Neoddávejme se pouze elektromobilitě. Prohloubíme tím závislost na Číně, varuje šéf BMW
Oliver Zipse upozorňuje, že bez spalovacích motorů se může zpomalit dekarbonizace a prohloubit závislost na několika málo dodavatelích.
Čím dál více automobilek se zavazuje k úplnému zastavení výroby modelů se spalovacím motorem a přechodu k čisté elektromobilitě. Před slepým následováním trendu však varuje šéf BMW BMW BMW je německá automobilka původně se specializující na výrobu leteckých motorů. Dnes… Rok založení:1916Sídlo:Mnichov (Německo) Více informací Oliver Zipse, podle kterého tato strategie povede k přílišné závislosti na několika málo zemích, přestože poptávka po klasických spalovacích motorech stále je.
„Když se podíváme na vycházející technologie i tlak na elektromobily, musíme si dát pozor, protože zároveň zvyšují závislost na velmi malém počtu zemí,“ řekl Zipse pro agenturu Reuters s tím, že největším hráčem mezi těmito zeměmi je Čína.
Právě na elektromobilitu Elektromobilita Trend, která startuje novou éru naší dopravy, jež bude postupem času pronikat… Více informací Čína sází ve velkém, což se týká jak produkce a podpory prodeje elektroaut, tak výroby dílů dodávaných automobilkám po celém světě. Ty jsou závislé na čínských dodávkách čipů či baterií a materiálů potřebných k výrobě. Čína je specialistou také na zpracování kovů, jakými jsou například slitiny hliníků, jež tvoří kostry vozů.
Zipsovo poselství bylo směřováno k automobilkám, jako je Volvo (mimochodem vlastněné čínskou Geely), ale i mnoha dalším, mezi kterými nechybí například Jaguar, Peugeot, Alfa Romeo nebo Audi. Většina z nich přitom dělá vše proto, aby tyto cíle naplnila k roku 2030 – některé firmy dokonce i dříve.
Zipse však varuje, že tento krok bude chybou. Zdůrazňuje, že je důležité na trhu zanechat vozy se spalovacím motorem, a to především takové, které budou mít nízkou spotřebu paliva, což je podle něj důležité jak z hlediska zisků, tak životního prostředí. Proti kompletnímu zákazu používání spalovacích vozidel argumentuje mezerami v dobíjecí infrastruktuře i vysokou cenou elektromobilů. A neopomněl zmínit ani rostoucí ceny energií a materiálů. „Teď zažíváme jejich vrchol. Možná na něm nezůstanou, ale nevrátí se k dřívějším cenám,“ řekl Zipse
Ten, kdo podle něj nebude mít z různých důvodu na nákup nového elektromobilu, bude nucen jezdit ve starých spalovacích vozech – a nadále zatápět životnímu prostředí. „Pokud nebudete prodávat spalovací motory vy, udělá to někdo jiný,“ řekl šéf automobilky, která díky modelu i3 patří k průkopníkům elektromobility.
Rozhodnutí evropských automobilek přesedlat pouze na výrobu elektroaut je ovšem zčásti ovlivněno tlakem, který je na ně vyvíjen Evropskou unií. Ta má v úmyslu dosáhnout v polovině tohoto století klimatické neutrality, na čemž by právě masivní zavedení elektromobilů mělo mít svůj podíl. Evropská komise proto již v minulém roce přišla s návrhem, aby byl prodej nových aut na benzínový či dieselový pohon prakticky vyloučen.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsTento návrh probudil vášnivé diskuze a otázky, zda je vůbec možné vydat se i jinou cestou. Na určité alternativě momentálně pracuje Porsche, které v Chile buduje továrnu na produkci uhlíkově nezávadného syntetického paliva, kterého chce letos vyprodukovat na 130 tisíc litrů. Ty však prozatím poslouží pouze pro účely motorsportu.
Další alternativou je vodík, o kterém se po ruském vpádu na Ukrajinu Ukrajina Zprávy, které se týkají válečného dění na Ukrajině po vpádu ruských vojsk… Začátek ruské invaze:24. února 2022 Více informací začalo hovořit daleko intenzivněji. Že by to mohl být právě sektor dopravy, co vodík v Česku ovlivní jako první, zaznělo i na nedávné konferenci českých a německých expertů na vodík.
Hledání alternativ k elektromobilitě však bude náročným úkolem, jenže to samé platí i pro celkové vymýcení konvenčních pohonů z evropských silnic. S návrhem Evropské komise nesouhlasí řada důležitých subjektů, mezi které patří i některé globální automobilky. A bez jejich přispění se bude Evropa zbavovat spalovacích motorů obtížně.
S přispěním ČTK.