Nesnášeli se, teď mají nápoj, který se prodává v miliardách. Logan Paul a KSI jdou i proti Red Bullu

Neměli se rádi, uráželi se a utkali se v ringu. Pak se ale spojili, založili nápojový byznys Prime a míří s ním i do UFC.

Filip HouskaFilip Houska

logan-paul-ksi

Foto: Prime

Logan Paul a KSI

0Zobrazit komentáře

Nikdo by si ještě před dvěma lety netroufl odhadnout, že budou kamarádi a byznysoví partneři. Házeli na sebe špínu, uráželi se a coby profesionální boxeři ze sebe dvakrát navzájem málem vymlátili duši. Když se ale dobrá, potenciálně lukrativní myšlenka spojí s neuvěřitelným zásahem, jaký oba mají na sociálních sítích, rivalita a spory mohou jít stranou. A rozhodně toho nemusí litovat – svého nového nápoje prodali Logan Paul a KSI v hodnotě vysoce nad pět miliard korun, útočí s ním na Gatorade i Red Bull a nedávno uzavřeli spolupráci s UFC, největší zápasnickou organizací planety.

Logan Paul je jednou z největší internetových celebrit. Začal na sociální síti Vine, kde natáčel krátká zábavná videa, aby se později přesunul na YouTube, kde má skoro 24 milionů odběratelů. Spíš než youtuberem – a nutno podotknout, že kontroverzním (o čemž svědčí i jeho nedávná kauza týkající se NFT) – je ale komikem s velmi sledovaným podcastem a sportovcem, který působí jak v boxu, tak v profesionálním wrestlingu, a to rovnou v organizaci WWE. A také to umí skvěle s marketingem.

KSI začínal podobně, jen rovnou na YouTube, kde se stal jedním z nejúspěšnějším britských tvůrců, který převážně natáčel hraní her a zábavné skeče. Stál také u zrodu populární youtubové skupiny Sidemen. Ačkoliv na tvorbu tohoto typu obsahu nikdy nezanevřel, postupem let se začal více věnovat nahrávání hudby a boxu. Ostatně byl jedním z těch, kteří položili základy takzvané youtuberské boxerské scéně. A díky desítkám milionů sledujících také dobře uměl vydělat peníze na svém jméně.

Každý se tedy věnoval svému. Logan Paul dobýval internetové vody Spojených států, KSI zase bavil široké publikum ve Velké Británii. Pak ale jejich cesty spojil box. Oba tvůrci se začali veřejně slovně napadat a burcovali své fanoušky – výsledkem byly dva zápasy v ringu, přičemž ten druhý byl v kariérách obou zlomový. Jen přes internet si živý přenos měly zaplatit přes dva miliony lidí, čímž se tehdy, v roce 2019, stal pátým nejsledovanějším boxerským zápasem v dějinách sportu.

prime

Foto: Prime

Ovocné příchutě hydratačního nápoje Logana Paula a KSI

Zlomový byl také v jiném ohledu. Logan Paul a KSI si při něm evidentně urovnali své spory (byť je otázkou, na kolik byly myšleny vážně). Loni k překvapení naprosto všech oznámili, že zakládají společnou firmu. Dali jí název Prime a hlavním produktem se stal hydratační nápoj. Najednou jakoby všichni zapomněli na podobné drinky typu Gatorade nebo Powerade. Oba tvůrci dali svému novému byznysovému dítěti takový marketingový šmrnc, že se sami nestačili divit, jak se prodává.

Dvojice, která kombinovaně napříč všemi svými hlavními kanály má přes 80 milionů sledujících, dala hned na začátku jasně najevo, že nový nápoj je určen především pro sportovce. Obsahuje totiž mimo jiné elektrolyty, které se vyplavují především pocením. Proto běžnému člověku, který aktivně nesportuje, stačí pouhá voda. A byť se studie na téma elektrolytů a jejich vlivu na tělesný stav sportovců různí, stále platí, že pro aktivní životní styl může být doplňování těchto látek užitečné.

