Nokia, pak třináct let Samsung a teď iPhone. Apple se stal poprvé největším prodejcem mobilů na světě
Na trhu chytrých telefonů došlo loni k zásadní změně. Po více než dekádě, kdy byla na vrcholu společnost Samsung, ji sesadil americký Apple.
Americká společnost Apple loni poprvé v historii předstihla Samsung a prodala nejvíce chytrých telefonů za rok. Jihokorejský technologický gigant se přitom na pozici jedničky držel od roku 2011, kdy na první příčce vystřídal finskou Nokii. V předběžné analýze o tom informovala společnost IDC. Další místa obsadily čínské společnosti Xiaomi, Oppo a Transsion. Celkový odbyt chytrých telefonů ale loni klesl o 3,2 procenta na 1,17 miliardy kusů, což je nejnižší celoroční údaj za poslední dekádu.
Apple loni podle průzkumu zvýšil dodávky svých iPhonů o 3,7 procenta na 234,6 milionu kusů. Jeho podíl na globálním trhu tak stoupl o 1,3 procentního bodu na 20,1 procenta. Dodávky Samsungu naopak klesly o 13,6 procenta na 226,6 milionu zařízení a jeho podíl na trhu se snížil na 19,4 procenta z předloňských 21,7 procenta.
IDC uvedla, že naposledy nebyl Samsung na vrcholu výroční tabulky před 13 lety v roce 2010. Tehdy se společnost Apple neumístila ani v první pětce. Místo toho byla na prvním místě Nokia, následovaná Samsungem, LG Electronics, ZTE a Research in Motion (výrobce zařízení BlackBerry).
Loni další tři příčky patřily čínským společnostem. Na třetí pozici skončila Xiaomi a na čtvrté Oppo, oběma však prodej klesl. Firmě Transsion, která je aktivní zejména v Africe a skončila pátá, naopak prodej stoupl o téměř 31 procent a podíl na trhu o 2,1 procentního bodu na 8,1 procenta.
IDC dále uvedla, že Applu rostl prodej hlavně v předvánočním čtvrtém čtvrtletí, které je tradičně nejdůležitějším obdobím pro obchod s novými modely, a to o 11,6 procenta. Prodej Samsungu v této době naopak o zhruba 11 procent klesl. Jihokorejskou společnost ovšem neohrožuje jen Apple, ale také konkurence ze strany dalších výrobců mobilů se systémem Android, jako jsou Huawei, OnePlus, Honor a Google. Právě fakt, že Huawei roste především na čínském trhu, může být navíc důvodem pro to, že se na něm tolik nedaří Applu.