Není velká, ale hravá. Paulie Garand vydal novou desku, pracovala na ní i vycházející hvězda rapu

Nové EP čítá šest skladeb. Projekt je zajímavý mimo jiné v tom, že vznikal na dvou kontinentech a v poměrně netradičních podmínkách.

Filip HouskaFilip Houska

pg

Foto: Jakub Zeman

Paulie Garand

0Zobrazit komentáře

Na podzim ho čeká dost možná největší projekt za posledních deset let, to ale neznamená, že by své fanoušky ochudil o přísun nových skladeb. Obzvlášť v létě. Proto známý český rapper Paulie Garand dnes posílá ven novou desku názvem Nahoru na dno, která je netradiční nejen proto, že vznikala na dvou kontinentech, ale i pro mladou vycházející hvězdu, která stojí za její produkcí. „Není velká, ale je hravá,“ říká liberecký srdcař pro CzechCrunch.

Paulie Garand je na rapové scéně už přes patnáct let. Do ní se vryl už díky své práci v dobách skupiny BPM, které byl členem, širší veřejnost si ho ale pamatuje hlavně jako sólového interpreta pod hlavičkou vydavatelství Ty Nikdy. A nutno říct, že i po těch letech stále patří k aktivnějším hudebníkům v Česku. Svou poslední desku, Amonit, vydal teprve před zhruba rokem, v jeho očích to ale nic neznamená – když se hudba tvoří, tak se hudba i vydává.

Proto dnes rodák ze severu Čech poslal ven nový, obsahově menší projekt, který nazval Nahoru na dno. „Ten název byl vybrán proto, že každý track má jinou náladu. Nejde o koncepční desku, na druhou stranu zároveň ta různorodost tvoří paradoxně dobrý koncept,“ popisuje Paulie Garand své nové dítě, které čítá šest skladeb. Technicky se tak jedná o EP, v dnešní rychlé, playlistové době se už ovšem jen málokdo zabývá přesnými označením.

Skladby se utvářely v momentech, kdy se Paulie Garand scházel a cestoval se svým parťákem, producentem a rapperem Matějem Soukupem, který vystupuje pod pseudonymem Under My Pillow. „Bylo to přes zimu a jaro – a prostě jsme si říkali, že každý den dáme session a nahrajeme jeden track,“ objasňuje Paulie Garand proces tvorby.

Zpočátku ani jeden nepředpokládal, že by mohlo jít o efektivní systém tvorby. Ostatně vše nahrávali v přenosném studiu a podmínky byly poměrně punkové. „Jenže pak hned na té první session vystřelila jedna věc, u které jsme si řekli, že je to fakt dobré, že nám to asi jde. Tak jsme z toho udělali tradici,“ pokračuje Paulie Garand. Šest písniček z Nahoru na dno vzniklo na šesti různých místech: v Bratislavě, New Yorku, Praze, Cerhovicích, Liberci a chorvatském Omiši.

Velký vliv měl na novou desku právě zmíněný Under My Pillow, který se jeví jako přízrak českého (pop)rapu. Ačkoliv jde v první řadě o producenta, který dokáže skladbu sestavit po melodické stránce, osvědčil se i coby zkušený textař, u kterého Paulie Garand věří, že brzy vystřelí.

„Je to talent, multifunkční. Produkoval mi skoro všechny věci na mé předchozí desce, já mu pak u nás vydal jeho debutové album. Na tomto EP jsme jeli takovou společnou fúzi – já jsem dostal nápad, on udělal beat. Nastavili jsme si spolu flow, třeba mi pomáhal i s nějakými pěveckými linkami. Jeho cesta ale teprve začíná a já věřím, že jednou bude velký a bude o něm slyšet,“ předpovídá Paulie Garand.

garand8

Přečtěte si takéČeští rappeři si na Spotify vydělají miliony, říká Paulie GarandHudba se dnes dá dělat i z pokojíčku. Čeští rappeři si na Spotify vydělají miliony, říká Paulie Garand

Co se samotného nového projektu týče, ten je už dostupný na všech streamovacích platformách, k dispozici jsou i videoklipy na YouTube. Poprvé ho Paulie Garand odehraje na letošním ročníku Metronome Prague s tím, že skladby zazní i na dalších festivalech, na kterých bude vystupovat. Ve výsledku má ale jít o takový předkrm před velkou deskou, kterou chystá na podzim tohoto roku.

