Neřešte jen zákaznickou podporu, ale i zákaznickou péči. O customer success se Smartmockups, Keboolou i Revolgy
Ač má sousloví customer success pro mnoho lidí nerozluštitelný obsah, jeho dopad je velký: může se stát rozdílem mezi tím, jestli zákazníka získáte, nebo ne. Péče o zákazníka se speciálně vyhrazeným týmem přitom není jen další část zákaznické podpory. Je to vztah, který si s klienty budujete a který se vám vrací. Shodují se na tom zástupci firem Smartmockups, Revolgy i Keboola, jež už svá oddělení customer success mají a nyní řeší, jak je budou rozšiřovat dál.
Rozdíl od běžné zákaznické podpory je podle všech velký. „Customer success vytváří vztahy. Aktivně zákazníka kontaktuje nejen v případě, kdy je problém. Je to nadstavba nadstandardních způsobů podpory a něco, co ještě teď může být diferenciátorem na trhu. Ale v budoucnu všechny technologické firmy jistě takové oddělení mít budou,“ myslí si Matej Bača, customer success manager v Revolgy.
„Sledujeme základní klíčové ukazatele výkonnosti například v podobě měsíčních tržeb. I my se snažíme mít dobrý pocit, že jsme odvedli pro zákazníka maximální možnou práci. A když se k nám uživatel vrátí a zmíní, že služba i zákaznická zkušenost byla skvělá, to je náš hlavní cíl,“ popisuje Dominik Rosenberg, který má totožnou pozici ve startupu Smartmockups.
Rady i vlastní zkušenosti z péče o zákazníka u rychle rostoucích společností zazněly na události All About SaaS pod taktovkou vzdělávací platformy CzechCrunch Shine. Odborníci vysvětlovali nejen to, co si pod pojmem v jednotlivých společnostech představit, ale třeba i to, jak moc dokáže customer success zákazníka aktivovat.
Prostor, kde se můžeme setkávat
Na udržování vztahů se svými klienty si dává záležet i Keboola. Těsně před pandemií si „udělala radost“ a přestěhovala se do velkých prostor v pražských Holešovicích, které pro sebe nechala speciálně upravit. Pavel Doležal, partner ve firmě, měl představu velkých večírků a denních setkání. V nových prostorách se událo jedno. „Od té doby se všichni těšíme do kanceláře,“ směje se.
Ale není to takový problém. Co nejde dělat ve velkém naživo, jde ve skutečnosti dělat v ještě větším měřítku online. Právě tady se customer success podařilo rozšířit a Keboola na to má čísla. Vytvořila řadu programů na dálku, kde se svými klienty komunikuje, a „maximalizuje hodnotu u zákazníka,“ jak zjednodušeně popisuje Doležal customer success.
„Pro nás jsou vlastně ty změny skvělé. Ze dne na den se stalo, že všechny velké firmy přešly na Hangouts, Zoom, Teams a cokoliv jiného. Ukázalo se, že spousta lidí umí na technologiích fungovat, a je to dobré. Nám to umožňuje dělat o hodně víc e-learningových věcí v ‚adopcích‘,“ popisuje Doležal s odkazem na zaučování nových klientů do nabídky jejich služeb.
Pokud je totiž třeba na offline akci sestavit desítky lidí, kteří se musejí v jedné chvíli na jednom místě sejít, nebo dokonce na dva týdny někam odjet, je těžké vybalancovat termín. Online verze něco takového umožní mnohem snáz. Stejné je to s dalšími formáty. „Můžeme dělat o hodně víc workshopů a to samozřejmě v adopci hodně pomáhá,“ říká Doležal.
Úspěchu se díky tomu dočkal speciální projekt Keboola Academy, jehož cílem je, aby zákazníci firmy ovládli všechny nástroje, které společnost nabízí – a pochopili tak její užitečnost. „Nyní máme přes 500 lidí, kteří za šest měsíců kurzy prošli,“ dodává Pavel Doležal.
Čím rychleji, tím lépe
Není přitom důležité, jestli se firma stará o platícího, nebo neplatícího klienta. Věnovat byste se měli všem, ukázal Dominik Rosenberg na příkladu Smartmockups. Tým, který se nedávno stal součástí populární platformy pro grafickou tvorbu Canva, totiž rozděluje své uživatele právě do těchto dvou základních skupin. Věnuje se ale oběma. Ti, kteří využívají služby zdarma, pro to můžou mít řadu důvodů. A dost možná jdou obrátit v platícího zákazníka.
„Nejdůležitější část lidí je ve zkušební verzi. Ta u nás trvá sedm dní a ze strany uživatele není nutné zadávat nějaké platební údaje. Snažíme se své uživatele hodně edukovat, protože k nám často přicházejí takoví, kteří ani nevědí, co mockupy jsou a jak je užívat pro svůj byznys nebo pro svůj konkrétní případ,“ vysvětluje Rosenberg.