Noční můra rodičů Baby Shark má na YouTube rekordních 10 miliard přehrání. Hit začíná Dvořákovou symfonií

Luboš KrečLuboš Kreč

babyshark

Reprofoto: Pinkfong/YouTube

Záběr z populárního videa Baby Shark

0Zobrazit komentáře

Symfonii číslo 9 od Antonína Dvořáka, známé jako Novosvětská, se toho za její více než stoletý život podařilo hodně: premiéru měla v roce 1893 v legendární newyorské aréně Carnegie Hall, astronaut Neil Armstrong si její nahrávku vzal na Měsíc, stala se z ní jedna z nejslavnějších skladeb všech dob. A to doslova – má totiž deset miliard přehrání na YouTube. I když…

Těch deset miliard čerstvě překonal jiný, o poznání otravnější hit – dětská odrhovačka Baby Shark, která se tak stala prvním videem, které tuto hranici pokořilo. Jenže úvodní sekundy písničky jsou právě z Novosvětské, respektive její čtvrté části nazvané Allegro con fuoco. Jen co impozantní nástup dozní, nastoupí dětská zpěvačka Hope Segoine a začne deklamovat: „Baby shark, doo, doo, doo, doo…“

Co dělá ta klasika vážné hudby v songu, který nadšeně zpívají děti a stejně zarytě nenávidí jejich rodiče po celé planetě? Je to otázka licenčních práv. Baby Shark, jak název napovídá a jak je z klipu patrné, pojednává o rodince žraloků. A autoři písničky z jihokorejské vzdělávací společnosti Pinkfong jí chtěli dodat grády dramatickým úvodem z ikonického žraločího hororu Čelisti.

Jenže v průběhu času zjistili, že zatímco na Čelisti se vztahují autorská práva (hudbu k nim složil – tak jako k většině filmů Stevena Spielberga – John Williams), Dvořákova symfonie, jejíž čtvrtá pasáž se Čelistem náramně podobá, byla licenčně volná. A tak po ní skočili. Třeba britské rádio Classic FM k tomu uvedlo: „Skutečnou silou za virálním hitem Baby Shark je Dvořákova symfonie.“

Že z Baby Shark bude takový megahit, ovšem jeho tvůrci původně nečekali. Připravovali prostě další video pro kurz angličtiny pro malé děti. Jenže klip zabodoval na sociálních sítích. Po premiéře v roce 2016 nejprve v Asii, o něco později i na západě. Zafungoval kolovrátkový text i primitivní dětský taneček.

Bin Jeong, šéf americké pobočky Pinkfongu, řekl stanici CNN už v roce 2019, kdy Baby Shark neměl ani polovinu nynějších zhlédnutí, že s takovým úspěchem nikdo nepočítal. „Ti, kterým se podaří se prosadit, se obvykle prosadí sami díky sobě,“ dodal tak trochu filozoficky.

Kolem hitu Baby Shark se následně roztočil byznysový závod. Televizní stanice pro děti Nickelodeon o žralůčcích natočila show, dostali se na obaly různých pokrmů a fanoušci baseballového týmu Washington Nationals z popěvku a tance učinili svou hymnu. Pinkfong, respektive jeho mateřská společnost SmartStudy si zaregistrovala klip, jeho vizuální ztvárnění včetně animovaných postaviček a také svou konkrétní píseň, nicméně sousloví Baby Shark připadlo i jiným.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

A text? Hodně se řešilo, jak to vlastně je s právy. Ale dopadlo to jako s tím Dvořákem. Jak uvedly New York Times, licence na popěvek Baby Shark je veřejná. Proč? Protože to nesložil nikdo z Pinkfongu, ti pouze vytvořili mimořádně úspěšnou adaptaci.

Ve skutečnosti jde o táborovou píseň typu Old MacDonald Had a Farm, která se v různých úpravách objevuje už několik desítek let a umožňuje různé variování. Ostatně ještě před dětským hitem se tu a tam proslavil, třeba v jiné úpravě v Německu nebo jako techno song. A kde má kořeny? Údajně ve Spojených státech v dobách, kdy do kin vstoupily Čelisti, což byl rok 1975.

Geralt z Rivie skolil diváky. Druhá řada Zaklínače je mezi nejsledovanějšími tituly Netflixu vůbec

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

zaklinac

Foto: Jay Maidment/Netflix

Henry Cavill v seriálu Zaklínač od Netflixu

0Zobrazit komentáře

První řada seriálu Zaklínač vyšla koncem roku 2019, jen pár měsíců po odvysílání posledního dílu Hry o trůny. Proto jsme psali, že má Netflix „konečně vlastní populární temné fantasy“. Od té doby se tento žánr na streamovacích službách čím dál více rozjíždí a Zaklínač pokračuje ve své cestě za dobýváním televize. Na kontě má teď už dvě řady v desítce nejsledovanějších seriálů Netflixu.

