Není revoluční jako Taycan, ale i tak je zásadní a opět boduje. Projeli jsme se elektrickým Porsche Macan
Do Česka poprvé přijíždí očekávaný elektromobil od Porsche. Jako první jsme ho vyzkoušeli a jeho exkluzivní premiéru můžete v Praze zažít i vy.
Druhé elektrické auto z dílny stuttgartské automobilky je zajímavý úkaz. Porsche se rozhodlo vyměnit spalovací motor za elektrický pohon s bateriemi v podlaze v jednom ze svých nejprodávanějších modelů, který je i pro další budoucnost celé značky velmi důležitý. A první desítky kilometrů, které jsme s ním při našem testování najeli, ukázaly jednu hlavní věc – je to staré dobré Porsche se vším všudy, u kterého na první dobrou vlastně ani nepoznáte, že už v něm nekvílí spalovák. Ostatně to byl i záměr německé automobilky, která u Macanu nechtěla dělat žádnou velkou revoluci. Tou pro mnoho řidičů může být už jen fakt, že benzínová varianta končí.
Nové elektrické Porsche, konkrétně model Macan 4, jsme měli možnost projet na českých silnicích mezi prvními. Vůbec poprvé ho automobilka představila začátkem letošního roku a teď s ním oficiálně přijíždí také do Česka. Příběh Macanu, který po deseti letech načíná jako elektromobil novou etapu, se Porsche chystá odvyprávět prostorovou imerzivní instalací, která kombinuje moderní technologie s audiovizuálními zážitky a rozehraje se v centru Prahy. V takzvaném Atelier of Dreams v Galerii Mánes budou k vidění i právě nové Macany, na které se může v pátek 18. října odpoledne přijít zdarma podívat také široká veřejnost, aby se o budoucnosti značky přesvědčila na vlastní oči.
Když Porsche před pěti lety představovalo svůj vůbec první elektromobil, byla to velká věc. S modelem Taycan se výrobce luxusních a rychlých vozů vydal vstříc novému světu, v němž hraje prim elektřina a ještě bleskovější akcelerace, a zapůsobil. Z Taycanu, který vznikl na zelené louce jako čistý elektromobil, se stal hit. Jednak se velmi dobře prodává, a hlavně i po několika letech, kdy prošel v zásadě jen drobnými vylepšeními, patří k tomu nejlepšímu s elektrickým motorem, v čem se mohou řidiči projet. Porsche se podařilo přenést to, v čem vždy vynikalo, a výměnou benzínu za elektřinu příliš neztratilo.
U Macanu šla automobilka ještě více na jistotu. A není se čemu divit. Kompaktní SUV je klíčovou součástí její nabídky. Dokazuje to skutečnost, že jde společně s ještě o něco větším modelem Cayenne o nejprodávanější vůz značky, a také to, že pro mnoho zákazníků bývá Macan vůbec prvním vozem od Porsche, který si pořídí. Jako SUV, které jsou v posledních letech obecně na vzestupu, je láká svou praktičností. A zásadní ingrediencí je v případně Macanu také jeho osobitý sportovní charakter, který nemůže vozům ze Stuttgartu chybět. Zcela jednoznačně hraje svou roli také cena, protože menší SUV je nejdostupnějším vozem značky.
Přestože nové Porsche Macan nedává nijak zvlášť najevo, že je poháněno elektromotorem, a to ani zvenku, ani uvnitř, je třeba zdůraznit, že jeho vývoj a výrobu inženýři zcela přepracovali. Nejde tak pouze o vyměnění pohonné jednotky. Porsche Macan stojí na nové platformě zvané Premium Platform Electric, která je na míru ušitá elektromobilům s bateriemi a kterou Porsche vyvíjí společně s Audi. Na stejné architektuře je tak postaveno i třeba nové Audi Q6 e-tron. Ale nebylo by to Porsche, kdyby se spokojilo s tím, že zákazníkům dodává příliš podobné auto jako jeho sesterská značka z koncernu Volkswagen.
Porsche Macan například podobně jako Cayenne sází na systém s pokročilými dvouventilovými tlumiči a má jemněji nastavené hřebenové řízení, což má přinášet jednak preciznější a sportovnější ovládání a také umožnit lepší rozlišení mezi komfortním a sportovním režimem jízdy. A právě to elektrický Macan doručuje skutečně spolehlivě.
Přestože už samotné auto díky elektromotoru při jízdě neslyšíte, tedy pokud si nezapnete volitelný zvukový doprovod, rychlost i samotné řízení je perfektní, jako to umí do značné míry jen Porsche. V kategorii sportovních SUV určitě.
Porsche zůstává své
Ovladatelnost Macanu je velmi dobrá i přesto, že má kvůli baterce o pár stovek kilogramů navíc. Hnací ústrojí reaguje podobně promptně jako u Taycanu, a tak ani s Macanem se nemusíte bát ostřeji říznout kdejakou zatáčku. Navíc i takové větší auto díky elektromotoru rychle akceleruje i při vyšších rychlostech, což na ovladatelnosti a manévrovatelnosti ještě přidává.
A své zůstává Porsche ještě v jedné věci. Zatímco většina elektromobilů umožňuje nastavovat sílu rekuperace, u Taycanu ani Macanu na výběr nemáte. Zapomenout tak můžete například na řízení jedním pedálem. Elektrická Porsche brzdí při sundání nohy z „plynu“ jen málo, aby co nejvíce napodobovala chování spalovacích aut.