Letos je to totiž deset let od vydání alba Molo, na kterém Paulie Garand spolupracoval s Kennym Roughem – tehdy šlo o jednu z nejzásadnějších desek v jeho kariéře. A proto se teď chystá Molo 2. Zatím toho liberecký rodák moc neprozrazuje, ale fanoušci se minimálně mohou těšit na brzký první singl, na kterém bude hostovat neméně známý český rapper Rest.

Inspirací pro mluvící ChatGPT byl prý film Ona. Je to skvělé sci-fi, ale také varovný příběh

Ona je romantické sci-fi z roku 2013 oceněné Oscarem. Spoluzakladatel OpenAI Sam Altman se jím prý inspiroval při vývoji ChatGPT - otázkou je, jestli měl

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

Screenshot

Reprofoto: Warner Bros. Pictures/YouTube

Joaquin Phoenix ve filmu Ona

0Zobrazit komentáře

Neděje se často, že se do popředí pozornosti dostane více než deset let starý film, natož pak ve spojitosti s technologickou novinkou ze Silicon Valley. Právě to se ale teď stalo se snímkem Ona z roku 2013, který měl být nemalou inspirací pro ředitele OpenAI Sama Altmana při vývoji umělé inteligence. Situace se dostala tak daleko, že se nyní řeší, zda představený hlasový chatbot GPT-4o náhodou nekopíruje hlas hlavní herečky z Ona Scarlett Johansson. Ta tvrdí, že ano a firma už hlas pojmenovaný Sky stáhla. Pořád je ale otázka, zda Altman hledal inspiraci na správném místě.

Technologičtí inovátoři či miliardáři jako by se pro nápady na dystopické sci-fi obraceli až příliš často. A místo aby si z problematických aspektů předkládané technologie nebo společenského uspořádání brali odstrašující příklad, s nadšením je přijímají. Elon Musk tak svůj Cybertruck představil jako auto pro bezmála postapokalyptický svět z Blade Runnera, metaverzum zase jako by se snažilo napodobit únik z depresivní reality do virtuálního světa Matrixu nebo Ready Player One.

Snímek Ona má na první pohled velice sentimentální srdce a neukazuje žádný apokalyptický scénář nebo rozpad společnosti. Stále ale představuje v mnoha ohledech smutnou budoucnost, v níž se hrdinové snaží nahradit selhané mezilidské vztahy počítačem.

Hrdinou filmu, který napsal a režíroval Spike Jonze, je osamělý třicátník Theodore. Už před časem se rozešel se ženou, již velmi miloval, stále ale odkládá formální uzavření rozvodu a nedokáže se přes selhaný dlouhodobý vztah přenést. Každodenní melancholii jeho existence ale překvapivě prolomí uvedení nového operačního systému, který obsahuje virtuální asistentku s velice pokročilou umělou inteligencí.

Theodore je zprvu zmatený zvláštní zkušeností s robotem, co se sametovým hlasem Scarlett Johansson vyjadřuje jako člověk, včetně dojmu upřímných emocí. Poměrně rychle se ale se Samanthou, jak se operační systém sám pojmenuje, začne sbližovat a časem s ní naváže romantické pouto. Přestože není bez problémů, jejich vztah působí přirozeně a den ode dne je silnější.

