Nesnězeno před vyhozením zachránilo 300 tisíc jídel. Spojilo se s Maďary, společně šli na Slovensko
Projekt u nás navázal spolupráci například s řetězcem Penny, zároveň hlásí investici v desítkách milionů korun.
Funguje jednoduše. Restaurace, kavárny nebo další podniky v aplikaci nabídnou balíček s přebytky jídla, který musí být zlevněný minimálně o padesát procent z původní ceny. Uživatel si to koupí, na místě vyzvedne a pomůže tak ušetřit jídlo, které by jinak pravděpodobně skončilo v koši. Projekt Nesnězeno funguje již pět let a nyní oznámil, že se spojil se svým maďarským protějškem Munch a společně získali investici.
Jen v Česku aktuálně Nesnězeno registruje 1 400 podniků a aplikaci si u nás stáhlo pět set tisíc uživatelů. „Zachránili jsme přes tři sta tisíc porcí jídla v hodnotě téměř dvacet milionů korun,“ přibližuje pro CzechCrunch spoluzakladatel projektu Jakub Henni. Nesnězeno začínalo jako studentský projekt, za kterým kromě Henniho stála i Michaela Gregorová.
Jejich cílem bylo bojovat proti plýtvání jídlem v brněnských restauracích a kavárnách přes facebookovou stránku. V roce 2019 spustili mobilní aplikaci a působnost rozšířili i do supermarketů, pekáren a dalších obchodů s jídlem, navíc také geograficky do dalších měst v Česku. Gregorová z projektu odešla předloni v únoru, kdy prodala svůj podíl Hennimu. Projekt se ale vyvíjel dál. Loni v listopadu proběhla fúze s maďarským protějškem Munch.
Jak ke spojení vůbec došlo? „Se zakladateli Munch jsme byli v kontaktu na LinkedInu, kde mě oslovili. Hned po druhém setkání přišli s nápadem fúze, díky které bychom se stali největší platformou proti plýtvání jídlem v regionu a zároveň díky mezinárodnímu přesahu zajímavějším startupem pro investory,“ přibližuje Henni. Obě společnosti navíc chtěly expandovat na Slovensko, proto jim dávalo smysl síly spojit místo toho, aby si konkurovaly. Došlo tak k fúzi. Původní podílníci ve firmě zůstali.
Nyní již společně zastřešují přes 2 200 partnerů a napříč zeměmi už mají milion stažení aplikace. V dubnu oba projekty vstoupily také na zmiňované Slovensko, kde působí pod značkou Munch a mají asi čtyřicet aktivních partnerů. „Zatím fungujeme v Bratislavě, kde máme zapojené například všechny kavárny Starbucks – fungují s námi také v Česku a Maďarsku,“ přidává podrobnosti Henni.
V aplikaci si uživatelé mohou prohlížet nabídky různých prodejců jídla od malých kaváren či cukráren přes restaurace i velké sítě. Nově spolupracuje také se supermarkety Spar a Interspar v Maďarsku či s řetězcem Penny v Česku. Tato spolupráce je nyní ve fázi pilotního testování a zapojených je sedm poboček v Praze. V blízké době má dojít na rozšíření i do dalších měst včetně Brna, Olomouce a Ostravy, později možná i dále.
Z pohledu uživatelů Penny na prodejně vytvoří balíček ze zbylých potravin jako ovoce, zelenina, mléčné výrobky, pečivo či uzeniny v původní hodnotě minimálně 160 korun. V aplikaci pak balíček nabídne za 79 korun a uživatel si jej může vyzvednout na pokladně. „Nabídnuté balíčky se většinou prodají v rámci několika minut,“ pochvaluje si Henni. Byznys model Nesnězena je přitom obecně postavený na provizi z prodeje partnera a za poslední rok prý společně s Munchem obratově narostly na desetinásobek, konkrétní čísla však neprozrazují.