Nominace na Zlaté glóby nečekaně ovládla růžová Barbie. Spolu s tím se vrátil i fenomén Barbenheimer

Známe nominace na Zlaté glóby a nejvíce šancí na prestižní ocenění má překvapivě komedie Barbie. V závěsu za ní je historické drama Oppenheimer.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

oppenheimer-barbie

Foto: CinemArt / Vertical Ent.

Barbie a Oppenheimer ovládli letní program kin

0Zobrazit komentáře

Nominace na Zlaté glóby většinou poutají pozornost jen mezi filmovými a televizními fanoušky – zvlášť v posledních letech, kdy se ceny potýkají s obecným propadem zájmu a mluvilo se spíš o kontroverzích a korupci kolem novinářů, co je udělují. Teď mají být nicméně chyby minulosti napraveny a druhá nejznámější americká filmová ocenění otevírají novou kapitolu. A to nečekaným způsobem. Nejvíce nominací, které byly zveřejněny včera, totiž dostala komedie Barbie, následovaná historickým dramatem Oppenheimer. Po tom, co nezvyklá kombinace snímků ovládla kina v létě, se tak vrací fenomén Barbenheimer.

Produkční společnosti většinou skládají kalendář filmových premiér na roky dopředu, přičemž se vždy snaží, aby jejich tituly například nevycházely ve stejnou dobu, co podobná konkurence. Vedle sebe tak typicky uvidíme snímky s různými cílovými skupinami. Málokdy se ale stane, aby do kin ve stejný den zamířily tak rozdílné filmy jako Barbie a Oppenheimer. Ze snahy studií vyhnout se překrývajícím se publikům se tak nakonec stal přesně opačný fenomén a lidé se začali vzájemně motivovat k tomu, aby vyrazili na obojí a diskutovali o tom, zda nejdříve vidět komedii o ikonické hračce nebo thriller o vzniku atomové bomby.

Barbenheimer tak byl s velkým náskokem největším tématem letošního filmového léta, což se promítlo i do příjmů. Barbie se s 1,44 miliardy dolarů stala zdaleka nejúspěšnějším dílem samostatné ženské režisérky a 14. nejvýdělečnějším filmem vůbec. Oppenheimer to zase s 951 miliony dolarů v kase dosáhl na status druhého nejvyššího výdělku pro film s přístupností R, tedy od 17 let v USA, od 15 u nás. Pro tříhodinové konverzační drama s tématy jako druhá světová válka, boj s nacisty nebo hrozba nukleární anihilace zcela nebývalý výkon.

barbie-margot-robbie-warner-bros

Foto: Vertical Ent.

Margot Robbie v roli Barbie ve stejnojmenném snímku

Spanilá jízda dvojice snímků tím ale zdaleka nekončí, jak demonstrují včera oznámené nominace na Zlaté glóby. Komedii o tom, kterak ikonická Barbie čelí existenční krizi a vydává se z dokonalého růžového Barbielandu do skutečného světa, pozitivně hodnotili kritici i diváci, málokdo ale asi očekával, že ovládne filmové ceny. Barbie získala letos vůbec největší množství nominací, na kontě jich má devět.

Ceny za práci na filmu si mohou odnést Greta Gerwig a Noah Baumbach coby scenáristé, Ryan Gosling jako vedlejší herec, Margot Robbie jako hlavní herečka v komedii či muzikálu a Greta Gerwig podruhé coby režisérka. Barbie se může také stát nejlepší komedií a nejlepším filmem z hlediska kombinace uměleckého přínosu a finančního úspěchu. To je na Zlatých glóbech nová kategorie, která má dát příležitost mnohdy jinak přehlíženým blockbusterům, zbývající tři nominace Barbie se týkají filmové hudby

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Vzhledem k tématu i zpracování naopak vůbec nepřekvapuje fakt, že osm nominací na Zlatý glóbus dostal Oppenheimer, a to v kategoriích Nejlepší hudba, Nejlepší scénář, Nejlepší drama nebo Největší filmový a kasovní úspěch. Cillian Murphy se pak může stát Nejlepším hercem v hlavní dramatické roli, Emily Blunt a Robert Downey Jr. se mohou stát Nejlepší herečkou a hercem ve vedlejší roli a Christopher Nolan má potřetí v kariéře šanci získat Zlatý glóbus za režii, po dřívějších nominacích za Počátek a Dunkirk.

Nolan ovšem bude mít také letos silnou konkurenci. Vedle zmíněné Gerwig se o post nejlepšího režiséra roku podle Asociace zahraničních novinářů v Hollywoodu ucházejí ještě Bradley Cooper s životopisným dramatem o dirigentovi Leonardu Bernsteinovi Maestro, Yorgos Lanthimos s feministicky surreálným snímkem Chudáčci, Celine Song s romantickým dramatem Minulé životy a Martin Scorsese se Zabijáky rozkvetlého měsíce.

OPPENHEIMER

Foto: CinemArt

Cillian Murphy ve filmu Oppenheimer

Tříapůlhodinový western o sérii hrůzných vražd původních Američanů ve 20. letech 20. století, který produkčně zaštítil Apple, také patří k nejvíce nominovaným snímkům – vyhrát může v rovnou sedmi kategoriích. Celkově má technologický gigant, jehož streamovací služba Apple TV+ se dnes vnímá jako jedna z nejzajímavějších, na kontě 16 nominací na Zlatý glóbus. Mezi streamovacími službami ale jasně dominuje Netflix s celkem 28 nominacemi.