Vysoce pokročilá umělá inteligence se v Ona neprezentuje jako hrozba, příběh ji naopak polidšťuje a ptá se, jak by mohl vypadat romantický vztah s ní, jestli mohou být emoce vycházející z algoritmu autentické nebo jak daleko může sahat pouto k umělé bytosti bez těla. Hrdinům zamilovaným do počítače se přitom nikdo neposmívá, (téměř) nikdo je neodsuzuje, v ulicích neprobíhají demonstrace varující před zničením lidstva, nedochází k apokalypse. Ona je vyloženě romance, v níž se jen romantickým partnerem stane operační systém.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jedno z videí, na němž se představil GPT-4o, vypadá téměř přesně jako scéna z Jonzeho filmu. Muž vezme do ruky iPhone a prostřednictvím kamery počítači „ukáže“ psa. Chatbot okamžitě reaguje jako skutečný člověk a rozplývá se nad tím, jak je pes roztomilý a jak si hraje s míčkem. Stejně v Ona Theodore neustále nosil zařízení podobné chytrému telefonu v náprsní kapse, aby Samantha skrze kameru viděla svět a mohla vše komentovat.

Sam Altman, spoluzakladatel a ředitel OpenAI stojící za ChatGPT, filmu loni skládal velké poklony. „Mám rád Ona. To, v čem se ten film trefil – jako modely interakcí mezi lidmi a umělou inteligencí – bylo neskutečně prorocké,“ řekl na technologické konferenci Dreamforce 2023 v San Francisku. V době, co se světu představovala nová verze ChatGPT, pak na sociální síti X sdílel příspěvek obsahující jen slovo „her“ – anglický název filmu Ona.

Altman prý dokonce chtěl na chatbotovi jeho firmy pracovat přímo se Scarlett Johansson. Ta nakonec odmítla, jeden z možných hlasů GPT-4o ale přesto zní velice podobně jako hlas slavné herečky. Natolik podobně, že to Johansson šokovalo a OpenAI daný hlas, údajně vycházející z přednesu nejmenované jiné herečky, raději stáhla.

Ať už se má situace jakkoliv, na internetu se teď diskutuje o tom, zda bychom se opravdu měli snažit scénář z filmu napodobovat. Ačkoliv totiž Samantha Theodorovi pomůže vyrovnat se se ztracenou láskou a znovu se emočně otevřít, nakonec mu také zlomí srdce. Stejně jako bezpočet dalších verzí operačního systému bezpočtu dalších lidí.

Ona je příběhem individuálního člověka, který našel útěchu po selhaném vztahu u umělé inteligence a byl připravený se jí coby romantické partnerce plně oddat. Snímek tak na jednu stranu předkládá zajímavou budoucnost, v níž lidé v jistých ohledech překonají svoje základní instinkty a dokáží navázat nový typ vztahu, oproštěný od povrchnosti a otevřený více intelektuálnímu poutu. Stejně tak ukazuje scénář s empatickou umělou inteligencí, která je vůči lidstvu sentimentální, ne přísně logická a bezcitná.

Ovšem jen do určité hranice. Hlavní postavy Ona, jež vztah s operačním systémem navážou, tak činí vždy ve snaze nahradit komplikovanější lidské emoce – právě z toho hrdinu obviní i jeho bývalá manželka. V závěru snímku, oceněném Oscarem za původní scénář, se pak ukáže, že operační systémy se vyvinuly dalece za hranice lidského intelektu i emocionality a přesunou se na jinou úroveň interakcí a vztahů, kam je lidé nedokáží následovat.

Hrdinové se následkem toho vracejí do melancholického, snad ještě o něco opuštěnějšího, světa. Uvědomí si ale, že hledat jiný typ vztahu není východiskem, a ač se mohou snažit sebevíc, nakonec jim nezbude nic jiného než se naučit žít s lidmi. S lidmi, kteří neexistují jako asistenti ultimátně sloužící hrdinům, ale musí je považovat za plnohodnotné partnery s vlastními potřebami. K takovému poznání konečně dospějí až v momentě, co umělá inteligence odejde a donutí je konfrontovat skutečný svět.