Mikuláš nadělil největšímu pražskému obchoďáku první cirkulární obchod. Zůstane do konce roku
V Česku se vyhodí za rok až 200 tisíc tun textilu. Nepotřebné věci zahazuje každý třetí Čech. Předpoklad je, že nakupování věcí z druhé roky naroste.
Většinou nosí Mikuláš mandarinky, případně uhlí. Do pražského obchodního centra Westfield Chodov ale na svůj svátek přinesl elektroniku, oblečení nebo kola. To vše je sice z druhé ruky, na kvalitě to ale nemá být poznat. Na Chodově se v úterý otevřel první český cirkulární obchod. Zakladatelé si chtějí koncept vyzkoušet, pak uvidí, co s ním dál.
Obchod, který dostal název No Neke, má různorodou nabídku. K dostání budou značky Second hand 1981 a Tak trochu jiný sekáč, které se zaměřují na módu. V nabídce budou rovněž Levneiphony.cz, které servisují a prodávají elektroniku od značky Apple. Dětské oblečení a hračky bude možné koupit od Ebuu, Eterle zase nabídne vintage bytové dekorace. K dispozici budou i ojetá kola od EbikePartners. A výdejnu zde budou mít Reknihy.cz.
V duchu svého konceptu byla založena i samotná prodejna, takže veškerý nábytek tu je použitý a jeho původ je z programu Druhý život nábytku od švédského obchodního řetězce IKEA. První cirkulární prodejna získala podporu i od KB SmartPay.
Během prosince chce tým zakladatelů především sbírat data, jak vše funguje. „Náš záměr nemůže být udržitelný pouze z pohledu cirkularity, ale také z pohledu byznysu. Proto začínáme pilotním projektem na Chodově, na kterém si chceme ověřit, jak tento koncept dělat profitabilně,“ vysvětluje provozní ředitel No Neke Radek Hampl.
Češi se rozhodli navázat na to, co už dávno funguje třeba ve Švédsku. Opřeli se také o průzkum, podle kterého 77 procent tuzemských obyvatel alespoň někdy nakupuje věci z druhé ruky. Až pro osmdesát procent je pak motivací potřeba ušetřit. Polovině lidí je líto věci vyhazovat, 36 procent chce předejít plýtvání a 27 procent míní, že to je ekologičtější způsob života. Průzkum na vzorku tisícovky lidí provedl InsightLab, partner projektu No neke.