Netflix sklízí kritiku za natáčení reality show Hra na oliheň. Prý ho nezvládl a soutěžící hodiny mrzli
Od konce září Netflix natáčí reality show podle televizního hitu Hra na oliheň. Podle reportů bylo ouvej i skutečným soutěžícím.
Když se jihokorejský dystopický thriller Hra na oliheň stal zdaleka největším – a dosud nepřekonaným – hitem v historii Netflixu, z původně jednorázového projektu se najednou zrodila příležitost pro franšízu. A mediální obr se rozhodl ji využít tím možná nejbizarnějším možným způsobem – fiktivní hru, v níž chudí lidé soupeřili o obří bohatství pod hrozbou smrti, převedl do reality. Teď se ukázalo, že byť v reality show nikdo nezemře, stále čelí zásadním problémům se zacházením se soutěžícími.
Přímo od nich se v posledních dnech objevily zprávy o špatných podmínkách na place. Při natáčení hry na sochy, v níž lidé utíkají k cíli a ten, kdo se pohne po vydání příkazu, vypadává, soutěžící museli trávit mnoho hodin v mrazu bez odpovídajícího oblečení. Jiný report zase tvrdil, že ti, co postoupí k šanci vyhrát miliony dolarů, a ti, co vypadnou, jsou do značné míry vybráni předem. Netflix zprávy rezolutně odmítá s tvrzením, že zdraví a bezpečnost všech je pro něj zásadní. Jedna z jeho největších značek ale přesto dostává špatné jméno.
Seriálová Hra na oliheň, jejíž tvůrce Hwang Tong-hjŏk vycházel i z vlastních zkušeností s životem v Jižní Koreji pozdního kapitalismu, představila hrdiny ve velice špatné finanční situaci. Když tedy dostali možnost zúčastnit se hry, jejíž vítěz dostane v přepočtu přes 800 milionů korun, příliš dlouho neváhali. A to ani když se ukázalo, že všichni poražení zemřou brutální smrtí. Seriál tím nastavoval zrcadlo současné společnosti, respektive ekonomickému systému postavenému na soupeření a ptal se, jak daleko jsou lidé ochotní zajít, aby se vyhnuli chudobě.
Původně se očekávalo, že Hra na oliheň zaujme hlavně domácí publikum, za hranicemi Jižní Koreje se jí proto prakticky ani nedostalo reklamy. Chytrý, napínavý i místy zábavný thriller ale rychle prorazil po celém světě. Stal se největším hitem v historii Netflixu, jehož sledovanosti se nepřiblížila ani vysoce očekávaná čtvrtá řada Stranger Things. Streamovací služba objednala druhou řadu a oznámila svým rozsahem i výhrou bezprecedentní reality show, kde se 456 hráčů mělo utkat o 4,56 milionu dolarů, přes 101 milionů korun.
Už samotný fakt, že se jedna z největších mediálních firem na světě rozhodla hru z televizního hitu v nějaké formě převést do skutečnosti, staví jeho poselství do zvláštního světla. Tím ale bizarnost celé situace teprve začala. Natáčení odstartovalo ve Spojeném království a na starosti prestižní produkční společnosti Studio Lambert a The Garden. Před několika dny pak v britském bulvárním plátku The Sun vyšel nelichotivý článek o podmínkách na place.
Natáčela se zmíněná hra na sochy, v Česku známá jako cukr, káva, limonáda. Stejně jako v seriálu začínalo všech 456 hráčů, oblečených do zelených číslovaných teplákovek, na jedné straně hracího pole, s cílem před uplynutím časového limitu proběhnout finišem na druhé straně. Tam čekala obří počítající loutka. Jakmile se otočila, hráči museli zamrznout – kdo se pohnul, byl „zastřelen“. Všichni měli pod oblečením váčky s falešnou krví, které při eliminaci vybuchly, pro efekt jako ze seriálu.