Některým se nelíbí, že Donio dává v konání dobra svobodu. Přivádíme k dárcovství nové lidi, říká David Procházka

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

david-donio-boxed

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

David Procházka, zakladatel dárcovské platformy Donio

0Zobrazit komentáře

Existuje ani ne dva roky, ale už dokázala vybrat na dobrou věc a další zajímavé projekty přes čtvrt miliardy korun. David Procházka se svou dárcovskou službou Donio rychle vyletěl během pandemie, prakticky přes noc splnil všechny cíle pro celý rok a teď řídí projekt, se kterým chce otevřít možnost pomoci ještě více lidem. „Přivádíme k dárcovství nové lidi,“ říká v CzechCrunch Podcastu.

Donio poprvé odstartovalo před necelými dvěma lety. Sedmadvacetiletého Davida Procházku to ke konání dobra táhlo od útlého věku. Jezdil pomáhat do dětských či seniorských domovů, a přestože svůj dárcovský startup postupně otáčí a nechce se zdaleka zaměřovat pouze na dobročinné projekty, dokázal s kolegy a tisíci dárci z celého Česka zajistit desítky milionů korun během pandemie i třeba po ničivém tornádu na Moravě.

„Přišli jsme s tím, že dáváme lidem velkou svobodu v rozhodnutích. Některým se nelíbí, že jsme hodně online a že si může založit sbírku prakticky kdokoliv. Já to ale vnímám jako nejvíc pozitivní věc, protože tady to desítky let fungovalo tak, že jste poslali žádost do nadace a čekali dva měsíce, jestli ji někdo schválí, nebo ne,“ vysvětluje v podcastu zakladatel Donia, proč jeho platformu třeba některé jiné neziskové či charitativní organizace kritizují.

V novém díle CzechCrunch Podcastu hovoříme s Davidem Procházkou mimo jiné o tom, proč sám nikdy neuvažoval, že by Donio dělal jako neziskovou organizaci, jestli jde na dobru vydělávat a jestli je možné, že svou firmu někdy někomu prodá. Pustit si podcast můžete v přehrávači níže nebo v aplikacích včetně Spotify, Apple Podcastů a Google Podcastů:

O čem dalším byla v CzechCrunch Podcastu s Davidem Procházkou řeč?

***

Ještě než se vydal budovat Donio, prodával David Procházka přes internet květiny. Byl to slušný byznys, ale mladému podnikateli něco scházelo. „Chtěl jsem dělat něco s větším smyslem i větším přesahem. Určitě zahrálo roli i ego, nechtěl jsem být do konce života prodejce květin, byť i v tomto oboru můžete vybudovat velkou firmu,“ popisuje své začátky ve světě byznysu Procházka. Nakonec se opět pustil do dobročinnosti, ke které měl blízko.

„Od čtrnácti let jsem se v ní pohyboval. Zjistil jsem, že je spoustu lidí, kteří potřebují pomoct, ale systémově se jim pomoci nedostává. Nebylo to nutně materiální, šlo třeba i o zážitky. Mě frustrovalo, že není jedno místo, kam bych mohl přijít a podpořit třeba 50 takových lidí najednou. Tak jsem si řekl, že bych si ho mohl vytvořit. To byly základy Donia,“ popisuje v podcastu.

S Davidem Procházkou se bavíme o tom, v jakém stavu zastihl Donio nástup pandemie, proč se všechno stihlo na poslední chvíli a jak to nakonec dobře dopadlo. Donio dokázalo díky enormnímu zájmu Čechů o pomoc například s výrobou plicních ventilátorů CoroVent během mžiku splnit cíle, které si s investory dali na celý rok, a tak se plány musely kreslit znova.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Brzy se chce navíc Procházka i s podporou investiční skupiny Miton vydat pomáhat také za hranice. Za jeho práci jsme ho letos zařadili do našeho výběru Innovators 20, společného projektu CzechCrunche a Hospodářských novin, ve kterém jsme vybírali největší tuzemské inovátory. Sám Procházka říká, že se ještě má co učit – rychle rostoucí startup vede jako zakladatel poprvé, a tak spolu s celým týmem musí překonávat nové výzvy.

„Začínali jsme ve třech a během roku a půl nás je najednou pětadvacet. Stalo se to prakticky přes noc, pořád se s tím trochu srovnáváme,“ usmívá se Procházka. V podcastu se bavíme i o tom, jestli lze takový projekt dělat udržitelně, proč byl covid pro Donio dobrý marketing a jak vlastně vypadá tuzemský dobročinný trh. Poslechnout si ho můžete na Spotify, Apple Podcastech nebo Google Podcastech i ve svých oblíbených podcastových aplikacích.

