Nike zrušilo sociální sítě Jordanu, zamazalo i tenisky. Chystá návrat zakázaného modelu
Michael Jordan v nich hrál i přes výslovný zákaz NBA, za což si tenisky vysloužily přezdívku Banned. A Nike to bere vážně i po čtyřiceti letech.
Proslýchá se, že Michael Jordan spolu s Nike byli ochotni za každý zápas platit pokutu v tisících dolarech jen proto, aby jeden z nejslavnějších basketbalistů mohl hrát ve speciální barevné kombinaci tenisek, kterou NBA kvůli někdejším pravidlům zakázala. Co ale na tom, když z toho dokázali vytřískat kampaň, která oslnila svět sportovního marketingu. A na tu teď Nike po čtyřiceti letech navazuje.
V roce 1985 bylo NBA jiné než teď. Tehdy bylo všem týmům nařizováno, aby hráči nosili obuv, která by barevně korespondovala s dresy. Jenže dvaadvacetiletého Michaela Jordana to příliš nezajímalo. Čerstvě se spojil s Nike, se kterým začal pracovat na nové řadě tenisek, a nechtěl si nechat mluvit do toho, v jakých botách bude na palubovku chodit. Ani pod výhružkami pokut.
Je veřejné, byť nepotvrzené tajemství, že NBA účtovala Jordanovi tučnou pokutu vždy, když s modelem Air Jordan 1 v ikonické červeno-černé barvě vyběhl na hřiště. Mělo jít o pět tisíc dolarů, což by dnes (po připočtení inflace) činilo více než tři sta tisíc korun. Tenisky ale v principu patřily Nike, které se nabízelo, že bude penalizaci hradit. A mělo to dobře spočítané.
Na své tvrdohlavosti totiž postavili novou marketingovou kampaň – a onen propíraný model nazývali Banned. Jak se totiž říká, zakázané ovoce chutná nejlépe, a proto se o červeno-černé tenisky strhl nevídaný zájem nejen ze strany Jordanových fanoušků, ale všech, kteří chtěli jít takříkajíc proti pravidlům – i když do nošení na veřejnosti samozřejmě NBA nezasahovala.
Situace v nejprestižnější basketbalové lize planety se postupem let měnila, stejně tak začaly vznikat nové modely pod značkou Air Jordan, až se na původní siluetu v mainstreamu tak trochu zapomnělo. Sběratelé tenisek ale moc dobře ví, jak jsou takzvané Bredy cenné a jedinečné. A ví to i lidé v Nike, kteří jejich velký návrat chtějí pořádně okořenit.
The Chicago Bulls have “banned” the Air Jordans on the Michael Jordan Statue — a black bar nod to Nike’s original Air Jordan 1 commercial ahead of the shoe’s 40th anniversary this year. pic.twitter.com/HFoLaUPAxr
— Nick DePaula (@NickDePaula) January 27, 2025
Jejich strategie ale nejprve musela zákazníky minimálně decentně vystrašit. Nike totiž deaktivovalo sociální sítě celé divize Jordan – Instagram ani TikTok tak v tuto chvíli nejsou v provozu. Poté se vydalo k United Center, domovskému stadionu týmu Chicago Bulls, kde MJ proslul, a zaměřilo se na jeho ikonickou sochu, která tam stojí.
Vzali černé, neprůhledné boxy a nasadili je na tenisky sochy tak, aby nebyly vidět. Aby byly takzvaně banned, tedy zabanovány, zakázány. To ale stále nebylo to největší – začerněn je totiž i oficiální e-shop Nike. Konkrétně pak několik modelů z kolekce Air Jordan, jejichž úvodní fotky v nabídce mají přes sebe výrazné tmavé pruhy. Některým chybí i označení.
Nike se tak vrátilo o čtyřicet let zpět, kdy si s kampaní Banned začalo hrát poprvé – a také teď k tomu má velký důvod. Už 14. února se totiž chystá oživit původní model z roku 1985, respektive ten, ve kterém Jordan nastupoval do svých prvních zápasů za býky z Chicaga. Tedy „jedničkový“ vysoký model v proslulé červeno-černé variantě nazývané jako Bred. Dostupný ovšem bude pouze ve vybraných obchodech v Severní Americe.
Příchod jedněch z nejslavnějších tenisek ale úplnou novinkou není, Nike na něj podprahově láká minimálně poslední měsíc. Jen málokdo ale čekal, že k němu vytvoří kampaň, která zamotá hlavu nejednomu fanouškovi. Například ona deaktivace sociálních sítí Jordanu mohla naznačit, že se s ní děje něco vážného. Byť se nezdálo, že by Nike jednu ze svých nejvýdělečnějších divizí, která ročně do kasy přivádí miliardy dolarů, zařízlo.