Paul a KSI ale dobře věděli, že po sytě barevných lahvích, z nichž ční nápis Prime, se strhne poptávka hlavně ze strany dětí a náctiletých, respektive jejich hlavních fanouškovských základen, tudíž ne nutně aktivních sportovců. První příchutě byly uvedeny do prodeje nejprve ve Spojených státech, kde si Logan Paul a KSI zajistili spolupráci například s řetězci Walmart nebo Target. Otevřeli také e-shop na oficiálním webu. A pak čekali jen pár dní, než se první várka vyprodá. O nápoje byl enormní zájem.

Prodeje v hodnotě miliard

Loni dorazily nápoje v několika ovocných verzích také do Velké Británie, domova KSI. Ani tam netrvalo dlouho, než se zásoby postupně vyprodaly – nebylo navíc výjimkou, že lidé před obchody utvářely dlouhé fronty jen proto, aby novinku od svého oblíbeného youtubera ochutnali. Prime se objevoval mimo jiné na portálu eBay, kde se prodával i za 250 dolarů. Běžně stojí jedna půllitrová lahev dva dolary.

Dvěma hvězdám sociálních sítích se tak okolo nové firmy podařilo vytvořit dokonalou auru, která hraničila s fenoménem FOMO, tedy strachu, že vám něco unikne. A pravděpodobně šlo o předem připravený scénář. Odrazilo se to i na finančních výsledcích výrobce – jak uvádí agentura Bloomberg, Prime měl během loňského roku prodat zboží v hodnotě okolo 250 milionů dolarů, tedy přibližně 5,5 miliardy korun. A pomoci tomu mohl i vstup do evropského fotbalu, respektive Premier League.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

KSI je dlouholetým fanouškem fotbalového Arsenalu, což byl důvod, proč se Prime loni v létě vydal za vedením londýnského klubu, aby probrali možnou spolupráci. V červenci pak bylo oznámeno, že se firma pro Arsenal stala dvorním dodavatelem těchto nápojů, které se prodávají na domácím stadionu a také jsou vidět v propagačních materiálech týmu. Díky této spolupráci se Prime dostal blíže ke své hlavní cílové skupině, a sice profesionálním sportovcům.

Před pár dny společnost ohlásila, že podobnou spolupráci navázala také s americkou zápasnickou organizací UFC, která patří mezi ty největší v oblasti smíšeného bojového umění. Stejně jako v případě Arsenalu nebyly zveřejněny finanční podmínky nového partnerství – ví se jen to, že nahrazuje dosavadního dodavatele nápojů Bodyarmor, který patří pod křídla Coca-Coly a kterému končí smlouva. To je pro oba tvůrce stěžejní milník, protože se tím přibližují svému plánu – dobýt trh s nápoji pro sportovce.

Protože Logan Paul ani KSI nemají daleko k velkolepým prohlášením, už v minulosti řekli, že nechtějí být jen malou firmu, která by na známé značky jako Gatorade, Powerade nebo právě Bodyarmor nemohla dosáhnout. Naopak mají ambice je zastínit, a to tím způsobem, že budou spolupracovat s větším množstvím sportovních týmů a soutěží. Na letošní rok má Prime v plánu zdolat hranici jedné miliardy v hodnotě prodaného zboží – a navazování zvučných spoluprací jim k tomu může pomoci.

V hledáčku má jen sotva rok starý projekt i segment s energetickými nápoji – před pár měsíci totiž firma rozšířila sortiment právě o ně. Prodává je ve stejně designově výrazných plechovkách a už se nebála srovnávat například s Red Bullem, lídrem trhu, kterého si dvojice dobírala na sociálních sítích a veřejně srovnávala, v čem je Prime lepší. Nelze zapomínat na to, že Logan Paul a KSI mají nesmírný vliv, pečlivě budovaný dlouhé roky. Proto takové ambice nemusí být nereálné.

