Německá pohádka v troskách. Wirecard přiznal, že chybějící 2 miliardy eur zřejmě neexistují, a jeho bývalý šéf byl zatčen

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

markus-braun-wirecard

Foto: Wirecard

Dlouholetý šéf Wirecardu Markus Braun

0Zobrazit komentáře

Dlouhé roky to byla úspěšná technologická pohádka, kterou hrdě hltalo celé Německo. Finanční společnost Wirecard se během let vyšplhala mezi přední hráče fintechového trhu, na burze její hodnota dosáhla až na 24 miliard eur, ale v posledních dnech zažívá střemhlavý pád k zemi.

O problémech a potenciálních podvodech s finančními transakcemi upozorňoval deník The Financial Times už od loňska, ale teprve minulý týden vyšla najevo skutečnost, která otřásla nejen Wirecardem, ale celým trhem. Mnichovské firmě, která po celém světě zpracovává elektronické platby, totiž v rozvaze za loňský rok chybí téměř dvě miliardy eur.

Když minulý čtvrtek Wirecard již počtvrté odložil vydání výroční zprávy za loňský rok, bylo to ze zcela závažného důvodu. Auditorská firma E&Y totiž nedokázala na svěřenských účtech asijských bank najít 1,9 miliardy eur, se kterými Wirecard počítal ve své rozvaze. A jak se záhy ukázalo, tyto peníze pravděpodobně nikdy neexistovaly.

Obří skandál odskákal dlouholetý šéf Wirecardu Markus Braun, který v pátek odstoupil ze své funkce a v pondělí byl dokonce zadržen německými úřady. Jak píší The New York Times, Braun v pondělí přicestoval z Vídně do Mnichova, kde na něj státní zástupce vydal zatykač kvůli podezření na manipulaci s trhem.

wirecard-hq-min

Foto: Wirecard

Mnichovské sídlo Wirecardu

V pondělí Wirecard přiznal, že 1,9 miliardy eur uvedených v rozvaze pravděpodobně skutečně neexistují, a Markus Braun je nyní podezřelý z toho, že falšoval výnosy společnosti za účelem zvýšení atraktivity Wirecardu směrem k investorům i zákazníkům. Soudce by měl v úterý rozhodnout, zda padesátiletý Braun zůstane ve vazbě.

Firma teď musí pod vedením nového CEO Jamese Freise, který do firmy přišel teprve minulý týden (a původně jen do představenstva), hasit velký požár a vyjednávat s bankami, jež mají podle agentury Reuters v půjčkách Wirecardu zhruba 1,75 miliardy eur. Vzhledem k nezveřejnění výroční zprávy ve stanovený čas by mohly chtít banky své peníze zpět, což by firmu dostalo do problémů. Ostatně 1,9 miliardy eur představují čtvrtinu celé rozvahy.

Akcie Wirecardu na burze se tak od osudového čtvrtečního dne propadly o závratných 85 procent, přičemž hodnota firmy aktuálně osciluje kolem 2 až 3 miliard dolarů. Od pondělí sice hodnota akcií mírně roste, avšak osud celé mnichovské firmy je nejistý.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Přestože se o možných podvodných transakcích díky reportážím The Financial Times hovoří již delší dobu, Wirecard tato obvinění celou dobu odmítal. V pondělí však mnichovský fintech vyhodil také Jana Marsaleka, který už minulý týden skončil ve funkci provozního ředitele, nyní i v představenstvu, a právě on měl mít na starosti asijské operace.

Zmíněné 1,9 miliardy eur měly být totiž uloženy u dvou filipínských bank, které však minulý týden odmítly, že by byl Wirecard jejich klientem. I proto E&Y tyto peníze uvedené v rozvaze nedokázalo nikde najít a nyní se řeší, zda jde o podvod na Wirecard, nebo naopak své finanční knihy firma falšovala sama.

Každopádně se jedná o rozdrcení jedné velké německé pohádky, protože Wirecard patřil do výkladní skříně tamního (nejen finančně) technologické trhu. Jednak firma přilákala renomované investory z celého světa, navíc před dvěma lety nahradila Commerzbank v prestižním indexu DAX, v němž je 30 největších a nejobchodovanějších společností v Německu. V reputačních problémech je tak nyní i německý regulátor, pod jehož dohledem Wirecard rostl.

