Největší evropská investice do menstruačních kalhotek je z Česka. Snuggs získávají 40 milionů korun

Iva BrejlováIva Brejlová

snuggs-founders2

Foto: Snuggs

Tomáš Zahradník a Linda Šejdová, zakladatelé startupu Snuggs

0Zobrazit komentáře

Ve startupu Snuggs počítají jedině s násobky. Když v roce 2019 spoluzakladatelé Linda Šejdová a Tomáš Zahradník přilákali první investici, bylo to jen pár měsíců po uvedení speciálních menstruačních kalhotek na trh a její výše dosahovala osmi milionů korun. Právě teď, zhruba o dva roky později, získávají rovnou 40 milionů korun. S původními investory Nation 1 a Martinem Rozhoněm se spojila ještě investiční skupina Wood & Company. „Je to vůbec největší investice do menstruačních kalhotek v Evropě,“ hlásí Snuggs.

„Investiční skupina Wood & Co. má největší zkušenosti s financováním, nákupem a prodejem společností v regionu střední a východní Evropy a mají bohaté zkušenosti v oblasti výroby, zdravotnictví či retailu. Takového partnera chcete mít v krátkodobém i dlouhodobém horizontu. Sledujeme také sílící trend, kdy si silné značky s velkou zákaznickou bází chodí pro kapitál na burzu. I v tomto ohledu se může jednou naše partnerství zúročit,“ říká Zahradník.

Než se tak stane, spolu se Šejdovou rovnou hlásí, že začínají pracovat na další investici v rámci kola označovaného jako Series A. Ta má přijít příští rok a tady hodlají zase násobit. Očekávají totiž částku ve vyšších jednotkách milionů eur, tedy stovkách milionů korun. Kolo by přitom měli vést investoři ze zahraničí, ale Šejdová a Zahradník ještě nechávají dveře otevřené pro případné zájemce z tuzemska.

Letos tržby dvojnásobné. Příští rok znovu

Snuggs ovšem pracují i na dalších frontách. Pokud se lidem doteď menstruační kalhotky zdály lidem sebemíň sexy, ať už co se týče byznysového světa, nebo jakékoliv jiné oblasti, ve Snuggs jim začali dokazovat opak už během prvních týdnů po uvedení. Zájem o speciální spodní prádlo z nanovláken, které nahrazuje vložky a tampony, byl takový, že během 21 dní prodeje si zákaznice koupily 1 500 nezvyklých menstruačních pomůcek.

V rámci prvního roku fungování značka Snuggs dosáhla na tržby ve výši 19 milionů korun. Kalhotky se dostaly na e-shopy Pilulka.cz, Econea, Zoot, Rohlik.cz i Mall.cz a později i třeba do sítě drogerií DM. Rok 2020 nakonec firma zakončila s tržbami blížícími se 100 milionům korun a prodala 140 tisíc kusů svého spodního prádla.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Aktuální čísla Snuggs jsou už opět násobně větší. Prodáno je přes 350 tisíc kalhotek a do konce roku jich bude podle spoluzakladatelů půl milionu. I tržby se násobí. Někdy v závěru roku si hodlá Snuggs sáhnout na 200 milionů korun. Další rok? Plán hovoří opět o dvojnásobku.

Motivaci k investici i takovým číslům vysvětloval pro CzechCrunch už při první investici Martin Rozhoň: „Snuggs zcela mění trh, kterému od nepaměti dominují jednorázové menstruační pomůcky, a přináší do něj nové technologie, které zásadním způsobem zvyšují ženám komfort používání.“

Zvyšujeme sázku

Jak stávající investoři Nation 1 a Martin Rozhoň, tak nový investor v podobě Wood & Co. získávají ve firmě podíly. „Ale protože této investici předcházela konvertibilní půjčka, nelze z podílů dopočítat, jaký podíl za toto kolo získali a jaká je valuace,“ doplňuje Zahradník.

