Někdy je i pizze potřeba říct ne. Zume opustilo její robotickou výrobu a tvoří kompostovatelné obaly

zume3

Foto: Zume

Co začalo robotickou výrobou pizzy, se přerodilo ve výrobu kompostovetelných obalů

0Zobrazit komentáře

Americká společnost Zume patří mezi ty projekty, které ve svém směřování učinily zásadní obrat a jejichž původní podnikatelský záměr postupem času vykrystalizoval ve zcela jinou činnost. V případě Zume to byl plán vytvářet pizzu na výrobní lince, kdy veškerou práci zastanou robotická ramena. Nyní se však Zume se svými robotickými pracovníky přeorientovalo na produkci kompostovatelných obalů z odpadu.

Může se zdát, že prefabrikace italského národního pokladu má s odpadem a kompostovatelnými obaly jen pramálo společného. Ve skutečnosti to ovšem projekt Zume neměl ke svému zcela novému zaměření zase tak daleko. Původní koncept pracoval s myšlenkou výroby a rozvážky pizzy, jejíž výrobu z velké části obstarávaly robotizované linky.

Tento nápad se zrodil v roce 2015 v hlavě Alexe Gardena, který o tři roky později mohl se Zume oslavovat obří investici ze strany SoftBank, která do projektu napumpovala 374 milionů dolarů, což dnes představuje přibližně osm miliard korun. Mezitím se však Zume potýkalo se závažným problémem.

zume1

Foto: Zume

Paleta produktů značky Zume je široká a dokáže se přizpůsobit požadavkům klienta

Nebylo totiž spokojeno s kvalitou, v jaké se pizza dostávala k zákazníkům. Chyba přicházela během přepravy, jelikož boxy nebyly schopny zachovat pizzy tak čerstvě upečené, jak to umí udělat jen robotické rameno, a k zákazníkům se tedy dostával produkt, se kterým vedení Zume nebylo spokojeno.

Reakcí na tuto situaci bylo vyvinutí vlastního obalu pojmenovaného Zume Pod, jenž měl mimo schopnosti zachovat čerstvost pizzy také výhodu udržitelnosti. Byl totiž vyroben z plně recyklovatelné cukrové třtiny. S tímto obalem si Zume vysloužilo nejen řadu ocenění, ale také pozornost velkého investora, s jehož příchodem se daly věci do pohybu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Zume se následně začalo na problematiku obalů soustředit stále více, což vyvrcholilo v roce 2019 založením vlastní značky Zume Source Packaging. Pod ní společnost začala na trhu nabízet kompostovatelné potravinové obaly, jako jsou talíře, misky, jídelní boxy či kelímky.

Tuto snahu umocnila akvizice společnosti Pivot Packaging ve stejném roce, která přinesla do Zume další potřebné know-how. Zume totiž vycítilo potenciál trhu s udržitelnými obaly, jehož hodnota je aktuálně vyčíslena na částku 274 miliard dolarů – a do roku 2027 by se měla vyšplhat až na bezmála 414 miliard dolarů, jak uvedlo CNBC.

Víra v nový směr se nakonec stala tak silnou, že startup v roce 2020 dospěl k rozhodnutí zcela opustit svou dosavadní činnost, řekl pizze ciao a naplno se vrhnul do problematiky kompostovatelných obalů. Roboti sundali své kuchařské zástěry a namísto táců s pizzami začali koordinovaně manipulovat s podnosy plnými kompostovatelných výrobků.

zume2

Foto: Zume

Robotická ramena, která pekla pizzu, dnes vyrábí kompostovatelné talíře a misky

Produkty Zume jsou vyráběny z organických odpadních materiálů jako bambus či pšeničné slupky produkované místní zemědělskou činností. K nádobí společnost přidala také obaly na kosmetické výrobky a další zboží, které je schopna odběratelům dodávat za velmi příznivé ceny.

CEO firmy Alex Garden totiž upozorňuje na to, že se jeho podniku podařilo vyvinout takový proces výroby, který ve velkém stojí právě na automatizaci a robotických ramenech. Cena jejich produktů je proto konkurenceschopná vůči klasickým plastovým obalům, a dokonce dokáže být i nižší.

Ke snižování spotřeby nerecyklovatelných materiálů se navíc v poslední době zavazuje stále větší počet společností. Patří mezi ně například i Unilever či Pepsi, které se chtějí obalů z takových látek zbavit do roku 2025. Jak ovšem ukazuje praxe i z České republiky, dát stopku plastovým obalům není tak jednoduché, jak by se mohlo na první pohled zdát.

Jak nám řada prodejců i výrobců potvrdila koncem roku 2019, plastové obaly jsou v určité formě stále tou nejlepší variantou. V celé řadě případů jsou totiž paradoxně ekologičtější než některé jejich alternativy, které se za ekologické jen vydávají. Případně jsou jedinou možností, jak vyhovět přísným hygienickým požadavkům.

Více práce za méně času. Japonská vláda doporučuje čtyřdenní pracovní týden, chce pomoci zaměstnancům i ekonomice

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

japan-work-pixabay

Foto: Pixabay

Japonská vláda firmám doporučila čtyřdenní pracovní týden

0Zobrazit komentáře

Poslední rok přinesl poměrně radikální změny v tom, jak mnoho lidí po celém světě pracuje. Ti, kterým to jejich zaměstnání dovoluje, strávili značnou část karantény doma v režimu home office a někteří se do klasických kanceláří už nikdy nebudou muset vrátit. Nové koncepty organizace práce jsou ale tématem diskuze i experimentů dlouhodobě a v Japonsku teď potenciálně ovlivní život všech. Země totiž začala zaměstnavatelům doporučovat čtyřdenní pracovní týden.

