Největší pokrok Neuralinku. Elon Musk své mozkové implantáty testoval na prasatech, v budoucnu vyléčí i deprese

Jiří SvobodaJiří Svoboda

neuralink-musk2

Foto: Neuralink/CzechCrunch

Elon Musk pokračuje ve svém ambiciózním projektu Neuralink

0Zobrazit komentáře

Myšlenka mozkového implantátu, díky němuž by lidé pomocí vjemů ovládali třeba telefon, některé děsí, ale některé naopak láká. Od tohoto sci-fi scénáře nás ostatně možná nedělí zase tak mnoho. Důkazem je projekt Neuralink vizionáře Elona Muska, který v noci na sobotu představil dosud největší pokroky jednoho ze svých ambiciózních projektů. Z dalších můžeme jmenovat Teslu či SpaceX.

Přímo na místě živě přenášené události vzal Elon Musk několik pokusných prasat, na nichž technologii zkoušel. Jedno ze zvířat už navíc ve své lebce mělo Neuralink více než dva měsíce. Diváci tak měli možnost pozorovat živou vizualizaci signálů, které pocházely z neuronů spojenými s čumákem prasete.

„Kdykoliv něco začmuchá, tak se ozve signál, stejně tak, když se něčeho čumákem dotkne,“ ukazoval Musk na graf, který vyskočil kdykoliv, kdy se malý tvor rozhodl sníst jednu z dobrot, jež měl v připravené ohradě.

neuralink2

Foto: Neuralink / YouTube

Prase a vizualizace jeho mozkových signálů

Kromě toho Musk uvedl, že jednomu z prasat tým nasadil do lebky rovnou dva Neuralinky, a ukázal také pokusné zvíře, které už implantát mělo a poté jej vědci vyjmuli. „Toto je velmi důležitá věc – reverzibilita. Pokud se rozhodnete, že už Neuralink nechcete, nebo ho chcete upgradovat, není problém ho bez následků vyndat,“ uvedl Musk.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Přestože v tuto chvíli devětačtyřicetiletý podnikatel, jenž se stal díky jízdě automobilky Tesla na burze čtvrtým nejbohatším mužem planety, neukázal nic víc než prostou vizualizaci signálů z prasečího mozku, do budoucna by měl mít jeho vynález funkce, které si zatím lze jen stěží představit a spíše než čemukoliv reálnému se blíží zmíněnému sci-fi.

Malé zařízení by tak například mohlo pomocí vytváření elektrických impulsů vyléčit nejen psychické poruchy, jako je deprese nebo úzkost, ale pomoci také s problémy typu ztráta sluchu, zraku nebo paměti.

the-link

Foto: Neuralink

Aktuální podoba mozkového implantátu od Neuralinku

Oproti původnímu designu, který počítal s malým zařízením za uchem, nyní Neuralink přišel s malým kruhovým objektem, jenž se umísťuje přímo do lebky. Velikostně je jako menší chytré hodinky – s nimi má Neuralink podobný třeba i způsob indukčního nabíjení, baterie má přitom vydržet celý den.

Klíčovou součástí zařízení jsou malé elektrody, které jsou do mozku ze zařízení přímo zavedeny. Aplikují se jedině pomocí speciálního robota a Musk ujišťoval, že je jejich zavedení zcela bezpečné. Operaci prý lze provést dokonce bez celkové anestezie. Robot při ní nejdříve mozek naskenuje a elektrody zavede tak, aby se vyhnuly žílám, čímž zamezí krvácení.

neuralink-robot

Foto: Neuralink

Chirurgický robot z projektu Neuralink

Musk a jeho tým už získal první posvěcení od amerického Úřadu pro kontrolu potravin a léčiv (FDA), aby mohl celý systém i nadále testovat. Dalším logickým krokem je tak implementování do člověka, ale ohledně tohoto milníku zatím Neuralink nezveřejnil žádné další informace. Doposud startup testoval své prototypy úspěšně na zvířatech, včetně primátů. Minulý rok se ukázalo, že opice byla pomocí vlastních vjemů skutečně schopna ovládat počítač.

Kyborgové už stejně jsme, tvrdí Musk

Elon Musk je vizionář, jehož hlavním cílem (a ani ne tak snem) je dostat lidstvo na Mars. Odvětví, v nichž podniká, svými nápady posouvá mílovými kroky, nicméně nutno podotknout, že konkrétní termíny historicky příliš nedodržuje. Už v červenci 2019 zmínil, že první implantáty by chtěl instalovat do konce roku 2020.

elonmusk3

Přečtěte si takéRodeo pokračuje. Akcie Tesly překonaly 2 tisíce dolarů za kus a z Muska je rázem čtvrtý nejbohatší člověk světaRodeo pokračuje. Akcie Tesly překonaly 2 tisíce dolarů za kus a z Muska je rázem čtvrtý nejbohatší člověk světa

Neuralink samozřejmě otevírá množství etických otázek. Musk v nedávném podcastu Joe Rogana také použil termín lidské symbiózy s umělou inteligencí. Na první pohled trochu děsivá představa by ale podle Muska jen zrychlila proces, který už jako lidstvo tak či onak zažíváme.

Zmínil totiž, že de facto už kyborgové jsme, když nechceme odejít od svých telefonů, které nebývají často ničím menším než naší prodlouženou rukou. Jediný rozdíl je v tom, že z mozku prostřednictvím našich prstů dostáváme do mobilu informace mnohem pomaleji, než by toho bylo schopné přímé spojení z implantátu.

