Nevybírejte z nich peníze, jejich přístup je chyba. České banky varují před bankomaty Euronet
Reportér Janek Rubeš kritizuje chování Euronetu a jeho bankomatů dlouhodobě. Teď narazil na nový poplatek, který mohou někteří platit.
Některé banky doporučují klientům nevybírat peníze z bankomatů společnosti Euronet, které jim podle nich strhávají peníze za nevyžádanou informaci o zůstatku na účtu. Vyplývá to z jejich vyjádření pro ČTK. Ředitel Euronet ČR Ondřej Kozák ale tvrdí, že poplatek stanovují samy banky a Euronet na to nemá vliv. Podle bank není služba Euronetu pro jejich klienty transparentní.
Na skutečnost, že při pokusu vybrat peníze nebo se i jen podívat na zůstatek na účtu klientům zařízení Euronetu strhnou peníze za informaci o zůstatku, aniž ho lidem ukážou, upozornil v posledním videu na kanále Kluci z Prahy reportér Janek Rubeš. Poté, co člověk na bankomatu Euronetu zadá PIN, nabídnou se mu nově dvě možnosti. První s názvem Hotovost & zůstatek a druhá pod značením Jiné.
Pokud klikne na první z možností v domnění, že si jen vybere peníze, stroj mu sebere peníze z účtu v podobě poplatku. „Funkcionalitu jsme uvedli v mnoha zemích v dobré víře, že zvýšíme komfort pro klienty, aby spolu s výběrem rovnou znali i zůstatek na účtu. Euronet za tuto službu neúčtuje nic. Poplatky vždy účtuje banka klienta a ve většině zemí si banky za tuto službu neúčtují žádné poplatky,“ uvedl Kozák.
„Klientům doporučujeme, aby síť bankomatů Euronet k transakcím nevyužívali,“ řekl mluvčí Komerční banky Michal Teubner a připomněl, že dotaz na zůstatek je pro klienty KB zdarma v rámci sdílené bankomatové sítě, tedy u přístrojů Komerční banky, Air Bank, Moneta Money Bank a UniCredit Bank.
Podle mluvčí ČSOB Michaely Průchové by měl provozovatel bankomatů zajistit, že obrazovky informují klienta transparentně a pravdivě o nabízených službách a že jsou následně tyto služby klientovi skutečně poskytnuty. „Přístup Euronetu považujeme za hrubou chybu,“ uvedla. Pokud už situace nastala, klient by se podle ní měl obrátit s reklamací na svého vydavatele karty.
Česká spořitelna způsob klientské komunikace na bankomatech společnosti Euronet považuje za zavádějící a iniciuje jednání ke sjednání nápravy. „Poplatek za zobrazení zůstatku účtu klienta nám Euronet generuje okamžitě již ve chvíli, kdy klient tento požadavek zadá. Bohužel nám ale neposkytuje informaci, zda byl klientovi zůstatek nakonec opravdu zobrazen,“ uvedl mluvčí banky Lukáš Kropík.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsKlienti, kterým byl naúčtován poplatek za zobrazení zůstatku v bankomatech Euronetu, aniž se tak stalo, ho mohou podle Kropíka u České spořitelny reklamovat přímo v digitálním bankovnictví George. Air Bank naopak svým klientům nabízí službu zobrazení zůstatku zdarma, a to jak na vlastních bankomatech, tak i na bankomatech jiných bank.
„Pokud tedy klient s naší platební kartou bude vybírat z bankomatů Euronetu a zvolí službu ‚zobrazení zůstatku na účtu‘, tak mu podle našeho ceníků za zobrazení zůstatku nic neúčtujeme. Mezi námi a provozovatelem bankomatu sice vzniknou u této služby náklady, ty ale nepřenášíme na klienty,“ uvedla mluvčí banky Jana Pokorná.
Česká národní banka na provoz tzv. nezávislých bankomatů, tedy aktivity společnosti Euronet, nedohlíží. „Nedojde-li ale k brzké nápravě, je ČNB připravena řešit danou věc se všemi zainteresovanými, tedy se společností Euronet, bankami a karetními schématy v rámci Sdružení pro bankovní karty,“ řekla ČTK mluvčí centrální banky Štěpánka Filipová.
S přispěním ČTK