Nerozumíme tomu, co ani jak se umělá inteligence učí, varuje Kulveit. Mohla by řídit i celé korporace

Vědec z Institutu budoucnosti lidstva v Oxfordu tvrdí, že nástup AI může být největší změnou, jakou lidstvo zažilo. A ne nutně pozitivní.

05_jan-k-scaled

Foto. Future of Humanity Institute / University of Oxford

Vědec Jan Kulveit se věnuje rizikům pro lidstvo v souvislosti s umělou inteligencí

0Zobrazit komentáře

Na světě existují dva druhy vědců – ti, kteří jsou experty na malý, avšak hluboký výsek lidského vědění, a ti, kteří se snaží nahlížet na co nejširší spektrum problémů přes určitý obecný nástroj. Do druhé skupiny patří i Jan Kulveit, odborník na rizika a hrozby pro lidstvo působící na Institutu budoucnosti lidstva v Oxfordu a v Centru teoretických studií na Karlově univerzitě.

Díky svému obecně znějícímu oboru už před třemi lety pomáhal vládě předpovídat vývoj covidové pandemie. Procentuální vyjádření toho, zda se ten či onen scénář stane, byla z jeho úst slyšet poměrně často. Se stejnou matematickou precizností se věnuje i výzkumu umělé inteligence a jejímu souznění s lidskými hodnotami. Její nástup podle něj může – ale také nemusí – znamenat pro lidstvo hrozbu.

„Umělá inteligence je zcela zjevně transformativní a v něčem je pravděpodobně důležitější než cokoliv, co lidstvo zatím objevilo. Opravdu je těžké ten význam přecenit,“ říká Jan Kulveit v podcastu Čestmíra Strakatého, který si můžete pustit v přehrávači níže. Podobné hlasy jsou zejména v posledních týdnech slyšet často. Jak si onu transformativnost tedy představit?

Oxfordský vědec nastiňuje příklad až s biologickou podstatou. Přestože jsme jako lidé geneticky nejblíže šimpanzům, tak zatímco tito primáti jsou ohroženým druhem na pokraji vyhynutí, my jako lidé jsme vyvinuli něco, co nás odlišuje od spousty jiných druhů. Kulveut tím myslí celou kulturu, lepší předávání myšlenek, jazyk a způsob uvažování, což je něco, co třeba kočka nedokáže. Co se ale stane, když v tomhle všem bude někdo – nebo spíš něco – lidi překonávat?

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Kulveit je přesvědčený, že člověk už není tím, kdo by nové jazykové modely jako GPT-4, plně ovládal. Dynamika se podle něj začíná převracet a důvody vidí ve způsobu, jak tato technologie vzniká.  „Model se nejdřív naučil hrubě memorizovat nebo se setkal s úlohami jako jedna plus tři a někdo mu řekl, že to jsou čtyři. Když takových příkladu vidí tisíce a tisíce, může se stát, že se naučí hlubší logiku, abstrakci a vytváří si v podstatě implicitní model světa. Problém je, že nerozumíme tomu, co se přesně naučil ani jak toho docílil. A tím pádem ani plně nerozumíme jeho výsledkům,“ vysvětluje.

Odkazuje tak na problém takzvané černé skříňky, který vědci v oblasti umělé inteligence řeší už léta. U jakéhokoliv složitějšího algoritmu, který je postavený na hlubokém učení, nikdo přesně neví, proč je jeho výstupem to, co jím je. Můžete se tak smát nad tím, proč vám TikTok servíruje padesáté video s roztomilou kočkou. Jenže do smíchu už vám nejspíš tolik nebude, když stejný princip funguje i u tak mocných nástrojů, jako je jazykový model GPT.

Není to tak, že by nám něco bránilo AI porozumět. Jen to nepůjde samo.

Jedním z možných scénářů dalšího vývoje by podle Kulveita mohlo být, že lidstvo ztratí většinu kontroly nad svou budoucností. „Nedávám velkou pravděpodobnost nějaké vzpouře robotů. Ale můžeme si představit svět, kde třeba umělá inteligence kompletně řídí korporace. I když v ní vyměníte konkrétní lidi, dostanete stále přibližně stejnou korporaci. Lidské myšlení, na němž firma běží, tak postupně může nahradit umělá inteligence. Dostali bychom se tak do situace, kdy se větší část ekonomiky automatizuje a my postupně ztratíme pochopení toho, co se děje,“ popisuje Kulveit.

Za znepokojující považuje Kulveit i fakt, že do současného stavu, kdy již jazykové modely zvládají mnoho činností lépe než člověk, jsme se dostali bez zásadního vědeckého přelomu. Ve skutečnosti jsou nástroje jako ChatGPT či Dall-E jen výsledkem kontinuálního procesu, kdy inženýři do modelů vkládají stále větší množství dat, ty tak rostou a jsou schopné popisovat realitu na širším počtu parametrů.

Není přitom jasné, kde má tento růst hranice a tím pádem teoreticky není ani hranice pro to, jaké jsou jejich schopnosti. Kapitalistická logika ale zároveň velí, že jsou všechny velké technologické společnosti motivovány v tomto trendu pokračovat. A díky tvrdému konkurenčnímu boji se ani nemohou zastavit a zkusit přijít na to, proč se model chová tak, jak se chová.

Naštěstí se ale lidé umí rozhodovat i jinak než podle čísel „Lidé jsou motivováni trhem, ale nejen jím. Pokud někdo vyvine umělou inteligenci, která s padesátiprocentní pravděpodobností způsobí globální katastrofu, tak i když by na tom vydělal miliardu dolarů, ji nejspíš nevypustí. Nejsme jako lidé zas takoví šílenci. Problém je, že možná nepoznáme, že jsme takovou umělou inteligenci vyvinuli,“ říká Kulveit.