Má křídlo, létá vzduchem, ale letadlo to není. Candela Seven je první elektrická loď s technologií hydrofoilingu

candela

Foto: Candela Speed Boat

Loď Candela popírá zákony gravitace

0Zobrazit komentáře

Stačí přidat nenápadné křídlo, zrychlit na určitou rychlost a rázem začne čarovat fyzika, která převrací vzhůru nohama vše, co víme o plavení. Díky křídlu ve vodě je lodi umožněno letět vzduchem. Minimální kontakt s vodou minimalizuje tření a přidává lodi na stabilitě – plavba je proto velmi rychlá a nespotřebovává větší množství energie.

Tento systém se nazývá hydrofoiling a loď Candela Seven je první svého druhu, která k tomu přidává elektrický pohon. Pokud Candela Seven stojí na vodě, je od klasického plavidla v podstatě nerozeznatelná. Její tvar, interiér i velikost odpovídají běžným rychlostním člunům, které brázdí přístavy a pobřežní oblasti všude po světě.

Její pravá tvář vyjde najevo až v momentě, kdy se loď dostane na rychlost sedmnácti uzlů, což odpovídá přibližně 31 kilometrům v hodině. V ten moment se trup lodi vznese nad hladinu a odhalí konstrukci, která je pod ním. Tou je vcelku jednoduché křídlo, které je díky rychlosti lodi a hustotě vody schopno dostat i přes své malé rozměry pomocí vztlaku loď do vzduchu.

candela-seven3

Foto: Candela Speed Boat

Při nízké rychlosti loď vypadá jako zcela standardní člun

Díky minimálnímu kontaktu s vodní plochou loď pro svůj pohyb vyžaduje daleko méně energie a je schopna dosahovat vysokých rychlostí při zachování maximální stability. Konkrétně Candela Seven dokáže letět rychlostí až 30 uzlů, tedy přibližně 55 kilometrů v hodině. Výrobce však jako ideální rychlost uvádí 19 až 23 uzlů.

Při konstantním udržování této rychlosti je na jedno nabití 40kWh baterie možno urazit až 50 námořních mil, tedy přibližně 92 kilometrů. Elektrický pohon o výkonu 55 kW přináší naprosto tichou jízdu, která je umocněna absencí nárazů člunu o hladinu. Šest osob, které je člun maximálně schopen pojmout, mohou díky tomu mezi sebou v poklidu hovořit i při vyšších rychlostech, což je u jiných člunů vyloučeno.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Švédský výrobce si většinu částí lodi vyrábí sám ve svém závodě ležícím na jednom z mnoha ostrůvků obklopujících Stockholm. Na délku má trup lodi 7,7 metru a na šířku 2,4 metry. Její hmotnost je pouhých 1 300 kilogramů, čehož bylo dosaženo použitím kompozitních materiálů. Candela udává, že jedna námořní míle vyjde díky zvolenému typu pohonu, nízké hmotnosti a hydrofoilingu na přibližně 10 eurocentů, tedy necelé tři koruny.

Loď se může pochlubit také řadou moderních technologií. Díky permanentnímu připojení k internetu pomocí 3G sítě podporuje vzdálené aktualizace softwaru uživatelského prostředí. To komunikuje s posádkou prostřednictvím dvanáctipalcové dotykové obrazovky a integrované reprosoustavy Bowers & Wilkins Marine 6. Plavidlo lze spárovat s mobilním telefonem a v přehledné aplikaci kontrolovat jeho funkce, popřípadě měnit nastavení lodi.

sampi_jankto4

Přečtěte si takéTady bydlí a trénují vycházející hvězdy esportu. Tým Sampi fotbalisty Jakuba Jankta ukázal herní dům za 30 milionůTady bydlí a trénují vycházející hvězdy esportu. Tým Sampi fotbalisty Jakuba Jankta ukázal herní dům za 30 milionů

Díky konektivitě je loď schopna upozornit na příchozí hovor nebo dá vědět v momentě, kdy se jí někdo pokouší odcizit. A to je velice užitečná funkce vzhledem k tomu, že pořizovací cena plavidla vychází na 245 tisíc eur, tedy více než 6 milionů korun. Člun je ovšem nutné brát jako mořský sporťák, kterému není ve světě plavidel rovno, a tomu odpovídá i jeho cenovka.

Od zahájení produkce dodal výrobce již 16 lodí typu Seven. Zákazníci pocházeli ze Švédska, Finska, Rakouska, USA či Velké Británie. Pro letošní rok navíc hlásí naplnění kapacit, takže aktuální objednávky budou vyřízeny nejdříve v příštím roce.

candela-seven

Foto: Candela Speed Boat

O celé kouzlo se stará křídlo pod lodí

candela-seven1

Foto: Candela Speed Boat

Interiér je zpracován do tradiční podoby

Byť technologie hydrofoilingu působí velice futuristickým dojmem, sluší se říci, že byla objevena již před téměř 100 lety. Své uplatnění nacházela především u plavidel, ovšem s rozkvětem všemožných vodních sportů můžeme pozorovat stále více nadšenců, kteří se nad hladinou vznášejí na prknech a jsou přitom taženi padákem či plachtou v případě kitesurfingu či windsurfingu.

Ostatně i Candela doporučuje svůj model Seven pro provozování nejrůznějších vodních sportů, při kterých je jezdec na lyžích či prkně vláčen za lodí na laně. Stejně jako u lodí dokáže křídlo výrazně zrychlit jízdu na prkně, a tím přinášet větší porce adrenalinu. Navíc při správné technice pumpování v nohou a využívání vztlaku lze udržovat prkno s křídlem bez jakéhokoliv pohonu v pohybu a putovat tak po hladině, dokud síly stačí.