Nesmrtelnost herců má novou podobu. Star Wars přivedly Carrie Fisherovou zpět k životu, Irčan omladil své postavy

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

carrie-fisher

Foto: Falcon

Carrie Fisherová ve filmu Star Wars: Vzestup Skywalkera

0Zobrazit komentáře

Půl roku po natočení všech scén Star Wars: Poslední z Jediů následovala tragédie, představitelka princezny Leiy zemřela na zástavu srdce. Přesto se ve své životní roli, nejspíš naposledy, objevila ještě o tři roky později ve Star Wars: Vzestup Skywalkera. Není tomu dávno, co by něco podobného působilo naprosto uměle a hned několika filmům se to také vymstilo. Nyní však možná skutečně nastává éra, kdy smrt ani věk herce nemusí být překážkou. 

V roce 2013 vyšel sci-fi film Futurologický kongres, který představil zvláštní budoucnost plně virtualizovaného herectví. Herečka Robin Wrightová se rozhodla konečně poddat naléhání filmového studia a za velké peníze prodat svůj dokonale fotorealistický digitální avatar pro téměř neomezené použití ve filmu.

Jen o pár let později by už podobný scénář ve skutečnosti čelil jen minimu technologických omezení. Způsobů, jak na plátně ztvárnit zesnulé nebo omlazené herce, přitom existuje hned několik.

V poměrně širokém rozsahu bylo možné jeden z nich vidět ve filmu Rychle a zběsile 7 z roku 2015, kde se dva roky po své smrti objevil herec Paul Walker, tedy pochopitelně jeho virtuální podoba. V tomto případě byla použita rozsáhlá knihovna záběrů Walkerovy tváře ze starších projektů, na jejichž základě byly vytvořena jeho realistická digitální podobizna.

Ještě o několik kroků dále podobnou techniku dotáhli tvůrci vizuálních efektů sci-fi Blade Runner 2049. V něm se ve své podobě z 80. let objevila postava herečky Sean Youngové, které je nyní 60 let. Tvůrci proto detailně analyzovali záběry herečky z prvního filmu, vytvořili detailní virtuální model hereččiny tváře a po tisících hodinách renderování byla výsledkem bizarní scéna, které pro neinformovaného diváka působila jako psychedelický výlet do minulosti.

Téměř nikdo totiž nebyl schopný poznat, že se filmařům nepodařilo sehnat dokonalé mladé dvojče původní herečky, ale vytvořili ji v počítači.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jedním z nejvýraznějších filmů poslední doby obsahujícím „umělé“ herce byl Irčan od Martina Scorseseho. Jelikož filmaři dávali projekt dohromady více než deset let, v době produkce už nebylo možné omladit herce pouze prostřednictvím makeupu. Štědrost Netflixu místo toho umožnila s detaily tváří herců manipulovat v postprodukci. Celý proces jsme přiblížili už v dřívějším článku.

Star Wars: Vzestup Skywalkera využil poněkud odlišnou techniku, kdy se ve filmu opravdu objevují přímo záběry tváří skutečných herců. Diváci tak na plátně mohli vidět herecký výkon herečky Carrie Fisherové z natáčení předchozího filmu, ten byl ale zasazen do zcela jiného prostředí. Prostřednictvím softwaru jí pak byly vyměněny kostýmy a účesy tak, aby zapadaly do nového kontextu. Stejným způsobem vznikly scény, v nichž se objevuje mladá Leia a Luke.

star-wars-carrie-fischer

Foto: ILMVFX/YouTube

Carrie Fisherová ve Star Wars: Vzestup Skywalkera

Nedávno zveřejněné video společnosti Industrial Light & Magic, hlavního tvůrce vizuálních efektů Star Wars, však obsahuje také mnoho dalších záběrů. Podívat se na něj můžete výše. Obecněji tak přibližuje, co vše může postprodukce moderního třísetmilionového blockbusteru zahrnovat. Náročné vizuální efekty se přitom objevují od intimních dialogových scén až po epické meziplanetární vesmírné bitvy.

