Nepovedený vzlet byl motivací ke druhému startu. Český startup mění, jak se půjčují tryskáče
Strafos musel produkt vyvíjet od nuly několikrát, pro zvýšení důvěry investorů z něj navíc odešel strůjce myšlenky. Nyní se odlepuje ze země.
Jan Sýkora, Marek Wagner a Martin Pultzner ze startupu Strafos
Trojici Marek Wagner, Martin Pultzner a Jan Sýkora spojuje vášeň k proudovým letadlům a společně si ve startupu Strafos plní svůj sen – díky vyvíjenému nástroji pomáhají operátorům soukromých tryskáčů rychle zpracovávat poptávky, kalkulovat nabídky letů i hlídat cenové optimalizace. Napoprvé se přitom firmě nepodařilo do startupových výšin vzlétnout správně, došlo k odchodu prvního zakladatele i k vývoji produktu na několikrát.
Teď už je ale Strafos opět připraven k rozletu a na trhu pomáhá prvním operátorům. Jeho ambice jsou mnohem větší, kromě evropského trhu chce časem dobýt i ten globální. Následující měsíce budou ale pro mladou firmu přelomové. Na první pohled se může zdát, že problémy v leteckém průmyslu spojené s pandemií koronaviru hrály proti vypuštění Strafosu. Opak je pravdou.
„Kvůli krizím, s kterými se svět potýká, se trh dynamicky mění. V jeden okamžik trh soukromého letectví roste a následně ho jiná restrikce výrazně omezuje. Plánování dlouhodobých cílů je složitější, a proto jsou naše precizní kalkulace a real-time ekonomická data šikovným pomocníkem pro každého provozovatele soukromých letadel,“ vysvětluje jeden ze zakladatelů a šéf Strafosu Marek Wagner.
„Příprava ceny charterových letů soukromých letadel je v současné době stále v mnoha případech neautomatizovaná a zahrnuje mnoho ověřování. Systém, který jsme vyvinuli, omezí manuální kalkulace, potřebu používat další zdroje informací a sníží lidskou chybovost. Jde o o win-win řešení, protože díky optimalizaci lze snížit náklady a zároveň efektivně obsadit prázdné lety,“ přibližuje Wagner.
Marek Wagner nikdy nesnil o tom, že by pracoval v letectví. Studoval programování průmyslových strojů, po skončení školy ale hledal možnosti, kde by nemusel sedět takzvaně od devíti do pěti. Náhodou se pak dostal k nabídce na brněnském letišti, čímž si otevřel velkou bránu pro svůj další rozvoj.
„Říká se, že když jednou do letectví vstoupíš, už tě nepustí. Jednoduše nemůžeš dělat nic jiného. A já to můžu potvrdit,“ usmívá se Wagner, když svůj příběh popisuje pro CzechCrunch. Díky tomu, že je brněnské letiště malé, dostal se k mnoha různým pozicím od handlingu, boardingu, řešil poškozená zavazadla i například vyvažování letadel. A to na úplně všech typech letů, které existují – privátní, ambulantní, charterové i cargo lety či pravidelné linky.
Wagner se vypracoval na vedoucího pracovní skupiny a získal přímou zkušenost i povědomí o tom, jak celý obor funguje. Když se pak během stěhování do Prahy ohlížel po nových možnostech, našel si práci ve specifičtější části oboru. „V letectví jsou nejvíc sexy private jety,“ přibližuje dění z roku 2010, kdy nastoupil do společnosti Silesia Air jako dispečer.