„Participací v seed kole jsme zvýšili sázku na Lindu a Tomáše, že se jim podaří revolucionalizovat trh dámské hygieny. Velká spokojenost a míra adaptace žen na menstruační kalhotky Snuggs tomu jen nasvědčuje,“ komentuje investici Petra Končelíková z fondu Nation 1.

snuggs5

Foto: Snuggs

Menstruační kalhotky od české značky Snuggs

„Doufáme, že podobně jako Pilulka budou Snuggs z České republiky dále expandovat do Evropy a celého světa,“ říká k investici Jan Sýkora, spolumajitel Wood & Company. Snuggs skutečně peníze hodlá použít na posílení pozice v zahraničí, hlavně Německu, kam firma vstoupila před necelým rokem, a na vstup do Francie. „V obou zemích již máme členy týmu a nejlepší produkt na trhu,“ věří zakladatelé.

Expanze je teď hlavním cílem. V Berlíně už má firma kancelář a při plánu vstupu do této země optimistický scénář počítal s tím, že se v zemi ještě letos dostane na vyšší obraty než v Česku a na Slovensku dohromady. K tomu se ve Snuggs přiblížili, když už teď říkají, že zahraniční tržby hodnoty těch v tuzemsku dosáhly. Navíc se chlubí tím, že tržby v Německu a Rakousku vzrostly od začátku roku už o 600 procent.

Snuggs se navíc prosazují také v Rakousku a Nizozemsku. Kalhotky je nicméně možné koupit odkudkoliv z Evropy, a tak má společnost zákaznice třeba i ve Finsku nebo Řecku. „Dělá nám radost sledovat, s jakou rychlostí Snuggs dobývají jeden trh po druhém,“ komentuje Končelíková z Nation 1.

Potenciál je mnohem větší

Firma zároveň s investicí oznámila i novou generaci svého spodního prádla, která má obsahovat nejvíc změn od vzniku Snuggs. Rozšiřují se barvy a střihy, spodní prádlo se ale mění i materiálově. Aktuálně jsou kalhotky ve své třetí generaci. Další produktové novinky mají přijít hned příští rok.

Přes příznivé počty prodejů a zákaznic ve Snuggs věří, že potenciální trh je ještě mnohem větší, než na jaký zatím dosáhli. Mají spočítáno, že jen v Evropě je přes 120 milionů menstruujících. A ti podle Snuggs chtějí změnu. „Cítíme velkou příležitost v tomto segmentu vybudovat silnou a moderní značku na ESG principech,“ uvádí zakladatelé s odkazem na principy točící se kolem životního prostředí, sociálního faktoru a způsob vedení společností.

Nový český startup Flowpay chce změnit financování firem. Od investorů již získal miliony korun

Peter BrejčákPeter Brejčák

flowpay-founders-regular

Foto: Flowpay

Zakladatelé Flowpay Daniel Hastík a William Jalloul

0Zobrazit komentáře

Nabourat zaběhnuté pořádky konzervativního světa bankovnictví a financí se snaží řada startupů. Zejména v oblasti půjčování a úvěrování v poslední době také u nás vzniklo několik nových projektů, nyní se k nim přidává další. Flowpay.io zakladatelů Daniela Hastíka a Williama Jalloula chce poskytovat chytré financování na jeden klik, a to na základě dat v reálném čase od svých klientů. Na rozběh získal přes 10 milionů korun od investorů.

Především malým a středním podnikům chce Flowpay nabídnout financování na odlišném modelu hodnocení rizika místo – podle svých tvůrců – zastaralých výkazů zisků a ztrát. Nová služba využívá real-time data spolupracujících platforem jako pokladní či jiné systémy, čímž zhodnotí bonitu svých klientů.

Například jde o Inventoro, které e-shopy využívají na optimalizaci zásob, nebo logistické služby Dropshiping.cz či Fulfillment.cz. Právě tyto tři firmy jsou zároveň prvními na našem trhu, jež financování pomocí Flowpay umožňují přímo na své platformě. Funguje totiž jako takzvaný white-label, což znamená, že koncové zákazníky nezískává přímo, ale spolupracuje s třetími stranami, které by takové služby bez partnera poskytovat nedokázaly.

