Než povede na letiště vlak, ať tam jezdí trolejbusy. Půl cesty pojedou na drátech, půl na baterii

Nové trolejbusy budou velkokapacitní a pojmou až 200 cestujících. Zároveň budou uvnitř uzpůsobené tak, aby se do nich vešla velká zavazadla.

Eliška NováEliška Nová

letiste-praha-vaclav-havel-airport-prague

Foto: Letiště Praha

Letiště Václava Havla Praha

0Zobrazit komentáře

Za pět let by se mohlo začít jezdit na letiště po kolejích. Jak v Česku, tak napříč světem se nicméně stavby zpožďují, proto se může stát, že na letiště se vlakem obyvatelé a návštěvníci Prahy svezou zhruba tehdy, až to bude ve Vltavské filharmonii hrát. Od příštího roku by tak železnici měly dočasně nahradit trolejbusy, které mají cestování na Ruzyni zpříjemnit. A ulehčit životnímu prostředí.

Nová trať na letiště by měla být částečně elektrifikovaná, zbytek cesty dojedou trolejbusy na baterii. „Autobus číslo 119 je naše vlajková a nejvíc exponovaná linka. Cestuje s ní v průměru nejvíce lidí na spoj a ve špičce vyjíždí každé tři minuty. Zavedení trolejbusů na této lince tedy bylo jasnou volbou,“ uvedl na sociálních sítích končící náměstek pro dopravu Adam Scheinherr.

Podle něj to bude vůbec poprvé, kdy budou v Praze jezdit velkokapacitní dvoukloubové vozy dlouhé téměř dvacet pět metrů. Ty mají uvézt až dvě stovky cestujících a uvnitř jsou uzpůsobeny jízdě s velkými zavazadly. „Nabídnou tak komfortní jízdu podobnou kolejovým vozidlům. Tím poskytneme cestujícím na letiště alespoň částečně lepší služby, než bude hotová železniční trať,“ doplňuje Scheinherr.

Trolejbusy budou jezdit na stejné trase jako současná linka 119, což je úsek dlouhý asi devět kilometrů. Troleje povedou do poloviny trati, tedy k Terminálu 3. Dál pojedou na baterii. Dohromady jich tady bude jezdit jednadvacet a výstavba trati vyjde na bezmála 355 milionů korun. Zatímco trať by mohla být hotová na jaře příštího roku, první trolejbusy by mohly dorazit do konce toho letošního. Dopravní podnik na nich pak bude školit řidiče.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Spolu s tratí se budou stavět také měnírny a dobíjecí stanice. Měnírna vznikne například na Dědině a budou ji využívat i tramvaje, které budou jezdit po budoucí trati. Další infrastruktura vznikne také v garážích v Řepích a na obou konečných, tedy na Nádraží Veleslavín a na letišti.

Trolejbusy by pak měly najít využití i poté, co bude hotová železnice na Ruzyni. Scheinherr uvažuje, že by se pak velkokapacitní mohly přesunout jinam. Zatím by mohla být trolejbusová linka na letiště druhou v Praze. Už loni dopravní podnik zprovoznil trať z Palmovky do Miškovic, které patří k Čakovicím. S elektrikou se pak počítá také na linkách 131, 134, 137, 176 a 191.

Elektrifikace stodevatenáctky má mít ale ještě jednu funkci, než jen ulehčit těm, kdo jedou na letiště. Je také součástí výzkumného projektu evropského vědecko-výzkumného programu Horizon. Dopravní podnik bude v rámci něj sledovat provoz, což má sloužit k dalšímu vývoji. „Vozy jsou co do kapacity designované přímo pro tuto trať, takže předmětem výzkumu je důraz na minimální spotřebu elektřiny a využití energie při brždění,“ vysvětluje náměstek.

Co se trati na letiště týče, má několik fází, které jsou v různém stadiu. V polovině prosince začala Správa železnic s přestavbou úseku z pražských Bubnů do nové zastávky Praha-Výstaviště. Loni začala také výstavba mezi stanicemi Kladno a Kladno-Ostrovec, letos je v plánu vyhlášení soutěže na stavbu části trasy Praha-Ruzyně na Kladno. Modernizovat se bude také Masarykovo nádraží, kde vzniknou dvě nové koleje. Ani tak ale ještě nebude hotovo. Jediná dokončená část je Negrelliho viadukt.