Apple mění iPhone a Apple Watch na digitální klíče od vozu. CarKey si jako první užijí majitelé nových BMW

bmw-apple-carkey

Foto: BMW

Faceliftované BMW řady 5 půjde odemykat prostřednictvím novinky Apple CarKey

0Zobrazit komentáře

Stejně jako cc procházejí evolucí samotné automobily, prochází změnami i způsob jejich odemykání. Nutnost zastrčit klíček do zámku časem vystřídalo jemné stisknutí jediného tlačítka. U novějších modelů už ani není potřeba mačkat tlačítko, a prostě stačí přiblížit k vozu. Existuje ale ještě jeden způsob odemykání vozu, a to prostřednictvím chytrého mobilního telefonu. A do tohoto řešení se nově pouští také Apple.

Svět automobilů není pro Apple neznámou. Jeho softwarové řešení CarPlay pro párování iPhonů s multimediálním systémem vozu je dnes stále rozšířenějším standardem, kterým je vybavována většina nových vozů. Již brzy by měla k Apple CarPlay přibýt další funkce, která umožní odemykání vozu pomocí chytrých telefonů či chytrých hodinek z dílny kalifornské firmy Tima Cooka.

Po řadě zajímavých novinek, které Apple odkryl během úvodní keynote na vývojářské konferenci WWDC, byl představen také Apple CarKey. Jak název napovídá, jedná se o řešení, které promění zařízení od Applu na klíčky od vozu, což řada majitelů zařízení s nakousnutým jablkem rozhodně uvítá. Novinka se stane součástí nově představeného operačního systému iOS 14 a její chod bude prozatím zajišťovat technologie NFC.

bmw-apple-carkey

Foto: BMW

Vše prozatím funguje na technologii NFC

Vůbec prvními řidiči, kteří si budou moci tuto technologii vyzkoušet, budou zákazníci mnichovské automobilky BMW. To není překvapení, jelikož to bylo právě BMW, kdo jako první integroval do svého interiéru iPod, první nabídl technologii CarPlay a nyní bude možné pomocí CarKey odemykat jako první nového zástupce pětkové řady BMW.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Modelů a výrobců podporujících tuto funkci by ovšem mělo časem přibývat. Apple chce stanovit průmyslový standard, který by se již neměl spoléhat na technologii NFC, ale využije vlastní čip U1 či širokopásmový čip. Stát by se tak mělo v příštím roce.

Způsob otevírání vozu je vcelku standardní. Zařízení je nejdříve potřeba spárovat s automobilem podporujícím CarKey v Apple Wallet. Pro odemknutí vozu stačí přiblížit telefon k NFC čtečce, která bývá většinou umístěna v klice dveří. Ve většině jiných případů by následoval charakteristický zvuk odemykajících se zámků, to zde tak úplně neplatí. Telefon totiž ještě vyzve uživatele k ověření totožnosti skrze Face ID či Touch ID. Tuto fázi biometrické autentizace však lze přeskočit.

ios14_1

Foto: Apple

Nový iOS 14 přichází s widgety na hlavní ploše a chytrou App Library

red-bull-kolo-molo-3

Přečtěte si takéVyrazili jsme na Red Bull Kolo Molo a natočili kuriózní záběryJak jezdit na cyklokáře nad Vltavou? Vyjeli jsme na bláznivý závod, který tady ještě nebyl

Jak již bylo řečeno, novinka přichází s operačním systémem iOS 14. Dočkají se jej ale i majitelé zařízení s iOS 13, a to díky příští aktualizaci. Digitální klíč bude možné sdílet až s pěti vybranými osobami prostřednictvím iMessage. Přístup do vozu bude moci jeho majitel nejrůznějším způsobem upravovat, například omezovat čas, po který bude dotyčný moci vůz odemykat. Mladým řidičům bude možné upravit maximální rychlost, výkon i hlasitost hudby.

To je jedna z výhod, díky které by používání CarKey mohlo být pro majitele iPhonů a Apple Watch o něco zajímavější než využívání klasických aplikací vyvinutých přímo výrobci automobilů. Nehledě na to, že v takovém případě pak budou moci nechat třeba vedle platební karty, kterou si nahrají do Apple Pay, doma i klíčky od auta. Bez problémů už pak totiž odemčené auto se spárovaným iPhonem i nastartujete.