přístroje schopné připravit kávu, až po dřez s tekoucí vodou, obrandované kelímky, mrazák, rozkládací stůl, možnost pěstovat si vlastní kávu nebo třeba LCD displeje, které komunikují s dodanou aplikací, schopnou elektronicky řešit jednak platby a jednak například i nastavení správné teploty pro co nejlepší kávu.

A to nejlepší? Celý komplet je poháněn pouze solární energií.

Kolik to celé stojí?

Projekt je momentálně součástí kampaně na crowdfundingovém portálu Indiegogo, kde si tvůrci dali za cíl získat 50 tisíc dolarů. Tuto metu se jim naprosto s přehledem podařilo překonat během necelých dvou dnů a bude tak zajímavé sledovat, kam až se výsledná částka vyšplhá. Do konce kampaně totiž zbývá ještě 24 dnů, s tím, že se zatím podařilo vybrat 84 tisíc dolarů.

Wheelys je jinak možné při této příležitosti předobjednat za cenu 2999 dolarů, tedy v přepočtu zhruba 74 tisíc Kč.

wheelys1