Doporučení přichází přímo ze strany japonské vlády, která ho umístila do výročních směrnic hospodářské politiky. Pochopitelně se nejedná o jakkoliv vymáhanou změnu, ale firmy by jí po narušení standardní praxe pandemií mohly naopak samy být více otevřené než dříve. Tři dny volna by jednak mohly být o něco blíže zkušenostem z karantény, hlavně si od nich ale vláda slibuje pozitivní vliv na ekonomiku. Možná tak země stojí na prahu dalšího posunu ve fungování trhu.

Rozdělení na pět dnů práce a dva dny volna se etablovalo na počátku 20. století ve Spojených státech a postupně se rozšířilo do celého světa. Oproti dřívějším systémům, kdy bylo práce typicky více, přechod na nižší náročnost umožnila zvyšující se životní úroveň i snaha globalizujícího se světa sjednotit fungování dodávek. Současné fenomény jako zvyšující se produktivita, automatizace nebo v neposlední řadě home office umožňují tento systém opět změnit.

japan-work-pexels

Foto: Pexels

Dlouhé a často neplacené přesčasy v Japonsku vedou k nadmíře stresu

Japonsko, země s pověstí rozšířeného workoholismu, se na to cítí zvlášť připravené. Z hlediska samotných zaměstnanců by zkrácení pracovní doby znamenalo především lepší rovnováhu mezi prací a osobním životem. Ta je zde výrazně horší než například v Evropě, za standard se totiž považují i desítky hodin neplacených přesčasů měsíčně.

V právním jazyce Japonska dokonce existuje termín „karóši“, volně přeložitelný jako „smrt z přepracování“, typicky způsobená infarktem či mozkovou mrtvicí kvůli nadměrnému stresu. Příliš dlouhá pracovní doba, které se mnoho Japonců podrobuje dobrovolně, nezřídka vede také k depresím, úzkosti i sebevraždám. Tyto fenomény samozřejmě neplatí pro všechny firmy v zemi, ale lze je označit za určitý symptom zdejší pracovní kultury.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Kromě toho Japonsko dnes čelí celé řadě dalších problémů, s nimiž by třídenní víkend mohl pomoci. Mladým lidem chybí čas a motivace zakládat rodiny, o stárnoucí populaci se nemá kdo starat, ekonomika stagnuje a firmám chybí pracovní síla. Podle vlády asijské země by kratší pracovní doba pomohla vypořádat se s velkou částí těchto obtíží.

Oficiálně uvedené důvody blíže popisuje server Japan Times. Méně času stráveného v práci by firmám například umožnilo si déle udržet zkušené zaměstnance, kteří by jinak odešli kvůli založení rodiny nebo starání se o starší příbuzné. Obojí je nyní pro Japonsko velkou výzvou.

Jeho populace rychle stárne (asi 28 % lidí má přes 65 let) a nerodí se mnoho dětí – mimo jiné právě kvůli náročným podmínkám v práci. Když se k tomu loni připojila ještě nejistota kvůli pandemii, porodnost klesla na dosud nejnižší zaznamenanou hodnotu.

Kratší pracovní doba může znamenat větší produktivitu

Delší víkend by mladým lidem mohl dát více času na seznamování se a zakládání rodin. Jiní by ho zase mohli využít k dalšímu vzdělání či nabírání nových kvalifikací k vedlejšímu zaměstnání. Mezi hlavními důvody, proč chce japonská vláda pracovní týden zkrátit, je však jednoduše více volného času na zábavu. Od toho si země slibuje větší útratu lidí a posílení stagnující ekonomiky zasažené pandemií.

Jak uvádí deník The Washington Post, koncept čtyřdenního pracovního týdne poprvé začal získávat na popularitě už v 70. letech, postupně ale vyšuměl do prázdna. Některé firmy se dnes obávají obecného poklesu produktivity, zaměstnanci zase menších platů, pandemická situace ale v zásadě vynutila zkoušení alternativních modelů práce. Současná situace tak může být dalším změnám mnohem více nakloněna.

microsoft-hq-redmond

Čtyřdenní pracovní týden v Japonsku testoval i Microsoft

Například Microsoft obavy z takového negativního dopadu do určité míry rozporoval už v roce 2019, kdy v Japonsku interně testoval pouze čtyři dny práce. Všichni tamní zaměstnanci firmy dostali pět týdnů po sobě volný pátek, přičemž jejich plat zůstal stejný. Naprostá většina lidí si změnu pochvalovala a za kratší dobu se stihl vykonat stejný objem práce. Produktivita v rámci experimentu prý dokonce vzrostla až o 40 procent.

igor-fait

Přečtěte si takéFaitova skupina Jet Investment sází na plast a kupuje lídra z PolskaPlast místo kovu. Faitova skupina Jet Investment kupuje lídra z Polska, na akvizice má 2,5 miliardy

Dobrovolný test s 32hodinovým pracovním týdnem se chystá na tři roky spustit také Španělsko a podobné nápady si získaly mnoho pozornosti i na Novém Zélandu, ve Finsku nebo ve Velké Británii. Mezi jednotlivými firmami pak méně času stráveného v práci zkouší Kickstarter či japonská odnož Yahoo, která zaměstnancům nabízí tři dny volna už od roku 2017. Prozatím je ovšem využívá jen zlomek lidí.

Zkrácení pracovní doby by se dnes mohlo lépe prosadit díky alternativnímu fungování společností v době karantény. Doporučení ze strany vlády může být v Japonsku přesto jen prvním krokem v rozsáhlých změnách. Například Hisaši Jamada ze think tanku Japan Research Institute pro Japan Times řekl, že důležité bude garantovat, aby si zaměstnanci mohli vybrat, zda chtějí dva nebo tři dny volna v týdnu. Největší překážkou však bude překonat tradicionalistickou pracovní kulturu.