Oppenheimer, Zabijáci rozkvetlého měsíce nebo Maestro se ve spojitosti s velkými šancemi na řadu filmových ocenění skloňují už několik měsíců, zatímco u Barbie se mluvilo hlavně o skvělém komediálním výkonu herce Ryana Goslinga jako Kena. Jelikož se Zlaté glóby dlouhodobě považují za jakýsi předvoj Oscarů, včerejší oznámení zajímavě zamíchalo kartami.

Kompletní seznam nominovaných je dostupný na oficiálním webu Zlatých glóbů, vyhlášení vítězů proběhne v živém vysílání americké televize CBS 7. ledna příštího roku. Dva týdny nato budou oznámeny nominace na ceny Akademie.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Přeplácaný, ale s paddingtonovským kouzlem. Nový Wonka láká na vánoční atmosféru a rodinnou legraci

Hugh Grant jako Umpa-Lumpa? Ano, i to v novém snímku uvidíte. Stejně jako spoustu čokolády, sladkostí a předvánoční nálady.

wonka-boxed

Foto: Warner Bros.

Timothée Chalamet jako Willy Wonka ve snímku Wonka

0Zobrazit komentáře

Vánoce západního střihu jsou přeplácané, proto se není co divit, že právě taková je i jedna z největších předvánočních novinek v českých kinech, nový film o Willym Wonkovi. Jmenuje se jednoduše Wonka a je přesně takový jako všeobecný předvánoční shon – či chcete-li Wonkovy čokolády – barevný a naplněný vším možným. Za normálních okolností by se vám na něj možná ani nechtělo, do vhodně zvolené doby vánočních zázraků, netrpělivého očekávání, pohádek a hromad sladkého ale tak nějak patří.

Příběh o Karlíkovi a továrně na čokoládu z pera Roalda Dahla patří k anglosaské pohádkové klasice. Jeho výraznou postavou je majitel zmíněné výrobny sladkostí, výstřední podnikatel a milovník cukru Willy Wonka. V příběhu, který se dočkal už dvou zfilmování, naposledy v roce 2005 v titulní roli s Johnnym Deppem a v režii Tima Burtona, a který se točí okolo hledání jeho nástupce, se toho ale o Wonkovi moc nedozvíme.

Právě to má napravit nový snímek s Timothéem Chalametem, jenž vypráví, jak se známý čokoládovník dostal tam, kam se dostal. Pokud se teď začínáte bát, nebojte se. Podivnosti, které doprovází duo Burton & Depp, tady nečekejte. Wonka je pořád svéráz, ale není na hraně úchylnosti, namísto toho se opravdu nalaďte na milou pohádkovou atmosféru. A také spoustu songů. Jak už to tak o Vánocích bývá, Wonka je tak trochu muzikál.

Nového Wonku režíroval a napsal Paul King, jenž už na plátno převedl jinou britskou rodinnou klasiku, knižního medvídka Paddingtona. A nový film má s dvojicí milých snímků o malém medvědovi mnoho společného, ať už je to pohodová a správně předvánoční atmosféra, mísení skutečného světa s až kouzelnými prvky, nebo obsazení menších i větších rolí. Však spoluautor scénáře Simon Farnaby si stejně jako v medvědím filmu i ve Wonkovi střihne epizodickou roli poťouchlého hlídače.

V podobných momentech Wonka, jenž vypráví příběh o tom, jak se mladý snílek ve městě ovládaném bezskrupulózními majiteli zavedených čokoládoven snaží prorazit se svými cukrovinkami a splnit si tak svůj dětský sen, baví asi nejvíc. Rozesměje totiž opravdu celou rodinu. Děti se baví při za vlasy přitažené situaci, která zároveň vtipně pomrkává na rodiče. Prostě přesně jako v Paddingtonovi. Jenže při sledování vás napadá, že všechno, co Wonka dělá dobře – a ono toho není málo – už prostě dělal chlupatý marmeládojed z Peru oblečený do modrého pršipláště líp.

Čokoládový snímek je na rozdíl od nerozjuchaného Paddingtona místy prostě až moc přeslazený a přeplácaný. Tu se tančí a zpívá – a především Timothée Chalamet zní opravdu pěkně, tu někomu čokoládový kartel vyhrožuje smrtí (a kritizuje se kapitalismus, chudoba a zločin…). Jindy se řeší nutné ponaučení o lásce, snech a rodině, pak zase sledujete ztřeštěnou komedii s pitvořícími se postavami a obézním policajtem, co se láduje sladkými úplatky. Nic z toho není nutně nepovedené, dohromady je toho ale až moc. A je to o pár desítek minut delší, než by bylo potřeba.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V příběhu o Willym Wonkovi samozřejmě nemůžou chybět Umpa-Lumpové, oranžoví trpasličí pomocníci. Ve filmu tedy pořádně uvidíte jediného. Vzhledem k tomu, že působí jako skřítčí James Bond a hraje ho Hugh Grant, bohatě to stačí. Rozesměje vás, ne že ne, nicméně je to další příchuť do téhle bonboniéry.

Co nelze Wonkovi ale upřít, je to, s jakou lehkostí vytváří velice příjemnou atmosféru. Pomáhá si k tomu z velké části i tím, že se řada záběrů natáčela v nejrůznějších evropských městech, které filmu propůjčily něco ze své vlastní magie, jako třeba slavná milánská nákupní galerie Viktora Emanuela II., jež sama o sobě bere dech. Podobných lokací ale v jemné, samozřejmě zimní stylizaci najdete ve filmu víc.

Až se tedy o víkendu s rodinou vydáte do obchodního centra, vyberte si takové, kde mají kino, a na Wonku si zajděte. Budou to příjemnější dvě hodiny, než které strávíte sháněním dárků na poslední chvíli a postáváním ve frontě. Neuvidíte sice budoucí vánoční klasiku, ale pobavíte se. A na ty opravdové klasiky dojde o svátcích v televizi.