Nová husitská hra láká trailerem i českým dabingem. 1428: Shadows over Silesia je takový středověký Fallout, říká autor
Česká hra 1428: Shadows over Silesia slibuje příběh se silnou atmosférou
Píše se rok 1428, kazatelé i kacíři prorokují zkázu světa a kališnická vojska táhnou do Slezska. V české akční adventuře 1428: Shadows over Silesia se do něj vydáte i vy. Podstoupíte obtížné souboje, vyřešíte náročné hádanky a odhalíte hrozivá tajemství. To vše v temných kulisách středověku s nádechem fantastična, v působivě stylizované grafice, a dokonce za doprovodu českého dabingu.
Stíny nad Slezskem, jak zní v překladu název připravované hry, jsou dílem studia KUBI Games. Jenže stejně jako v případě nedávno představeného českého sci-fi experimentu Afterglitch je i husitská hra ve skutečnosti takříkajíc „one man show“. Brněnský programátor Petr Kubíček ji s občasnou výpomocí externích spolupracovníků tvoří už druhým rokem a nyní svůj titul uvádí oficiálním trailerem, který ohlašuje vydání už příští rok.
Trailer láká na dobrodružství zasazené do dobových kulis zemí Koruny české v čase husitských válek, ke kterým ale přidává porci temného fantasy. Hra totiž nebude dějepisným exkurzem do pozdního středověku, ale po vzoru televizního zpracování Písně ledu a ohně nebo knih Andrzeje Sapkowského – autora nejen Zaklínače, ale i trojice historických fantasy knížek z husitského období – mísí realistické pojetí s tím nadpřirozeným.
„Celý nápad vznikl, když jsem dočetl husitskou trilogii od Sapkowského. A tou dobou se vysílala i Hra o trůny,“ prozrazuje inspiraci Petr Kubíček. Populární seriál s nepopulárním koncem například pomohl s představami o vizuální stránce hry, která volí silnou stylizaci s působivou hrou kontrastujících světel a stínů. „Právě na tu jsem nejvíce hrdý, dělá některé scény opravdu krásně atmosférické,“ říká vývojář, jehož slova podporují i záběry z traileru.
Autor navíc ujišťuje, že zmíněný seriál i knihy jsou jen inspirací a 1428: Shadows over Silesia si zachová originální přístup. „Ačkoliv ve hře najdete i některé popkulturní odkazy. Nejen na tato dvě díla, ale i na další hry, filmy a seriály,“ dodává. Současně se ale hráči nemusí bát, že by fantastické prvky zcela přebily lákavý základ divokého období českých dějin.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsShadows over Silesia totiž svůj zážitek staví i na středověkých reáliích. Podle slov autora se drží známých událostí, které doplňuje vlastní legendou, v níž vystřídáte role husitského hejtmana Hynka a johanitského rytíře Lothara. Hra má být dobově věrná nejen svým obecným zasazením do konfliktu husitů s katolíky, ale také některými detaily. „Snažím se například držet tehdejšího prostředí a architektury,“ přibližuje historické snahy Kubíček.
„Kopírují reálné půdorysy měst a hradů, jak jen to jde. Samozřejmě vzhledem ke stylizaci se nebude jednat o repliky, ale znalci by měli reálná místa poznat,“ vysvětluje. Výsledný zážitek by tedy navzdory magii a démonům mohl být v některých ohledech autentičtější než v nedávném rozšíření pro strategii Age of Empires II, které do hry přineslo i český národ, kampaň za Jana Žižku, ale i vozovou hradbu připomínající spíš středověký tank.
Broken Sword, Commandos i Fallout
Ovšem na to, že si hráči připomenou okamžiky nad učebnicí dějepisu, Kubíček rozhodně nesází. Lákadlem u videohry musí být kromě atmosféry a příběhu i hratelnost. Stíny nad Slezskem se prezentují jako akční adventura, ale to je dnes až příliš široká nálepka pro vytvoření přesnější představy. Když ale autor svou vizi přibližuje o něco víc, maluje už mnohem konkrétnější obrázek.
