Některým se nelíbí, že Donio dává v konání dobra svobodu. Přivádíme k dárcovství nové lidi, říká David Procházka
Existuje ani ne dva roky, ale už dokázala vybrat na dobrou věc a další zajímavé projekty přes čtvrt miliardy korun. David Procházka se svou dárcovskou službou Donio rychle vyletěl během pandemie, prakticky přes noc splnil všechny cíle pro celý rok a teď řídí projekt, se kterým chce otevřít možnost pomoci ještě více lidem. „Přivádíme k dárcovství nové lidi,“ říká v CzechCrunch Podcastu.
Donio poprvé odstartovalo před necelými dvěma lety. Sedmadvacetiletého Davida Procházku to ke konání dobra táhlo od útlého věku. Jezdil pomáhat do dětských či seniorských domovů, a přestože svůj dárcovský startup postupně otáčí a nechce se zdaleka zaměřovat pouze na dobročinné projekty, dokázal s kolegy a tisíci dárci z celého Česka zajistit desítky milionů korun během pandemie i třeba po ničivém tornádu na Moravě.
„Přišli jsme s tím, že dáváme lidem velkou svobodu v rozhodnutích. Některým se nelíbí, že jsme hodně online a že si může založit sbírku prakticky kdokoliv. Já to ale vnímám jako nejvíc pozitivní věc, protože tady to desítky let fungovalo tak, že jste poslali žádost do nadace a čekali dva měsíce, jestli ji někdo schválí, nebo ne,“ vysvětluje v podcastu zakladatel Donia, proč jeho platformu třeba některé jiné neziskové či charitativní organizace kritizují.
V novém díle CzechCrunch Podcastu hovoříme s Davidem Procházkou mimo jiné o tom, proč sám nikdy neuvažoval, že by Donio dělal jako neziskovou organizaci, jestli jde na dobru vydělávat a jestli je možné, že svou firmu někdy někomu prodá. Pustit si podcast můžete v přehrávači níže nebo v aplikacích včetně Spotify, Apple Podcastů a Google Podcastů:
O čem dalším byla v CzechCrunch Podcastu s Davidem Procházkou řeč?
***
Ještě než se vydal budovat Donio, prodával David Procházka přes internet květiny. Byl to slušný byznys, ale mladému podnikateli něco scházelo. „Chtěl jsem dělat něco s větším smyslem i větším přesahem. Určitě zahrálo roli i ego, nechtěl jsem být do konce života prodejce květin, byť i v tomto oboru můžete vybudovat velkou firmu,“ popisuje své začátky ve světě byznysu Procházka. Nakonec se opět pustil do dobročinnosti, ke které měl blízko.
„Od čtrnácti let jsem se v ní pohyboval. Zjistil jsem, že je spoustu lidí, kteří potřebují pomoct, ale systémově se jim pomoci nedostává. Nebylo to nutně materiální, šlo třeba i o zážitky. Mě frustrovalo, že není jedno místo, kam bych mohl přijít a podpořit třeba 50 takových lidí najednou. Tak jsem si řekl, že bych si ho mohl vytvořit. To byly základy Donia,“ popisuje v podcastu.
S Davidem Procházkou se bavíme o tom, v jakém stavu zastihl Donio nástup pandemie, proč se všechno stihlo na poslední chvíli a jak to nakonec dobře dopadlo. Donio dokázalo díky enormnímu zájmu Čechů o pomoc například s výrobou plicních ventilátorů CoroVent během mžiku splnit cíle, které si s investory dali na celý rok, a tak se plány musely kreslit znova.