V průběhu tohoto roku má Prime navíc expandovat do dalších zemí včetně těch evropských. A také doplňovat zásoby, které jsou minimálně na e-shopu beznadějně vyprodané.

Za miliardy prodal vyhledávač a řekl si, že postaví čínskou Teslu. Luxusní SUV teď přišlo do Evropy

Automobilka Xpeng loni prodala v Číně méně aut, než plánovala, ambice stejně jako konkurence ale nijak nezmenšila. Jejím cílem je Evropa.

Luboš KrečLuboš Kreč

xpengStory

Foto: Xpeng Motors

Zakladatelé automobilky Xpeng, Che Siao-pcheng stojí uprostřed

0Zobrazit komentáře

Dnes je Čína pro Teslu klíčovým trhem, ale v roce 2014 to tak ani náhodou nebylo. Jedním z prvních lidí, kteří ji tam získali, byl tehdy sedmatřicetiletý Che Siao-pcheng. Koupil si Model S a byl nadšený. Tak moc nadšený, že se rozhodl, že vybuduje čínskou alternativu. Ani ne po deseti letech vyrábí jeho automobilka Xpeng čtyři druhy aut, buduje vlastní síť nabíječek a prodává už i v Evropě. Firma i její zakladatel jsou připomínkou toho, proč by se měl i český autoland mít na pozoru před konkurencí, která přichází z Východu.

Když Siao-pcheng dostal svou Teslu, byl vysoce postaveným manažerem obří technologické skupiny Alibaba. Ovšem ne že by se její strukturou vypracoval – Jack Ma, zakladatel největšího asijského e-shopu, od něj koupil za 4,3 miliardy dolarů jeho firmu UCWeb, známou především populárním internetovým vyhledávačem. Šlo o největší byznysový deal, kdy jedna čínská firma koupila jinou čínskou firmu.

Siao-pcheng v Alibabě vydržel sice až do roku 2017, ale pozornosti jejímu mobilnímu byznysu, což byla jeho odpovědnost, věnoval čím dál méně, protože od roku 2015 budoval se dvěma kolegy Xpeng – podnik, který měl být nejen čínskou odpovědí na Teslu, ale vůbec průkopníkem v dopravě a elektrifikaci.

Ostatně je tomu pár týdnů, co jedné z dceřiných firem čínské úřady povolily komerční provoz její elektrické kvadrokoptéry s kolmým startem. Jmenuje se AeroHT X2, vejdou se do ní dva lidé, připomíná spíš futuristické auto se čtyřmi vrtulemi a podle Siao-pchenga se hodí k přesunům po městě. Či spíše nad ním.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Xpeng se svou inspirací u Tesly nikdy netajil, jeho zakladatelé včetně Siao-pchenga v minulosti přiznali, že si opakovaně pomohli třeba open-source dokumentací, kterou k některým technologickým parametrům svých aut Elon Musk zveřejnil. Dokonce proběhl soud, v němž Tesla vymáhala trest pro svého bývalého experta na autonomní řízení, který si před odchodem k Xpengu stáhl mnoho citlivých údajů. Obě strany se nakonec mimosoudně dohodly.

První auto poslala společnost Xpeng na trh v roce 2018, tedy jen tři roky po svém vzniku. Umožnila to souhra několika okolností – Siao-pcheng přizval k byznysu dva zkušené manažery ze státní automobilky GAC Sia Chenga a Che Tchaoa, sehnal postupně pro podnik dostatek prostředků nejen ze své kapsy, ale i od investorů jako Sequoia Capital nebo fond Mubadala z Abú Dhabí a navázal úzkou spolupráci se dvěma automobilkami, které se v rychle měnícím čínském autoprůmyslu sice trochu ztrácely, ale měly továrny a mohly rychle začít produkovat nová auta.

