Nemá na trhu žádný vůz, ale cítí se být větší než slavné značky. Rivian si jde na burzu pro hodnotu vyšší než Ford či GM

rivian-r1t

Foto: Rivian

Elektrický pick-up Rivian R1T

0Zobrazit komentáře

Je Rivian příští Teslou? Co se ambicí týče, určitou podobnost nalézt lze. Automobilka, která nemá na trhu prozatím ani jeden automobil, chce vstoupit na burzu a získat ocenění sahající až k 80 miliardám dolarů, tedy přibližně 1,7 bilionu korun. To je tržní kapitalizace, kterou by Rivianu mohli závidět i takoví matadoři amerického automobilového průmyslu, jako jsou General Motors či Ford.

Rivian je tak trochu jako sněžný muž Yetti. Všichni o něm mluví, ale prozatím ho nikdo neviděl, respektive nikdo neviděl jeho vozy. Automobilka sídlící v americkém Illinois prozatím na trh neuvedla ani jeden ze dvou odhalených elektrických modelů v podobě pick-upu a SUV.

Přesto jí stačí natáhnout ruku a miliardy ze strany investorů se jen sypou. Poslední déšť dolarů se spustil v červenci, kdy se automobilce podařilo získat 2,5 miliardy dolarů (přibližně 55 miliard korun). Mezi investory přitom figurují skutečně velká jména. Jmenujme například Amazon, kterému se Rivian zavázal dodat 100 tisíc čistě elektrických dodávek vytvořených přímo na míru potřebám amerického internetového obchodu.

Mezi investory patří také Ford, který začal Rivian podporovat již v brzké fázi celého projektu. A jak se zdá, žák by už brzy mohl překonat mistra. Rivian totiž podal americkému regulačnímu úřadu žádost o vstup na burzu prostřednictvím veřejné nabídky akcií, přičemž usiluje o ocenění ve výši přibližně 80 miliard dolarů, tedy zhruba 1,7 bilionu korun.

Rivian-RJ-Scaringe

Foto: Rivian

R. J. Scaringe, zakladatel a CEO automobilky Rivian

Pokud se podíváme na tržní kapitalizaci Fordu, zjistíme, že by jej Rivian v tomto ohledu předstihl o přibližně 27 miliard dolarů. 80 miliard by ovšem stačilo k překonání ještě jiné velké americké automobilky, kterou je General Motors s hodnotou 72,3 miliardy dolarů. Ke vstupu na burzu by mělo dojít v druhé polovině listopadu, ovšem přesné datum se bude odvíjet od schválení ze strany Komise pro kontrolu cenných papírů Spojených států amerických.

Rivian by nebyl první automobilkou, které by se podařilo dosáhnout tržní kapitalizace převyšující zavedené automobilky bez jakýchkoliv prodejů. Byla to Nikola, která světu naznačila, že se dá velký byznys postavit pouze na slovech. Bohužel v případě tohoto podniku se jednalo o slova lživá, jak se ukázalo během minulého roku, což poslalo hodnotu automobilky k zemi. Nikola se však nevzdává, řekla sbohem vypečenému šéfovi a snaží se pracovat s tím, co zbylo.

Nelze však očekávat, že by se takový scénář měl opakovat i v případě Rivianu. Automobilka na dodávce pro Amazon ukázala, že je svým závazkům schopna dostát. Navíc s investicemi, které se od roku 2019 vyšplhaly na více než 10 miliard dolarů, tedy přibližně 216 miliard korun, by měla být schopna bez problému naplnit své cíle týkající se i produkce modelů určených pro širokou veřejnost.

Již v tomto měsíci chce po několika odkladech zahájit výrobu čistě elektrického pick-upu R1T, na který by mělo později v tomto roce navázat také elektřinou poháněné SUV, jež s pick-upem sdílí architekturu. Oba vozy by měly být schopny ujet na jedno nabití přibližně 400 kilometrů a nabídnou řadu vychytávek, ať už se jedná o chytré vestavby s kuchyňkou, či technologii umožňující vozu otočku na pětníku.

amazon-dodavka

Foto: Amazon

Elektrická dodávka vyráběná společností Rivian výhradně pro Amazon

K tomu Rivian plánuje výstavbu hned dvou dalších výrobních závodů. První by měl vyrůst v Texasu a automobilka si na jeho realizaci připravuje pět miliard dolarů, tedy přibližně 108 miliard korun. Zároveň hledá ideální místo pro výstavbu továrny na starém kontinentu, díky které bude mít blíže i k evropským zákazníkům.

Plány a cíle má tedy Rivian velkolepé a je jasné, že o automobilce vedené R. J. Scaringem ještě mnohé uslyšíme. Pomalu, ale jistě se totiž schyluje k zajímavé bitvě, ve které budou na jedné straně o přízeň zákazníků bojovat naspeedované mladé automobilky, jako je Faraday Future, Lucid Motors, Tesla či Rivian, a na straně druhé matadoři typu Ford či Volkswagen.

Bude se jednat o souboj, ve kterém se proti sobě postaví všichni proti všem, ale i mladá dravost proti letům zkušeností. Kdo se nakonec stane vítězem tohoto souboje a kolik těchto vítězů vůbec bude, se dozvíme už v následujících letech.