Přesto se ale považuje v rámci svého oboru spíš za optimistu. Katastrofické scénáře staví na roveň těm, v nichž bude umělá inteligence naopak v harmonii s lidmi.

„Není to tak, že by nám něco bránilo umělé inteligenci porozumět. Jen to nepůjde samo. Lidstvo už dokázalo pozoruhodné věci. Například jsme – zatím – neměli třetí světovou, jadernou válku. To je scénář, kterému po vynálezu nukleárních zbraní přikládal pravděpodobnost jen málokdo. A já si nemyslím, že jaderné zbraně jsou v principu méně řešitelné než umělá inteligence,“ uzavírá.

Toto nejsou skuteční lidé. Značka Levi’s začne pracovat s modelkami generovanými umělou inteligencí

Výrobce ikonických džín chce použít umělou inteligenci ke zvýšení inkluzivity. Vznáší tím ale otázku, jestli cesta ke zlepšení skutečně vede tudy.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

lalaland-ai-levi-strauss

Foto: Lalaland.ai

Toto nejsou skutečné modelky, ale digitálně renderované avatary

0Zobrazit komentáře

Nakupování oblečení na internetu je pohodlnou a snadnou, ale někdy také frustrující záležitostí. Velikosti nejsou vždy spolehlivé a navíc musí většina zákazníků pouze hádat, jak budou kalhoty či svetr vypadat na nich, když málokdo vypadá jako modelka/model na fotografii. Americká značka Levi Strauss, chce nabídnout širší možnosti pomocí obrázků vygenerovaných umělou inteligencí. Nejde ovšem nutně o pozitivní zprávu.

Levi’s, známá hlavně díky ikonickým džínovým kalhotám, navázala spolupráci s digitálním módním studiem Lalaland.ai. To dokáže pomocí umělé inteligence generovat fotorealistické obrázky lidí s různým oblečením přesně podle zadání. Jinak řečeno, kus oblečení stačí nafotit třeba na jedné modelce a v počítači pak doplnit celou řadu verzí s jinou barvou kůže, výškou, tělesným typem a podobně.

Lalaland.ai vzniklo v Amsterdamu v roce 2019 s předkládaným cílem zvýšit míru inkluzivity v módním průmyslu. Svoje digitálně renderované modelky/modely nabízí komukoliv za měsíční předplatné – první testy s americkou módní značkou mají začít někdy ve druhé polovině tohoto roku. Cílem je doplnit lidské modelky/modely těmi digitálními, aby si široká škála zákazníků mohla lépe vybrat, co jim bude slušet.

„Módu a technologii vnímáme jako umění i jako vědu a jsme nadšeni z partnerství s Lalaland.ai – firmou s tak kvalitní technologií, že nám může pomoci na naší cestě k různorodější a více inkluzivní zkušenosti pro zákazníky,“ řekla Amy Gershkoff Bollesová, globální šéfka digitální technologické strategie Levi Strauss.

lalaland-ai-levi-strauss-2

Foto: Lalaland.ai

Umělá inteligence umožní avataru naklikat tělesné proporce, barvu kůže či věk

Zda se skutečně jedná o tu nejlepší cestu, jak zvýšit míru inkluzivity v módě, nicméně není jednoznačné. Uspět v modelingu není snadné, a zvlášť pro lidi s jinou než bílou barvou kůže a přesně vymezenými tělesnými proporcemi. Levi’s by využitím umělé inteligence mohla snadno přeskočit kroky ke skutečné pozitivní změně ve svém interním fungování a inkluzivně působit jen navenek. Například lidé s nadváhou přitom netrpí jen nedostatečnou reprezentací mezi modelkami/modely, ale především limitovaným výběrem oblečení v jejich velikostech.

Jestli velká značka tyto aspekty plánuje nějak zohlednit, není jasné. „Ačkoliv umělá inteligence pro nás pravděpodobně nikdy plně nenahradí lidské modelky/modely, jsme nadšeni z potenciálu, jaký nám nabízí pro zákaznickou zkušenost,“ poznamenala Bollesová.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Levi’s také uvádí, že využití vygenerovaných modelů je více „udržitelné“. Toto tvrzení ovšem nijak dále nerozvíjí, momentálně tak lze jen spekulovat, jestli má jít například o minimalizaci emisí z dopravy skutečných modelek/modelů či ušetření zdrojů jinak spotřebovaných při focení. Levi’s se typicky nepovažuje za značku spadající do ekologicky problematického trendu rychlé módy, vágní tvrzení jsou nicméně často příznakem nedostatečné transparentnosti.

Výrazné snížení nutnosti pracovat se skutečnými modelkami, ateliéry, fotografy/fotografkami, editory/editorkami a dalšími lidmi totiž primárně nejspíš snižuje náklady. Server Engadget v souvislosti s tím poukazuje na plán Levi’s oznámený loni, podle něhož má firma v průběhu 12 až 19 měsíců zrušit asi 800 pracovních míst. V roce 2020 značka, údajně kvůli efektům pandemie, propustila 700 lidí z kancelářských pozic.

Využití moderních technologií pro zlepšení zkušenosti při nakupování není novinkou. Už mnoho výrobců experimentovalo s rozšířenou realitou, virtuální realitou či umělou inteligencí, aby zákazníkům nabídlo více interaktivní zážitek a přesnější představu o tom, co nakupují. Oznámení Levi’s nicméně jasně otevírá téma umělé inteligence v samotném fungování módního průmyslu, který by se mohl do budoucna zásadně změnit.