Jako první se tedy k zákazníkům dostal menší rodinný crossover G3, v roce 2020 následovala vlajková loď s označením P7. Ta už celkem otevřeně šla svým aerodynamickým a vkusným designem po Tesle a jejím trojkovém modelu. O rok později dorazil na trh rodinný sedan P5 a loni se začalo prodávat velké SUV pojmenované G9.

g9

Foto: Xpeng Motors

Xpeng G9

Robustní SUV nyní přišlo i na několik vybraných trhů v Evropě (model P7 se tam prodával už loni) a další mezinárodní pronikání má rychle pokračovat. Recenze vozů Xpeng jsou, stejně jako v případě dalších elektromobilních startupů Nio nebo Li Auto, vesměs pochvalné – zvlášť s ohledem na jejich cenu –, takže evropské automobilky mají důvod se bát. Stačí se podívat na G9 a je jasné proč. Majestátní velké SUV si vzhledem ani komfortem nezadá s BMW X7, ale stojí méně než polovinu.

Samozřejmě není vše zalité jen sluncem. Xpeng a jeho šéf Siao-pcheng plánovali za rok 2022 vyrobit čtvrt milionu aut, ale dotáhli to jen na slabou polovinu, což jsou i ve srovnání s českou Škodovkou malá čísla. Na vině byly jednak čínské lockdowny kvůli covidu, jednak Tesla, která prudce zlevnila svá auta, a také konec dotačních pobídek na nákup elektromobilů v Číně a zesílené prodejní snahy větších autohráčů, jako je čínský kolos BYD. O to víc se teď Siao-pcheng chce soustředit na Evropu.

„Posledních pět let jsme byli vždycky zaměření na vývoj jednoho produktu v danou chvíli. Teď budeme zaměření na vývoj několika produktů naráz,“ prohlásil Siao-pcheng počátkem ledna na tiskové konferenci, kde vysvětloval, proč se loni tolik nedařilo. A že odteď už bude jen lépe, protože každý rok uvedou jeden nový model a protože budují vlastní nabíjecí infrastrukturu. A protože nejsou jen automobilka, ale komplexní technologická společnost.

Jestli se jim to povede? Těžko říct, jenže dynamika a agresivita, se kterou se Xpeng nebo Nio pohybují, by měla strašit evropské manažery v Mladé Boleslavi, ve Wolfsburgu, v Mnichově nebo Stuttgartu ze sna. Xpeng G9, který se v Nizozemsku nebo ve Skandinávii prodává od ceny 60 tisíc eur (zhruba 1,2 milionu korun), zvládne například nabíjení rychlostí až 480 kW, což umožňuje načerpat energii na dojezd 200 kilometrů během pěti minut.

V Číně už má Xpeng, s jehož akciemi se obchoduje v New Yorku a v Hongkongu, vlastní síť tisícovky nabíječek a postupně do ní bude začleňovat i tyto superchargery, které jsou skoro dvakrát tak výkonné jako ty od Tesly. Pro srovnání – nejlepší elektrická Škoda Enyaq RS Coupé s cenou 1,5 milionu a víc zvládne nabíjení jen rychlostí 135 kW.

Mark Zuckerberg Facebook vybudoval i díky mottu „move fast and break things“, kterého se sveřepě držel. Dnes už možná Meta není ta nejrychlejší a nejprogresivnější firma, která by svou odvahou rozrážela zažité pořádky, ale jestli na někoho Zuckerbergův citát sedí, jsou to mladé čínské elektromobilní startupy. Mají sice v zádech podporu státu, ale i tak se dovedou pohybovat neuvěřitelně agilně a auta, která vrhají na trh, jsou rok od roku lepší. Už to nejsou žádné směšné, okopírované kostitřasy, ale často velmi elegantní, technikou nabušená a stále relativně levná vozidla.

p7

Foto: Xpeng Motors

Elektromobil Xpeng P7