Nenašla pro své děti kvalitní oblečení, tak se sestrou ušily vlastní z merino vlny. Teď s bohatou kolekcí míří do Evropy

Filip HouskaFilip Houska

crawler-1Story

Foto: Crawler

Pavlína Mrštná a Eva Bakešová, spoluzakladatelky české módní značky Crawler

Ne nadarmo se říká, že úspěšné firmy vznikají z mezery na trhu. Své o tom ví i podnikatelka Eva Bakešová, která chtěla před několika lety pořídit svým dětem kvalitní funkční oblečení – žádné ale nenašla, a proto se rozhodla, že si ho ušije sama. Tehdy ale ještě netušila, co z jednoho impulzivního rozhodnutí nakonec vznikne.

„Nakoupila jsem materiál a začala šít,“ popisuje na úvod Eva Bakešová pro CzechCrunch. „Nejprve pro vlastní děti, postupem času i pro kamarádky. Netrvalo dlouho, než se poptávka po funkčním oblečení začala zvyšovat, tak jsem si založila profil na online tržišti Fler.cz, kde jsem začala prodávat první výrobky,“ dodává.

Dnes je Eva Bakešová známá především jako spoluzakladatelka módní firmy Crawler, která ve své dílně u Chrudimi šije oblečení na míru z takzvané merino vlny, díky níž jsou kousky termoregulační, antibakteriální, prakticky neustále voňavé a především s vysokou kvalitou. Což se odráží také na finančních výsledcích.

Sesterská síla

Funkční, ručně šité oblečení od Evy Bakešové se těšilo úspěchu hned po představení prvních výrobků na Fler.cz. Ovšem s tím, jak se poptávka kumulovala, už celý tento provoz nedokázala utáhnout sama. Proto se v roce 2015 spojila se svou sestrou Pavlínou Mrštnou, která se v podnikatelských kruzích již pohybovala a stala se v rozjezdu firmy klíčovou osobou.

Poté, co najaly i první krejčové, začaly společně vymýšlet koncept nové firmy a mezitím uvedly na trh první ucelené kolekce oblečení s autorskými vzory. O dva roky později se pak sesterské duo vydalo směrem větší profesionalizace a založilo s. r. o.

crawler-2

Foto: Crawler

Sesterská práce s vlnou merino

„Když jsme začínaly s prvními kolekcemi, věděly jsme, že to musíme nakopnout ještě více. Našim vzorům se víceméně dařilo a ukázaly nám, co zákazníci vlastně chtějí a co by se jim líbilo. Troufám si říct, že pokud by to byl tehdy špatný krok, tak bychom zde už nebyly,“ zmiňuje Mrštná.

V roce 2017 tak oficiálně vznikla společnost Crawler a cíl měla vcelku jasný – vyrábět co nejkvalitnější oblečení z merino vlny, která má ze své podstaty celou řadu výhod. Vedle toho, že jde o funkční materiál, je i udržitelná.

Mezi hlavní vlastnosti merino vlny patří především dobrá termoregulace, kdy udržuje tělesnou teplotu a podle situace venku buď hřeje, nebo chladí. Navíc má při správném zpracování udržovat správnou teplotu i po zpocení, což ocení jak děti (na kterých Crawler vesměs „začínal“), tak dospělí.

„Hezkým příkladem správné termoregulace je studie Sydneyské univerzity, která dokázala, že dospělí lidé, kteří usínali v merino vlně, usnuli průměrně za dvanáct minut. Tedy o zhruba deset minut dříve než ti, co spali v polyesteru, a o patnáct minut dříve než lidé v bavlněném pyžamu,“ objasňuje jednu z výhod Mrštná.

Crawler si ovšem merino vybral také z důvodu vysoké udržitelnosti materiálu. Pokud je totiž vlna čistá, bez příměsi dalšího materiálu, tak při kompostování trička zbydou jen nitě a tkaná etiketa, která je ze zákona povinná. Firma se snaží také o to, aby se obnošené oblečení zpracovalo do nového kusu – například z bodýčka do trička.

„Udržitelnost se snažíme podpořit i tím, že našim zákazníkům nabízíme možnost oprav a úprav oblečení. Mohou se tedy na nás obrátit, pokud mají například na svých kalhotách prodřená kolena, a my jim na ně našijeme záplaty. Dokonce jsme na webu uvedli i speciální opravné sady pro domácí módní kutily,“ popisuje Bakešová.

Pro ty, komu nesedí konfekční velikosti

V roce 2018 už měla společnost Crawler jedenáct zaměstnanců a její sortiment se postupně rozšiřoval, tudíž se nabízela otázka, zda by v rodinném podniku nacházejícím se v Chrasti u města Chrudim nezavedli automatizovanou výrobou. To však spoluzakladatelky odmítly, a to z jednoduchého důvodu – personalizace oblečení.