Rubriku Cestování podporujílogo-cedok-modre

V pražské aplikaci Lítačka jde zaplatit i za parkování. Chystá se napojení na sdílená auta a kola

Cestující v Praze a Středočeském kraji mají v jedné aplikaci nákup kupónů i jízdenek na MHD a nově i parkování. Chystá se také sdílená mobilita.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

Za parkování v Praze jde platit aplikací PID Lítačka

0Zobrazit komentáře

Propojit na jednom místě jízdenky na tramvaj, metro, autobus nebo vlak, parkování v hlavním městě a v případě potřeby k tomu ještě nabídnout sdílené vozy, kola nebo skútry – taková je dlouhodobá vize městské společnosti Operátor ICT, která vyvíjí mobilní aplikaci PID Lítačka. Tu dosud lidé využívali především k nákupu jízdenek nebo dlouhodobých kuponů či vyhledávání spojů v rámci veřejné dopravy. Nově ale bude moci nahradit také fyzické automaty, v nichž se kupuje parkovací lístek. Pražanům bude umožněno PID Lítačku použít například místo rozšířené aplikace MPLA, s níž jde platit za parkování nejen v Praze, ale i řadě dalších měst již několik let.

Výhodou aplikace PID Lítačka je to, že nabízí na jednom místě více služeb. Stejně jako za jízdenky či kupony půjde také za parkování snadno platit pomocí platební karty, Apple Pay či Google Pay. Řidiči si mohou ukládat více registračních značek, nastavit notifikace upozorňující na konec platnosti stání a případně ho na dálku prodloužit. Dosud bylo možné platbu za parkování uhradit prostřednictvím přesměrování do aplikace třetí strany, například zmíněné MPLA, která v Praze i nadále funguje a v Česku a na Slovensku ji podle autorů využívají stovky tisíc lidí.

„Již nyní je placení parkování přes mobilní aplikace stále populárnější namísto automatů. Tímto chceme řidičům parkování více zkomfortnit a zatraktivnit přestup na MHD. Zároveň aplikace umožňuje snadné prodloužení parkovného bez nutnosti vracet se k vozidlu,“ uvádí Adam Scheinherr, náměstek primátora pro dopravu.

Dalším chystaným rozšířením aplikace PID Lítačka má být napojení na různé služby sdílené mobility, díky kterému dokáže uživatelům nabídnout nejen tramvajové či autobusové spojení nebo metro, ale kombinaci různých dopravních prostředků a módů v Praze a Středočeském kraji.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

raskaa

Přečtěte si takéRaška vykoupil minoritní akcionáře a plně ovládá skupinu NatlandTomáš Raška vykoupil minoritní akcionáře a plně ovládá skupinu Natland. Ta loni vydělala 150 milionů

Hlavní město Praha aktuálně hledá dobrovolné uživatele operačního systému Android, kteří budou testovat neveřejnou verzi, v níž by měly být některé tyto služby napojené. „Chceme usnadnit cestování obyvatel ve městě pomocí kombinace různých dopravních způsobů,“ uvedl dosluhující primátor Zdeněk Hřib. „To znamená nejen s MHD, ale kombinovat to také se sdílenými auty, sdílenými koly, skútry,“ dodal. Lidé si tak budou moci zadat svou preferenci dopravy a aplikace podle toho vyhledá možnosti trasy v dané lokalitě. Jaké služby se do projektu PID Lítačka zapojí, zatím Praha neprozradila.

V hlavním městě fungují sdílená kola od společností Rekola či Nextbike, sdílené skútry provozuje BeRider od Škodovky a elektrické koloběžky mohou lidé využít od Boltu či Lime. Sdílená auta si lze půjčit například od Anytime nebo Car4Way. Aplikaci kombinující všechny druhy dopravy vyvíjí také Škoda Auto DigiLab. Její Citymove umí při plánování trasy zahrnout jak prostředky městské hromadné dopravy, tak i skútry BeRider, bikesharingy Rekola a Nextbike či sdílená auta od Uniqway a HoppyGo. Díky spolupráci s PRE najde také nejbližší nabíjecí stanici pro elektromobil a za parkování lze zaplatit díky napojení na služby MPLA a Mr. Parkit.

Rubriku Cestování podporujílogo-cedok-modre