„Čím dál více firem využívá cloudových platforem, aby řídily své účetnictví a zásoby. Tím za sebou zanechávají velké množství dat, které velmi přesně vypovídají o jejich aktuální finanční kondici a růstovém potenciálu. My díky našim partnerům umíme tato data anonymně vyhodnocovat a tím pádem rychle a bez papírování poskytnout financování šité na míru našim klientům,“ popisuje Daniel Hastík.

flowpay-founders-obyc

Foto: Flowpay

Zakladatelé Flowpay William Jalloul a Daniel Hastík

Flowpay se zaměřuje na krátkodobé financování od jednoho do šesti měsíců pro provozní účely, nákup zásob a investice do rozvoje firmy, do budoucna chce rozšířit typy financování od jednoho týdne do jednoho roku. „Úrokovou sazbu držíme na konkurenční výši, a to i ve srovnání s bankovním sektorem. Naší konkurenční výhodou je doménová znalost a schopnost reagovat dle aktuálních potřeb našich klientů, rychle a bez prodlení,“ doplňuje Hastík pro CzechCrunch.

Daniel Hastík je bývalým zakladatelem startupu Futurelytics a nyní působí jako partner fondu Nextech Ventures. Oblasti prediktivní analýzy se přitom věnuje přes deset let, do nového startupu si tak odskočil ze své tradiční investorské role. Druhý zakladatel William Jalloul kariérně vyrostl v rodinné firmě obchodující s českým uměleckým sklem, což vedlo k založení rodinné kanceláře VC WJ Ventures a začal investovat do startupů v oblasti fintechu, esportu i krypta.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Tradiční finanční instituce využívají zastaralých metod, jako je například analýza hospodářských výsledků. Tato data jsou ze své podstaty stará a často absolutně neodpovídají skutečné kondici firem. Náš přístup využívá moderních technologií, včetně strojového učení, aby hodnotil zdraví firem. To nám umožňuje pomáhat klientům okamžitě a s větší dávkou jistoty,“ vysvětluje Jalloul.

Oba zakladatelé tak věří, že trh financování si zasluhuje disruptora, který naruší tradiční pravidla scoringu a risk managementu. V uvedení na trh Flowpay, které oficiálně spustili během letošního září, jim přitom pomohli další partneři. Ve vývoji jim podporu poskytla vývojářská společnost DataSentics, jež se nedávno za stovky milionů korun prodala do rukou francouzského giganta Atos.

Investice 13 milionů korun

„V DataSentics se snažíme hledat příležitosti, kde data, matematika a umělá inteligence mohou mít skutečný dopad a v nějakém aspektu vylepšovat naše okolí. Do myšlenky Flowpay jsme se rychle zamilovali. Pomoct malým firmám chytrým využitím dat rychleji růst a mít dostupnější financovaní pro podporu tohoto růstu perfektně sedělo na tuto naši vizi,“ popisuje Petr Bednařík, zakladatel DataSentics.

Finanční podporu startupu pak poskytla skupina Patero, za níž stojí pětice kamarádů David Svatoš, Tomáš Formánek, Martin Kment, Jan Jirovec a Marek Šucha. Ti vybudovali logistickou firmu Logio a v posledních letech investují do technologických startupů, jako například Inventoro, Wereldo, Yieldigo, Shipvio či už exitovaného startupu Stories. Od Patera Flowpay získává 500 tisíc eur, bezmála třináct milionů korun.

pfc-partners

Přečtěte si takéPale Fire Capital investuje do skupiny stojící za Regal Burger a Poke BistroPale Fire Capital investuje do slovenské skupiny, která stojí za sítí Regal Burger či Poke Bistro a nově také Banh-mi-Ba

„Vidíme, že spoustu super českých malých a středních firem by umělo ještě víc vydělávat a prodávat. Chybí jim cash možná jako důsledek příliš konzervativního přístupu klasických bank. Navíc cítíme obrovskou synergii s naším řešením Inventoro, které SME segmentu pomáhá navrhovat zásoby, tedy co a kdy koupit. Schopnost prakticky ihned na základě dat profinancovat celou objednávku nebo obecně chod firmy bude velmi žádaná,“ popisuje Tomáš Formánek z Inventora, které s Flowpay spolupracuje.

Flowpay se tak přidává k několika dalším podobným platformám na trhu, které se také zaměřují na krátkodobé financování firem působících hlavně na e-commerce trhu. Jeho zakladatelé za svou konkurenci označují například Lemonero, jež získalo také podporu od Komerční banky, či zahraniční hráče Wayflyer a Banxware.