Pokračování příběhů Geralta z Rivie za první čtyři týdny na obrazovkách nastřádalo 462,5 milionu zhlédnutých hodin, respektive necelých 53 tisíc let. Zaklínač přitom mezi desítku nejpopulárnějších vystoupal ve více než devadesáti zemích, v naprosté většině z nich na první místo. V Česku se na úplném vrcholu držel až do minulého týdne – aktuálně je na druhé příčce za britským thrillerem Drž se blízko.

Zároveň je třeba zmínit, že diváci sledováním druhé řady prozatím strávili méně času než s tou první, která po čtyřech týdnech od premiéry hlásila přes 541 milionů hodin. U části diváků nadšení nejspíš nebylo až tak vysoké, jelikož nešlo o novou adaptaci široce známého a medializovaného titulu. Vliv mohla mít i vlastní konkurence od Netflixu, který nedlouho poté vydal jeden ze svých největších hitů K Zemi hleď.

Zajímavější než kontext, v němž druhá řada Zaklínače vyšla, je její přijetí. Zatímco před dvěma lety byli novináři poněkud na rozpacích a diváci veskrze spokojeni, nyní se situace obrátila. První díly seriálu kritiky, nepříliš obeznámené s knižními předlohami nebo hrami, frustrovaly kvůli komplikovanému vyprávění, u kterého nebylo těžké se ztrácet v podstatných souvislostech. Publikum, které příchod Geralta očekávalo, se naproti tomu do seriálu mohlo více ponořit, třeba i opakovaným zhlédnutím.

netflix-witcher-season-2-freya-allan-princess-ciri

Foto: Jay Maidment/Netflix

Freya Allan jako princezna Ciri ve druhé řadě seriálu Zaklínač

Druhá řada, podle slibů showrunnerky Lauren Schmidt Hissrich, přinesla více lineární a srozumitelnější děj, v němž dostalo prostor hlubší prokreslení fantazijního světa a vývoj postav. Pro část diváků to nicméně znamenalo zároveň větší vzdálení se knižním předlohám a úbytek atraktivní akce. Hrdinové tráví více času mluvením než mlácením, zajímavý epizodický koncept „monstra týdne“ je z většiny pryč a některé z hlavních postav se vypořádávají se ztrátou moci. Nový Zaklínač je tak obecně pomalejší, byť poměrně důležitý pro další vývoj seriálu.

Jeho třetí řadu Netflix podle očekávání oficiálně oznámil už před vydáním druhé. Hissrich loni v prosinci v rozhovoru pro server TechRadar zmínila, že scénáře jsou prakticky hotové. „Celý kreativní proces se ale teprve rozjíždí,“ dodala. V důsledku toho zatím neznáme termín natáčení ani premiéry, konec letošního roku se nicméně nejeví jako nerealistický.

Hissrich se i podělila s prvními několika detaily o tom, co od dalšího Zaklínače očekávat. „Myslím, že první a druhá řada připravovaly hrací pole pro velké věci, co se mají brzy odehrát,“ řekla s tím, že třetí řada bude vycházet z její oblíbené knihy Sapkowského série, Času opovržení. (Následuje možný spoiler) Velká část jejího děje se odehrává v čarodějnické škole, kam Yennefer přihlásí Ciri.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V pokračování příběhu Geralta, Yennefer, Ciri a dalších bude zároveň čím dál větší roli hrát válka Nilfgaardu s ostatními královstvími a elfové, kteří se jí zúčastní. Proto je také důležité jejich mytologii a hlavní motivace představit ve spin-off minisérii Zaklínač: Pokrevní pouto. Ta se odehrává tisíc let před érou Geralta z Rivie, přičemž má ukázat jak nastupující nadvládu lidí nad elfy, tak vznik prvních zaklínačů, bojovníků s monstry z jiných dimenzí. Pokrevní pouto má vyjít někdy letos.

Mezitím se do žánru epického fantasy hlouběji noří také ostatní velké streamovací služby. Amazon nedávno vydal první řadu Kola času a na konec roku chystá masivní televizní událost ve formě nového seriálu ze světa Pána prstenů. Zdaleka nezahálí ani HBO, jehož prequel Hry o trůny s názvem Rok draka patří k nejočekávanějším seriálům roku a pochválit ho už stihnul i autor knižních předloh George R. R. Martin. Fantasy v poslední letech jednoduše zažívá novou renesanci.