Akci představují souboje, které mají být obtížné a rozhodně ne v duchu her, v nichž hrdinové kosí vlny nepřátel. Významnou část hratelnosti představují i náročné hádanky a dialogy. „Třeba ve stylu adventur Broken Sword nebo dalších titulů z devadesátých let,“ zmiňuje jedny z nejzářivějších klenotů žánru. Mozkové buňky se navíc zapojí nejen při řešení puzzlů, ale také při prozkoumávání rozmanitých lokací od hradů a klášterů až po jejich podzemí.
V určitých částech hry totiž bude nutné spolehnout se na nenápadnost a plížení, aby hráč nebyl spatřen nepřáteli. Také při popisu tohoto pilíře své hry se Kubíček se odvolává na silné zástupce stealth her. „Může tam být trochu podobnost třeba se sérií Metal Gear nebo Commandos,“ dává tvůrce 1428 vzpomenout na populární špionážní videohry či na osudy party vojáků speciálních jednotek z druhé světové války.
To zdaleka nejsilnější přirovnání má však Petr Kubíček ještě v záloze. „Vzhledem to možná připomíná Diablo nebo Fallout, ale hratelností je 1428: Shadows over Silesia mnohem blíže k druhému zmíněnému. Je to takový real-time Fallout s náročnějšími souboji a řadou dialogů a hádanek,“ připomíná postapokalyptické dobrodružství, jehož první dva díly jsou uctívanými ikonami videoherní historie a další pokračování, byť ne tak velebená, pomohla jméno Fallout dostat mezi nejúspěšnější tituly herního průmyslu.
Jednota bratrská na crowdfundingu
K takovým výšinám má česká hra vyvíjená jedním člověkem samozřejmě objektivně dost daleko, nicméně inspirace oblíbeným titulem s vychvalovanou hratelností i atmosférou je přinejmenším příznivé znamení. K tomu, aby se dočkala svého vydání a recenzenti se mohli pustit do srovnávání s vyjmenovanými vzory, však po více než roce vývoje potřebuje pomoc komunity. Na crowdfundingovém portálu Hithit proto spustila kampaň k vybrání půl milionu korun.
Během pár dní už 1428: Shadows over Silesia získalo třetinu částky a v případě, že se jeho vydání rozhodnete podpořit, na vás čekají poměrně klasické odměny jako merchandise, uvedení v titulcích nebo limitovaná edice hry či setkání s autorem. Můžete ale získat i předběžný přístup k titulu před vydáním – a samozřejmě hru samotnou, a to už za 590 korun. Za podobnou částku, respektive za cenu okolo 25 eur, by se měla prodávat i po vydání.
Jako jedna z velmi mála videoher se na nejoblíbenější herní platformě představí navíc s kompletním českým dabingem. Ten totiž ani u děl neustále rostoucího a úspěšného českého herního průmyslu nebývá kvůli malému trhu standardem. Kubíčkovo husitské dobrodružství totiž využije služeb nekomerční skupiny Fénix ProDabing, která tvoří české voiceovery pro videohry nebo seriály.
„Říká se: ‚Za zeptání nic nedáš.‘ A přesně tak to bylo. Prostě jsem jim napsal, slovo dalo slovo a dohodli jsme se,“ popisuje překvapivě jednoduchý zrod českého dabingu. „Spolupráce je mimochodem super a velmi profesionální. Stejně tak nahrávky. Vůbec jsem nečekal, že se dostaneme kvalitou takhle vysoko,“ pochvaluje si výsledek Kubíček.
Na vlastní uši se o tom budete moci přesvědčit už příští rok, kdy se má 1428: Shadows over Silesia probít skrz nepřátelské šiky až na Steam. V plánu je prozatím vydání pouze na PC, nicméně sám autor se netají snahou o rozšíření titulu i na konzole.