Nová éra nadzvukového cestování se blíží. United Airlines nakoupí 15 letadel od startupu Boom

Jiří SvobodaJiří Svoboda

united

Foto: Boom Supersonic

Boom Overture bude létat v barvách aerolinky United

0Zobrazit komentáře

S postupem času je jasné, že letecký průmysl čeká v příštích letech zásadní proměna. Velcí hráči jakoby budovali na své nostalgii ze slavných Concordů, které definitivně opustily oblohu v roce 2003. Nadzvukovým letadlům ale nadále věří třeba aerolinka United Airlines, která se domluvila na koupi nových strojů od startupu Boom.

United Airlines se tak oficiálně stává prvním americkým zákazníkem, který nakoupí od Boomu nadzvuková letadla zvaná Overture. V barvách aerolinky by se jich mělo pohánět po obloze nejdříve 15 a v případě většího zájmu dalších 35, přičemž cílem startupu je zkrátit doletové časy s patřičným komfortem.

Overture by například mělo zvládnout cestu mezi New Yorkem a Londýnem za 3,5 hodiny místo nynějších časů, jež často přesahují 6,5 hodiny. Letadlo by navíc mělo létat ve výšce 18 kilometrů, zatímco běžná letadla se pohybují mezi 10 až 12. To proto, že ve větší výšce je menší odpor vzduchu a tím pádem i větší potenciál dosáhnout rychlosti přesahující 1 800 km/h.

boom-supersonic

Foto: Boom Supersonic

Sedadlo v letounu Overture

„Společnost United pokračuje ve své cestě k vybudování inovativnější a udržitelnější letecké společnosti, což zahrnuje i nadzvuková letadla. Vize Boomu v kombinaci s nejrozsáhlejší sítí linek na světě poskytne cestujícím přístup k hvězdným zážitkům z letu,“ uvedl šéf United Airlines Scott Kirby.

Zatím je ale nutné hovořit v podmiňovacím způsobu a klidnit vášně. Ačkoliv se o Boom Overture už přihlásila první velká aerolinka, samotné letadlo ještě ani neexistuje, natož aby prokázalo své schopnosti za letu. Boom počítá s jeho dokončením v roce 2025 a prvním letem o rok později. Za další tři roky by se v něm mohly proletět i pasažéři.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Cestujících se do letadla má podle plánů vejít mezi 65 a 88, tedy zhruba podobně, jako pojmul právě Concorde. Pokud se stanou skutečností ukázané vizualizace, těšit se mohou na luxusní interiéry a snad ještě o třídu lepší zážitek, než kdysi Concorde nabízel. Letoun by měl navíc být uhlíkově neutrální a využívat letecké palivo od společnosti Prometheus Fuels, která jej chce vyrábět z oxidu uhličitého získaného z atmosféry.

„První objednávka nadzvukového letadla s nulovými emisemi oxidu uhličitého na světě je významným krokem k našemu poslání vytvořit přístupnější svět,“ uvedl zakladatel a šéf Boom Supersonic Blake Scholl. To vše je ale v tuto spíše teorií než realitou.

Boom zatím představil prototyp (lépe řečeno koncept) nazvaný XB-1 pro jednoho pilota, který je po technické stránce zmenšeninou Overture. Do vzduchu by se měl dostat letos. Před Boomem, který vznikl v roce 2014, tak stojí ještě dlouhá cesta. V minulosti do startupu investovaly společnosti jako Virgin Group, která vyvíjí vlastní nadzvukový letoun, a také Japan Airlines. Byl i součástí legendárního startupového inkubátoru Y Combinator.

Elektrické koloběžky lze v Praze 3 odložit už jen na parkovacích místech. Lime nově zamířil i do Ostravy či Olomouce

Filip HouskaFilip Houska

lime-1-1

Foto: Praha 3

Koloběžky amerického startupu Lime v Praze

0Zobrazit komentáře

V průběhu krizových loňských měsíců byl americký startup Lime nucen z Prahy své koloběžky stáhnout, ovšem s postupným rozvolňováním vládních opatřeních je začal nasazovat zpět. V srpnu minulého je pak vysázel také v Brně a letos se pustil do své dosud největší české expanze. Dorazil do Ostravy, Olomouce i Liberce, spustil několik novinek a mimo jiné se dohodl s Prahou na lepším parkování.

Sdílená městská mobilita už pro Čechy dávno není žádnou neznámou a Lime byl jedním z důležitých hráčů, který se především Pražanům vryl do paměti celkem rychle. Do hlavního města vstoupil v roce 2018, nicméně netrvalo dlouho, než se staly trnem v oku zastupitelů některých pražských částí, které vyhodnotily, že ohrožují chodce, a proto například Praha 2 limetkové koloběžky zakázala.