Crawler si od začátku zakládal na tom, že chce zákazníkům nabízet možnost úprav, tudíž potřeboval mít maximální flexibilitu ve výrobě, což by s plnou automatizací nešlo. „Jedním z nejdůležitějších aspektů je pro nás fakt, že oblečení musí správně sedět každému. Konfekční velikosti ale ne vždy každému padnou,“ říká Eva Bakešová.

Proto obhajuje poctivou ruční výrobu na šicích strojích, které prošly začátkem roku 2021 celkovou výměnou. Dále plánuje investovat například do řezacího cutteru s motorizovaným válcem i do nových typů průmyslových strojů. Na špičkově vyškolené krejčové ale rozhodně neplánuje zanevřít.

crawler-1-1

Foto: Crawler

Dětské oblečení značky Crawler

„U nás není pasová výroba, tudíž každá krejčová musí znát proces výroby od A do Z. Pouze tak dosáhneme toho, že budeme produkovat kvalitní oblečení, nad kterým máme v průběhu celého výrobního procesu absolutní kontrolu,“ dodává jedna ze spoluzakladatelek a odkazuje mimo jiné na certifikaci Woolmark.

Pro firmu je tato certifikace velmi důležitá. Fakticky vyjadřuje kvalitu použité merino vlny i celkového zpracování oblečení, přičemž v Česku mají tento „odznáček“ pouze dvě další společnosti. Crawler si certifikát Woolmark musel obhájit před komisí, která má sídlo v ústředí stejnojmenné firmy a anonymně kupuje oblečení výrobce, aby ho testovala.

První certifikát Crawler obdržel už loni. Tedy v roce, který byl ze zřejmých důvodů komplikovaným pro celou řadu tržních odvětví, módní průmysl nevyjímaje. Společnost pod taktovkou Pavlíny Mrštné a Evy Bakešové ale loňské období od ledna do prosince zvládla dobře, byť se samozřejmě potýkala s problémy.

Ne, na plné obrátky se nejelo

Vzhledem k tomu, že se na dílně firmy Crawler objevil na přelomu loňského října a listopadu případ nákazy covidem, během následujících týdnů onemocnělo sedmdesát procent jejích zaměstnanců. Z byznysového hlediska to bylo nešťastné v tom, že právě říjen až prosinec jsou pro výrobce nejvytíženější měsíce.

Jen za loňský listopad firmě přišlo zhruba 1,4 tisíce objednávek, protože však nestíhala odbavovat ty dříve provedené, musel si zákazník počkat na dodání až třicet dní. Crawler ovšem i tak během loňského roku utržil 9,6 milionu korun, doručil přes 15 000 kusů převážně dětského oblečení a nadále se udržel v černých číslech.

„Největší tržby nám dělá dětský sortiment, který se na tržbách podílí z 85 procent. Za letošek jsme zatím prodali skoro deset tisíc kusů oblečení, přičemž ta největší sezóna je teprve před námi. Obratově jsme za letošní leden až červenec vyrostli v porovnání se stejným obdobím loňského roku o 50 procent,“ uvádí Vít Vodička z marketingu Crawleru.

Poslední den v prosinci letošního roku firma očekává, že se vyšplhá na tržby pohybující se na úrovni 15 milionů korun, přičemž v roce 2022 by chtěla hranici o dalších deset milionů zvýšit. K tomu mohou dopomoci i plánované expanze na zahraniční trhy – již nyní aktivně prodává do Rumunska, výhledově se chce usadit také v Německu, Rakousku, Španělsku, Itálii, Francii a Polsku.

crawler-3

Foto: Crawler

Pavlína Mrštná a Eva Bakešová, spoluzakladatelky Crawleru

V červenci se Crawler přestěhoval do nových, větších prostor ve Skutči a mohl tak nejen pořídit další výrobní technologie, ale současně navýšil počet svých zaměstnanců na pětatřicet. Celý výrobní proces se tak zefektivnil a výroba přijme a vyřídí mnohem větší počet objednávek.

V nejbližší době se Crawler chystá také investovat do vylepšování svého vybavení. I to je důvod, proč vydává své vlastní firemní dluhopisy s výnosem 7,8 procenta ročně, které jsou pro něj nejsmysluplnějším řešením, co se získání nových financí týče. Do dnešního dne mu přes ně investoři svěřili více než 4,7 milionu korun.

„Všechny naše vlastní prostředky hned investujeme zpět do firmy. Sdílíme názor, že je lepší vybudovat takovou společnost, která tu bude dlouhodobě, a proto děláme vše, aby tu byla i za dalších dvacet či padesát let. Nicméně aktuálně jsme malý podnik, a aby nám neutekla příležitost, kterou na trhu vidíme, sháníme financování i externě,“ zakončuje Vodička.

„Věřím, že nás čekají skvělé roky, během kterých posílíme svou pozici na trhu a přineseme do šatníku našich zákazníků krásné kousky z merino vlny, a to nejen ve sportovně funkčním stylu,“ doplňuje Mrštná.

Partnerem článku a CzechCrunche je společnost Crawler. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.