Například scéna obsahující velkou flotilu vesmírných lodí obsahovala 16 tisíc modelů a vyrenderovat ji trvalo 8,4 milionu procesorových hodin, tedy více než 1 000 let. Proto  u současných blockbusterů proces samotného natáčení trvá pár měsíců, zatímco postprodukce se protahuje na roky. Kromě toho video obsahuje dokonce příklad, kdy na tvář Rey bylo digitálními efekty přidáno ušpinění.

youtube-sf2-min

Přečtěte si takéZ YouTube je patnáctimiliardový byznys. Google poprvé odhalil, kolik mu platforma na sledování videí generuje penězZ YouTube je patnáctimiliardový byznys. Google poprvé odhalil, kolik mu platforma na sledování videí generuje peněz

Podobně překvapující mohou být naopak také detaily, které mají praktický základ. Například ve scénách, kde figurují fiktivní zvířata podobná koňům, herci jezdili na skutečných koních, které na sobě měly kostým a v postprodukci byly následně upraveny do požadované mimozemské podoby. Také v několika dalších scénách byly použity praktické loutky, modely a rozsáhlé sety. Tento přístup může poskytnout nejen realističtější vzhled výsledného filmu, ale také lepší prostředí pro filmaře i herce při samotném natáčení.

Snímek Star Wars: Vzestup Skywalkera byl za své vizuální efekty nominovány na Oscara po boku filmů Irčan, Avengers: Endgame, Lví král a 1917. Předávání proběhne v pondělí v brzkých ranních hodinách našeho času.

Trailery na vyžádání. Netflix konečně umožnil vypnout automatické přehrávání ukázek

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

netflixlast

Foto: Netflix

Netflix a jeho aplikace pro chytré televize

0Zobrazit komentáře

Stejně jako reklama může být i trailer uměleckým formátem, jelikož představuje výzvu, jak daný film či seriál představit zajímavým způsobem. Musí se mu to navíc podařit tak, aby ho lidé chtěli vidět víckrát. Snad ale ne pokaždé, když procházíme knihovnu Netflixu, a v ideálním případě bez přílišného vyzrazování děje.

Největší televizní streamovací služba na světě nabízí tisíce titulů, je tedy důležité jejím předplatitelům nabídnout co nejpřehlednější způsob jejich procházení. Vzhledem k předpokladu různých zájmů u různých lidí nestačí pouhý abecední seznam nebo dlaždice s názvy a grafikami, ty totiž při výběru toho, na co se dívat, skoro nic neřeknou. Jako ideální řešení se tak může jevit automatické přehrání ukázky při pozastavení na dlaždici.

To může skutečně ušetřit čas a učinit z procházení knihovny živější zkušenost, ale mnozí mohou mít zcela opačný dojem. Velká část uživatelů proto už dlouho volá po tom, aby Netflix umožnil automatické přehrávání trailerů vypnout, což se nyní konečně stalo. Mohou tak přestat vznikat videa na YouTube a celé twitterové účty stěžující si na otravné ukázky, které se při procházení knihovny spouštějí znovu a znovu.

netflix-autoplay-2

Foto: Tomáš Chlebek/CzechCrunch

Standardně při prohlížení knihovny Netflix automaticky přehrává ukázky

Postup je poněkud neintuitivní, protože se k nastavení aplikací Netflixu přistupuje ve webovém prohlížeči. Po přihlášení do vlastního účtu je potřeba kliknout na svůj avatar v pravém horním rohu a vybrat možnost „Spravovat profily“. Po vybrání profilu, kde chceme automatické přehrávání ukázek vypnout, uvidíme několik možností nastavení jako avatar, věkové omezení a podobně. Poslední možností je právě „Automaticky přehrávat náhledy při prohlížení na všech zařízeních“. Stačí ji odškrtnout a následně potvrdit volbu uložením.

Stejně otravné je pro mnohé automatické přehrávání následující epizody, které lze vypnout v téže sekci. Naneštěstí neexistuje možnost, kdy by se ukázka pro každý vybraný titul přehrála pouze jednou. Samozřejmě je zde však vždy trailer viditelný po rozkliknutí daného filmu či seriálu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Kromě samotné nepříjemnosti je s přehráváním ukázek spojen také širší problém jejich současné podoby. Trailery totiž v mnoha případech prozrazují příliš mnoho detailů z děje a objevují se i případy, kdy se v nich objeví zásadní zvraty. Diváci Matrixu například vůbec netušili, k čemu vlastně název filmu odkazuje a cestu do postapokalyptické reality tak prožili až v kině spolu s Neem. Podobný přístup dnes není zdaleka mrtvý, ale studia často ve snaze nalákat na to nejzajímavější z filmu divákům prozradí téměř celou zápletku.

netflix-autoplay-3

V nastavení profilu lze automatické přehrávání trailerů konečně vypnout

Tento problém je ještě zdůrazněn nyní volitelným chováním aplikace Netflixu, když trailer přehraje automaticky. Před časem si tak na Twitteru režisér Edgar Wright postěžoval, že ukázka z hlavní stránky služby obsahovala zásadní zvrat v jeho filmu U konce světa. Nebyl to přitom jediný případ, kdy se něco podobného u trailerů na Netflixu stalo.