***

Inovace – stejně jako tento díl podcastu – podporují také partneři Innovators 20. Hlavním partnerem projektu je ČSOB, dalšími podporovateli jsou technologická společnost Trask, logistická společnost Zásilkovna, softwarová společnost SAS a startup Keboola zabývající se vývojem cloudové platformy.

partneri-in20-copy

Partneři Innovators 20

Dostat ženy do IT je jen začátek. I v Avastu pracujeme na tom, aby rostly až do vedoucích pozic, říká Dita Formánková

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

dita3

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Dita Formánková, zakladatelka Czechitas a ředitelka pro diverzitu v Avastu

0Zobrazit komentáře

Stovkám žen pomohli změnit kariéru tím, že je nechali proniknout do světa IT a naučili je třeba kódovat. Zakladatelka Czechitas Dita Formánková však říká, že to je pouze první část příběhu. Neméně důležité je i to, aby se ženy dokázaly ve firmách posouvat a postupně obsazovaly i vedoucí pozice. I proto před rokem sama přijala novou výzvu a připojila se jako ředitelka pro diverzitu a inkluzi k Avastu.

„Našimi popularizačními aktivitami prošlo už 26 tisíc lidí. Vlajkovou lodí v podobě digitální akademie pak asi 900 žen, přičemž více než polovina z nich posléze změnila kariéru a nastoupila na různé vývojářské pozice,“ říká Dita Formánková v novém díle CzechCrunch Podcastu. Když se pak před rokem začala bavit se šéfem Avastu Ondřejem Vlčkem, zjistila, že právě u českého antivirového obra může pokračovat ve své misi z Czechitas.

„Snažíme se aktivně měnit prostředí firem, aby dokázaly přijmout talent, který je dnes minoritní, a ten zároveň mohl růst až do vedoucích pozic. Dnes tak sedím na dvou židlích, které se nesmírně doplňují,“ říká v podcastu Dita Formánková, se kterou jsme natáčeli ještě předtím, než se oznámila historická transakce, v rámci níž Avast putuje až za 186 miliard dolarů do amerických rukou.

V podcastu hovoříme také o tom, jak firma, která má 1 800 zaměstnanců, funguje na dálku, co se Dita během prvního roku v Avastu naučila a jak je možné, že během něj osobně potkala jen pár kolegů. Pustit si podcast můžete v přehrávači níže nebo v aplikacích včetně Spotify, Apple Podcastů a Google Podcastů:

O čem dalším byla v CzechCrunch Podcastu s Ditou Formánkovou řeč?

***

„Když se ohlédnu za prvním rokem v Avastu, tak první, co mě napadne, je, že celý onboarding probíhal v online prostoru a i práce na firemní kultuře probíhá ve virtuálním prostředí. To je extrémně náročná záležitost, ke které se musí firmy nějak postavit. Nastupovala jsem ve chvíli, kdy byly kanceláře zavřené, ani se do nich nevrátím, využila jsem možnosti práce odkudkoliv,“ popisuje zakladatelka Czechitas.

Podle Dity Formánkové už dnes není otázka, jestli se vůbec mají všichni zaměstnanci vracet do kanceláří, ale spíš jak to udělat, aby práce na dálku fungovala co nejlépe. Sama veškerou agendu včetně různých komunitních aktivit ve firmě vyřizuje z domova (nebo odtamtud, kde se zrovna nachází) a v podcastu popisuje, jak se poznává celá firma a stovky nových kolegů, když je znáte jen jako čtvereček na displeji počítače.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Bavíme se také o tom, co je to vlastně diverzita, proč je žádoucí, aby firmy najímaly více žen, a jak k tomu přistupují v Avastu. „Stanovili jsme si na první roky cíl zvýšit procentuální zastoupení žen v Avastu, a to nejen celkově, ale i na klíčových vývojových a technických pozicích. Důvodem mimo jiné je, aby tým reflektoval i potřeby žen a dalších zákazníků,“ vysvětluje Formánková.

Pozitivní jsou prý pro co nejrozmanitější složení týmu i benefity, jako je právě práce odkudkoliv, kterou Avast v loňském roce zavedl napříč celou firmou, či neomezená dovolená. Využívají je často právě ženy, které si díky tomu mohou lépe uzpůsobit svůj pracovní život a spojit ho třeba s péčí o děti. V neposlední řadě pak má celá věc také ekonomický podtext.

Co to přesně znamená a vydělávají firmy, které mají diverzitnější týmy, více peněz? Jaká je aktuální situace v Avastu a jak náročné je skloubit činnost v Czechitas s prací u antivirového obra? I o tom se bavíme v podcastu, který si můžete poslechnout na Spotify, Apple Podcastech nebo Google Podcastech i ve svých oblíbených podcastových aplikacích.