Nomádem na vlastní kůži. Naše rady a tipy pro ty, kteří se chystají poprvé cestovat obytným vozem
Zima přichází, tak proč si nezajet za teplem – a třeba v obytném voze. Kdo se chystá na takovou cestu poprvé, by ale měl vědět alespoň nutné minimum.
Svobodné cestování s obytným vozem je trend, který v posledních letech výrazně rezonuje také v Česku. Kombinace mezi klasickým kempováním pod stanem a obýváním apartmánu je zkrátka lákavou představou, která vábí i méně zkušené dobrodruhy. Proto vzniklo toto informativní minimum, které může posloužit jako odrazový můstek pro ty, kteří se na cestu karavanem vydávají vůbec poprvé.
My jsme čerpali zkušenosti na naší 3,5 tisíce kilometrů dlouhé cestě ze severu Čech do Málagy na jihu Španělska, na kterou jsme se vydali ve voze Adria Matrix 670 SL Axess. Ten jsme si zapůjčili od českého startupu Campiri, tedy platformy, která se zaměřuje na zprostředkovávání pronájmu obytných vozů, a to nejen na domácím trhu, ale také za hranicemi. Mohou si přes ni svůj obytný vůz půjčovat i soukromí majitelé obytných vozů.
Správný domov na čtyřech kolech
Půjčení karavanu je tou nejlepší volbou pro každého, kdo si chce vyzkoušet svobodné cestování, ale nehodlá putováním trávit dlouhé měsíce. Investice do koupě vlastního obytňáku dává smysl až v momentě, kdy jej můžete maximálně vytěžit, pokud to okolnosti – jako je zaměstnání či rodina – dovolují. V opačném případě riskujete určitou sebetrýzeň pokaždé, kdy vám ulpí zrak na zaparkované obytce osaměle čekající na další dobrodružství.
Ať už si budete karavan půjčovat či pořizovat a následně pronajímat, vždy se zamyslete nad tím, jaký typ vozu je pro vaše potřeby ideální. Na trhu najdete pojízdné královské paláce, ale i zcela skromné malé mobilní pokojíčky. Výběr záleží především na počtu cestujících, ale také míře komfortu, který si chcete dopřát.
Komu nevadí cestovat nalehko (bez toalety, sprchy a velké postele), bohatě si vystačí s vestavbou do některé z klasických dodávek. Kdo si ovšem potrpí na komfort nebo má početnější rodinu, pro toho je ideální obytný vůz, tedy automobil stojící na podvozku konvenční dodávky s kompletně předělanou karoserií.
První typ nabízí díky svým rozměrům agilitu, o něco pohodlnější parkování, nižší spotřebu a také tišší jízdní projev. Ve druhém případě je k dispozici podstatně více úložného prostoru, většinou nechybí vlastní kuchyňka, splachovací toaleta, sprcha a jídelní stůl – a královské možnosti pohodlného spánku.
Je potřeba počítat s tím, že čím větší karavan, tím náročnější bude jeho řízení. Přece jen vůz přesahující sedm metrů se ovládá jinak než pětimetrová dodávka. Větší pozor si musíte dávat v užších uličkách, kde kontrolujte především zrcátka – a v ostřejších zatáčkách také boky zadního nárazníku. Vždy si dávejte více prostou a snažte se, aby byla jízda co nejplynulejší.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs
Nečekejte, že se bude vůz v rychlosti 120 kilometrů za hodinu chovat stejně jako při jízdě 50 km/h. Nárazy větru mají tendenci s ním kymácet, což poznáte především v momentě, kdy vás někdo – nebo vy někoho – začne předjíždět. V této rychlosti také bude mít vůz daleko větší apetit, protože prorážet stále hutnější masu vzduchu stojí energii.
My jsme se s naším Matrixem v průměru pohybovali okolo deseti litrů na sto kilometrů, což pro nás a naši přes tři tisíce kilometrů dlouhou pouť v praxi znamenalo tankování plné nádrže zhruba každý třetí den.
Doplnit a vypustit
Ukazatel stavu paliva je ovšem jen jedním z řady ukazatelů, které byste měli u obytného vozu sledovat. Kontrolovat je nutné stavy energie uložené v baterii, která napájí obytnou část vozu, dále plyn, stav vody (ať už čisté či „šedé“) a v neposlední řadě také míru naplnění toalety. V momentě, kdy ukazatelé hlásí prázdno, případně plno, je zapotřebí udělat takzvaný servis.
Ten spočívá ve vypuštění šedé vody, tedy odpadové vody po sprchování či vaření, napuštění čisté užitkové vody a vyprázdnění toalety. Všechny tyto úkony je ideální provádět na místech k tomu určených, která jsou běžnou součástí kempů, případně na ně lze narazit na parkovištích určených právě pro karavany.
