Německý jazykolam, zremixovaný Pedro a dětský DnB diktát, který nejde z hlavy. Kde se berou virální songy?
Jak se rodí současné hity trendující na sociálních sítích? Tři songy ukazují, že někdy spíš než velká produkce stačí jen dobrý nápad a zápal.
Krátkým videím na sociálních sítích dodávají šťávu, nebo se dokonce stávají ústředním bodem jejich obsahu. Bez virálních songů by reals a podobné formáty nefungovaly. Kde se ovšem takové hity berou, když v klasických rádiích o ně člověk sotva zavadí? Tři virální písně poslední doby ukazují, že jejich vytvoření nemusí být raketová věda. Často stačí jen obrovské zapálení, případně upravit něco, co už mají všichni dávno před nosem.
Když v květnu roku 2022 vyšla čtvrtá série seriálu Stranger Things, v jedné z epizod zazněl song Running Up That Hill z roku 1985. Jeho autorku Kate Bush opět vynesl před světla reflektorů a song se po téměř 40 letech vrátil do žebříčků hitparád.
Podobné pocity jako Kate Bush by dnes možná prožívala i již zesnulá italská zpěvačka Raffaella Carrà, autorka písně Pedro z roku 1980, která vyšla na albu Mi spendo tutto. Jednalo se o klasický prázdninový lovesong pojednávající o dívce mířící na dovolenou do argentinského Santa Fé, kde se setká s místním chlapcem jménem Pedro. Ten dívce nabídne, že jí město ukáže, nicméně z dalšího textu písně vyplývá, že spíše než město dívka poznávala Pedra, do kterého se bezhlavě zamilovala.
Italský song by nejspíše dál dřímal v bohatých archivech italského popu, nicméně před několika měsíci došlo k jeho oživení. Postarali se o něj dva němečtí producenti Jaxomy a Agatino Romero, kteří Raffaelliny vokály doplnili o pulzující techno beat a do animace klipu na YouTube přihodili roztomilého točícího se mývala. A světě div se, virál byl na světě.
Barbora, rebarbora a barbaři
Výše jmenovaní němečtí DJs však nepřišli s žádným převratným postupem. Samplování a remixování je řemeslo staré desítky let a existuje nesčetné množství příkladů, jak skvěle (i bizarně) může fungovat. Jen si vzpomeňme na klasiku od rappera jménem Pharoahe Monch, který v písni Simon Says vysamploval hudební motiv z filmu Mothra vs. Godzilla z roku 1964.
Řada virálních songů je výsledkem šikovného samplování a remixování klasických popových písní, ovšem začátkem letošního roku zmizelo z TikToku množství těchto hitů poté, co nedopadla licenční jednání mezi provozovatelem populární sociální sítě a Universal Music Group. Díky tomu však vznikl prostor pro ryze autorskou tvorbu. A také pro Boda Wartkeho.