Dnes je situace klidnější. Lidé si na ně v ulicích zvykli a dá se říct, že se staly součástí městského života. Sice jim rozvoj v Praze narušila koronavirová pandemie, která omezila počet lidí v ulicích, tudíž se koloběžky tolik nevyužívaly, ale s tím, jak se lidé začali do ulic vracet, se i Lime rozhodl vrátit. Stále je však problém s parkováním.

Nezodpovědní lidé totiž koloběžky nechávají stát na nevhodných místech, mnohdy je i pohazují na chodnících. To byl důvod, proč se Praha rozhodla proti této negativní externalitě vztahující se ke sdílení prostředků bojovat. Nejdál v tomto ohledu prozatím z pražských městských částí došla Praha 3, která nově zařazuje koloběžky i elektrická kola značky Lime do systému Cyril.

lime-2

Foto: Praha 3

Koloběžky v Praze by už na chodnících neměly překážet

Díky systému Cyril, který Praha 3 spustila vloni jako reakci na nevhodné parkování prostředků sdílené mobility, tak uživatelé koloběžek a kol od Limu musí parkovat tam, kde je pro ně vyčleněno místo. Nikde jinde jim vrácení nebude umožněno, jelikož bude jejich poloha sledována přes GPS a zaznamenána na mapový portál. Fungují tak i Rekola, NextBike nebo služba Bolt.

„Míst pro parkování koloběžek a kol je kritický nedostatek. Vedení měst jsou tradičně fixována na řešení problému nedostatku parkování pro auta, potřeby parkování kol se většinou přehlížejí. V Praze 3 jsme se na to zaměřili a v systému Cyril máme aktuálně kolem dvou set míst, kde lze kolo nebo koloběžku odložit,“ říká místostarosta Prahy 3 Ondřej Rut.

Zastupitelstvo Prahy 3 si od tohoto kroku slibuje „vyčištění“ města od pohozených koloběžek a kol na okrajích chodníků či jiných místech, kde by potenciálně zavazely chodcům, cyklistům nebo autům. České zastoupení Limu věří, že se tato metoda osvědčí, a do budoucna bude chtít s podobným řešením jednat také s ostatními městskými obvody v Praze.

Vstup do krajských měst

Jen o Praze ale novinky týkající se Limu nejsou. S příchodem nového roku se totiž startup začal rozšiřovat i do krajských měst, mezi kterými nechybí Ostrava (kam v březnu dovezl koloběžky i Bolt), Liberec a Olomouc, která se stala prvním městem, kam vstoupil zmíněný konkurenční Bolt. České zastoupení Limu navíc uvádí, že v následujících měsících zavítá do dalších.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Momentálně vedeme se zastupiteli měst dialog o způsobu fungování. S expanzí jsme nad očekávání spokojeni, s městy výsledky pravidelně vyhodnocujeme, získáváme zpětnou vazbu a optimalizujeme naši službu ke spokojenosti uživatelů a zastupitelů měst,“ zmiňuje pro CzechCrunch Václav Petr, provozní manažer pro český Lime.

Spolu s tím startup představil nový typ koloběžek s odpruženou vidlicí, díky níž může být jízda na nerovném povrchu nebo kostkách o něco příjemnější. Od letošního roku mimo jiné spolupracuje s pojišťovnou Allianz pro poskytování úrazového pojištění při jízdě. A pro aktivní uživatele nechybí ani možnost předplatného.

Takzvaný Lime Prime stojí 150 korun měsíčně a pro předplatitele to znamená, že nemusí platit startovací poplatek ve výši 25 korun a mohou si koloběžku zarezervovat s třicetiminutovým předstihem. Něco podobného v Česku provozuje i Bolt, který za fixní cenu nabízí i ježdění celý den zdarma a podobně.

lime-ondrej-siroky1-min

Foto: Lime

Ondřej Široký, provozní ředitel Lime v Česku

Z globálního hlediska pak má Lime za sebou vydařený rok. Během loňského léta se americký startup pod vedením Wayna Tinga poprvé za svou čtyřletou historii přehoupl do zisku a podle informací, které pro CzechCrunch sdílelo české zastoupení firmy, má jít o první společnost v byznysu sdílené mobility, která tohoto milníku za celé čtvrtletí dosáhla. Dohromady Lime operuje ve 120 městech napříč 28 zemí světa.

„Posledních 12 měsíců pandemie nám ukázalo, že lidé ve městech potřebují alternativy k bezpečné a udržitelné dopravě. Tato doba redefinovala podnikání v oblasti mikromobility v celé Evropě, kdy města nově budují infrastrukturu k tomu, aby lidé mohli využívat elektrokola a koloběžky, které přinášejí úlevu veřejné dopravě v době lockdownu,“ komentuje Petr.