V podstatě jde o speciální parkovací místo vybavené kanálem, nad který s vozem najedete a vypustíte do něj obsah nádrže s šedou vodou. Zároveň zde najdete kohout s čistou vodou, kterou naopak do vozu doplníte. Často se jedná o vodu, která je označená jako pitná, přesto je lepší obezřetnost a tuto vodu využívat jen jako užitkovou. Pro maximální časovou efektivitu je ideální začít s načerpáním vody a vyprazdňováním nádrže na šedou vodu, protože tyto úkony zaberou pár minut.
Pokud je to potřeba, lze mezitím vyprázdnit toaletu. Nejčastěji se setkáte s chemickou toaletou v podobě speciální kazety umístěné pod záchodovou mísou, která je vybavena kolečky a výpustním hrdlem. Obsah toalety vždy vylévejte do k tomu určeného odpadu. Obsahuje totiž chemii, kterou je nutné poslat potrubím na místa, kde si s ní poradí. Při vyprazdňování kazety hledejte knoflík, který po stisknutí dovnitř pustí vzduch, díky čemuž bude vylévání obsahu daleko jednodušší.
Kapitolou samou pro sebe je energie. Ta je do vozu distribuována buď z baterie, případně spalováním plynu z plynových lahví. Mohlo by se zdát, že obytný vůz bude na energie náročný. Jak jsme se ale přesvědčili, není to žádný problém. Jedna plynová lahev poslouží klidně i celý měsíc. Baterie je navíc dobíjena během jízdy, takže si večer po delším přesunu rozsvítíte, aniž byste se museli připojit k síti. Pokud však chcete nabíjet počítač či zapínat jiné spotřebiče, bez připojení do sítě se neobjedete.
Kempy jako bezpečný přístav
Pro tyto účely je ideální vyhledat některý z kempů. Jejich ceny za jednu strávenou noc se různí, zpravidla se však na naší trase pohybovaly od pěti do dvaceti eur, tedy od zhruba 120 do 500 korun. Některé kempy již mají v této ceně započítáno připojení k elektrické síti, využití sprch či toalet, jinde je ovšem nutné za tyto služby platit zvlášť. Často si zde také můžete vyprat prádlo, zakoupit občerstvení nebo se připojit k Wi-Fi.
Jedná se také o skvělé místo, kde se potkat a popovídat si s komunitou cestovatelů v obytných vozech. Připravte se na to, že vás na silnici budou jiní cestovatelé v obytkách zdravit a v kempech mezi sebou nadšeně debatovat u rozkládacích stolků pod pergolami. V kempech najdete také bezpečí, jelikož jsou povětšinou obehnány plotem, takže se k vašemu vozu jen tak někdy nedostane.
Trávení nocí v kempech je však jen jednou z alternativ. Další možností jsou již zmíněná, volně dostupná parkoviště určená pro karavany, případně volné spoty v přírodě. Zde je ovšem velice důležité umět správně vybírat. Ne všude je povoleno v noci přespávat. A ne všude je bezpečno.
S výběrem nejlépe pomohou speciální aplikace tipu Park4Night či Camperguru, do kterého investoval i český Miton. Na nich si lze pomocí nejrůznějších filtrů vygenerovat jednotlivá místa ve vybrané lokalitě, kde lze s obytným vozem strávit noc. Najdete zde recenze od předchozích návštěvníků, informace o místu, cenách či přístupnosti i fotky spotu.
Kontrolou nic nezkazíte
Podobné aplikace přijdou vhod také v momentě, kdy potřebujete například někde na pár hodin zaparkovat. Nejenže si díky nim můžete vybrat místo, na které se s velkým obytňákem vejdete, ale také místo, které je bezpečné. Bohužel ani karavanům se nevyhýbají zloději. Proto je vždy dobré ve voze nenechávat žádné cennosti, pokaždé zatemnit všechna okna a zkontrolovat, zda jste vše správně zamknuli.
Důkladná kontrola je nutná také při odjezdu. Nezapomeňte zkontrolovat, zda jste zavřeli všechna okna, veškerý rozložený nábytek a další věci vrátili do vozu, zda jste uklidili vyrovnávací klíny, které slouží pro vyrovnání automobilu pro spánek ve vodorovné poloze, zavřeli jste dvířka garáže a zasunuli schůdky u bočních dveří.
Pokud budete na všechny tyto detaily myslet, nemělo by vás během vašich cest nic zaskočit. Detailů kolem provozu celého obytného vozu je samozřejmě víc, rozhodně se však nejedná o raketovou vědu – a na většinu věcí přijdete velice rychle. Nezapomeňte si vždy dopředu nastudovat podmínky provozu obytného vozu v zemích, kterými projíždíte, protože neznalost neomlouvá. Pro více rad a inspirací si můžete dojít například na blog Campiri.
Především si ale své cestování obytným vozem pořádně užijte. Vychutnávejte si svobodu, jezděte naslepo, případně podle předem jasně načrtnutých plánů, kterých se však nikdy nedržte za každou cenu. Těšte se zkrátka na každý nový zážitek, který vám dovolená v obytném voze přinese, a věřte, že jich bude daleko více než v apartmánu nebo hotelu s all inclusive.
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.