Nemá na trhu žádný vůz, ale cítí se být větší než slavné značky. Rivian si jde na burzu pro hodnotu vyšší než Ford či GM
Je Rivian příští Teslou? Co se ambicí týče, určitou podobnost nalézt lze. Automobilka, která nemá na trhu prozatím ani jeden automobil, chce vstoupit na burzu a získat ocenění sahající až k 80 miliardám dolarů, tedy přibližně 1,7 bilionu korun. To je tržní kapitalizace, kterou by Rivianu mohli závidět i takoví matadoři amerického automobilového průmyslu, jako jsou General Motors či Ford.
Rivian je tak trochu jako sněžný muž Yetti. Všichni o něm mluví, ale prozatím ho nikdo neviděl, respektive nikdo neviděl jeho vozy. Automobilka sídlící v americkém Illinois prozatím na trh neuvedla ani jeden ze dvou odhalených elektrických modelů v podobě pick-upu a SUV.
Přesto jí stačí natáhnout ruku a miliardy ze strany investorů se jen sypou. Poslední déšť dolarů se spustil v červenci, kdy se automobilce podařilo získat 2,5 miliardy dolarů (přibližně 55 miliard korun). Mezi investory přitom figurují skutečně velká jména. Jmenujme například Amazon, kterému se Rivian zavázal dodat 100 tisíc čistě elektrických dodávek vytvořených přímo na míru potřebám amerického internetového obchodu.
Mezi investory patří také Ford, který začal Rivian podporovat již v brzké fázi celého projektu. A jak se zdá, žák by už brzy mohl překonat mistra. Rivian totiž podal americkému regulačnímu úřadu žádost o vstup na burzu prostřednictvím veřejné nabídky akcií, přičemž usiluje o ocenění ve výši přibližně 80 miliard dolarů, tedy zhruba 1,7 bilionu korun.
Pokud se podíváme na tržní kapitalizaci Fordu, zjistíme, že by jej Rivian v tomto ohledu předstihl o přibližně 27 miliard dolarů. 80 miliard by ovšem stačilo k překonání ještě jiné velké americké automobilky, kterou je General Motors s hodnotou 72,3 miliardy dolarů. Ke vstupu na burzu by mělo dojít v druhé polovině listopadu, ovšem přesné datum se bude odvíjet od schválení ze strany Komise pro kontrolu cenných papírů Spojených států amerických.
Rivian by nebyl první automobilkou, které by se podařilo dosáhnout tržní kapitalizace převyšující zavedené automobilky bez jakýchkoliv prodejů. Byla to Nikola, která světu naznačila, že se dá velký byznys postavit pouze na slovech. Bohužel v případě tohoto podniku se jednalo o slova lživá, jak se ukázalo během minulého roku, což poslalo hodnotu automobilky k zemi. Nikola se však nevzdává, řekla sbohem vypečenému šéfovi a snaží se pracovat s tím, co zbylo.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs