Nio poprvé utržilo za čtvrtletí přes miliardu dolarů. Čínský konkurent Tesly se teď chystá do Evropy
Automobilka Nio je některými označována za čínskou obdobu Tesly. Určitou podobu neevokuje jen produkce technologicky přelomových vozů, ale i vysoká atraktivita firmy pro investory. Ti napjatě očekávali hospodářské výsledky za poslední kvartál minulého roku, ve kterém tržby čínské automobilky poprvé překonaly magickou hranici jedné miliardy dolarů. Dařilo se ale i v jiných ohledech. Ztráta na akcii přesto byla vyšší, než se očekávalo.
V řeči čísel se tržby společnosti Nio v posledním kvartálu roku 2020 vyšplhaly na 1,18 miliardy dolarů (26 miliard korun), což je meziroční nárůst o 133 procent a mezičtvrtletní růst o 46,7 procenta. Za minulý rok se tak celkové příjmy automobilky dostaly na 2,32 miliardy dolarů (50 miliard korun).
Celkově bylo Nio za poslední kvartál schopno dodat 17 353 kusů svých elektrických vozidel, přičemž největší zájem byl o SUV model ES6, který byl dodán ve více než 7 500 exemplářích. Zbytek dodaných vozů si mezi sebe rovnoměrně rozdělily modely ES8 (4 873 kusů) a nový crossover EC6 (4 906 kusů). Za celý loňský rok se firmě podařilo dodat 43 728 vozidel, což je více než 50% nárůst oproti necelým 21 tisícům dodávek za rok 2019.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs„Se stálým zvyšováním dodávek, stabilní průměrnou prodejní cenou, zlepšováním materiálových nákladů a efektivitou výroby dosáhla naše marže ve čtvrtém čtvrtletí 17,2 procenta. Navíc jsme ve čtvrtém čtvrtletí a v celém fiskálním roce 2020 dosáhli kladných peněžních toků z provozních činností,“ oznámil finanční ředitel Wei Feng.
Oficiální zpráva také hovoří o snížení meziroční ztráty podniku o více než 50 procent, zároveň však prozrazuje neočekávanou výši ztráty na akcii. Zatímco analytici očekávali 7 centů, reálná ztráta se dostala na dvojnásobek. To je také důvod, proč cena akcií firmy na newyorské burze NYSE po zveřejnění výsledků zareagovala až 10% poklesem na hodnotu kolem 44 dolarů za kus. Jde o zhruba 30% propad proti absolutnímu maximu, na němž bylo Nio před necelým měsícem.
Přestože se únorové dodávky vozidel oproti těm lednovým propadly o více než 1 500 dodaných elektromobilů, Nio počítá s tím, že v následujících kvartálech dosáhne počet dodávek přibližně 20 tisíc, což by mělo přinést meziroční nárůst o více než 400 procent. Největší naděje jsou v tomto případě vkládány do modelu EC6, který je konkurentem pro Model Y od Tesly. Je ovšem otázkou, jak s kartami zamíchá daleko dostupnější ID.4 Volkswagenu, který dorazí na čínský trh koncem března.
Svižnou dynamiku chce Nio udržet také, co se tržeb týče, a počítá s 1,14 až 1,17 miliardy dolarů za první kvartál tohoto roku. V současné době by automobilka, jejíž tržní hodnota se díky nebývale silnému růstu v minulém roce pohybuje okolo 70 miliard dolarů, měla disponovat finančním zůstatkem 6,5 miliardy dolarů, který se jí bude hodit pro nadcházející plány.
Nio chce ve druhé polovině tohoto roku odstartovat expanzi do Evropy a v roce následujícím chystá výpady i do dalších částí světa. V jakých evropských státech se začne Nio angažovat, není jasné. Lze však předpokládat, že bude mířit na trhy, které jsou elektromobilitě výrazně otevřené – typicky Norsko a země západní Evropy.
Nio by zde mělo nabídnout nejen své elektrické SUV a crossover, ale také nedávno představený elektrický sedan, který se prezentuje jako konkurent pro inovovaný Model S od Tesly.