Nová husitská hra láká trailerem i českým dabingem. 1428: Shadows over Silesia je takový středověký Fallout, říká autor

Michal MančařMichal Mančař

shadows_over_silesia_1Insider

Foto: KUBI Games

Česká hra 1428: Shadows over Silesia slibuje příběh se silnou atmosférou

0Zobrazit komentáře

Píše se rok 1428, kazatelé i kacíři prorokují zkázu světa a kališnická vojska táhnou do Slezska. V české akční adventuře 1428: Shadows over Silesia se do něj vydáte i vy. Podstoupíte obtížné souboje, vyřešíte náročné hádanky a odhalíte hrozivá tajemství. To vše v temných kulisách středověku s nádechem fantastična, v působivě stylizované grafice, a dokonce za doprovodu českého dabingu.

Stíny nad Slezskem, jak zní v překladu název připravované hry, jsou dílem studia KUBI Games. Jenže stejně jako v případě nedávno představeného českého sci-fi experimentu Afterglitch je i husitská hra ve skutečnosti takříkajíc „one man show“. Brněnský programátor Petr Kubíček ji s občasnou výpomocí externích spolupracovníků tvoří už druhým rokem a nyní svůj titul uvádí oficiálním trailerem, který ohlašuje vydání už příští rok.

Trailer láká na dobrodružství zasazené do dobových kulis zemí Koruny české v čase husitských válek, ke kterým ale přidává porci temného fantasy. Hra totiž nebude dějepisným exkurzem do pozdního středověku, ale po vzoru televizního zpracování Písně ledu a ohně nebo knih Andrzeje Sapkowského – autora nejen Zaklínače, ale i trojice historických fantasy knížek z husitského období – mísí realistické pojetí s tím nadpřirozeným.

shadows_over_silesia_6

Foto: KUBI Games

Temná, historická fantasy. To má být 1428: Shadows over Silesia

„Celý nápad vznikl, když jsem dočetl husitskou trilogii od Sapkowského. A tou dobou se vysílala i Hra o trůny,“ prozrazuje inspiraci Petr Kubíček. Populární seriál s nepopulárním koncem například pomohl s představami o vizuální stránce hry, která volí silnou stylizaci s působivou hrou kontrastujících světel a stínů. „Právě na tu jsem nejvíce hrdý, dělá některé scény opravdu krásně atmosférické,“ říká vývojář, jehož slova podporují i záběry z traileru.

Autor navíc ujišťuje, že zmíněný seriál i knihy jsou jen inspirací a 1428: Shadows over Silesia si zachová originální přístup. „Ačkoliv ve hře najdete i některé popkulturní odkazy. Nejen na tato dvě díla, ale i na další hry, filmy a seriály,“ dodává. Současně se ale hráči nemusí bát, že by fantastické prvky zcela přebily lákavý základ divokého období českých dějin.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Shadows over Silesia totiž svůj zážitek staví i na středověkých reáliích. Podle slov autora se drží známých událostí, které doplňuje vlastní legendou, v níž vystřídáte role husitského hejtmana Hynka a johanitského rytíře Lothara. Hra má být dobově věrná nejen svým obecným zasazením do konfliktu husitů s katolíky, ale také některými detaily. „Snažím se například držet tehdejšího prostředí a architektury,“ přibližuje historické snahy Kubíček.

„Kopírují reálné půdorysy měst a hradů, jak jen to jde. Samozřejmě vzhledem ke stylizaci se nebude jednat o repliky, ale znalci by měli reálná místa poznat,“ vysvětluje. Výsledný zážitek by tedy navzdory magii a démonům mohl být v některých ohledech autentičtější než v nedávném rozšíření pro strategii Age of Empires II, které do hry přineslo i český národ, kampaň za Jana Žižku, ale i vozovou hradbu připomínající spíš středověký tank.

Broken Sword, Commandos i Fallout

Ovšem na to, že si hráči připomenou okamžiky nad učebnicí dějepisu, Kubíček rozhodně nesází. Lákadlem u videohry musí být kromě atmosféry a příběhu i hratelnost. Stíny nad Slezskem se prezentují jako akční adventura, ale to je dnes až příliš široká nálepka pro vytvoření přesnější představy. Když ale autor svou vizi přibližuje o něco víc, maluje už mnohem konkrétnější obrázek.

Akci představují souboje, které mají být obtížné a rozhodně ne v duchu her, v nichž hrdinové kosí vlny nepřátel. Významnou část hratelnosti představují i náročné hádanky a dialogy. „Třeba ve stylu adventur Broken Sword nebo dalších titulů z devadesátých let,“ zmiňuje jedny z nejzářivějších klenotů žánru. Mozkové buňky se navíc zapojí nejen při řešení puzzlů, ale také při prozkoumávání rozmanitých lokací od hradů a klášterů až po jejich podzemí.

V určitých částech hry totiž bude nutné spolehnout se na nenápadnost a plížení, aby hráč nebyl spatřen nepřáteli. Také při popisu tohoto pilíře své hry se Kubíček se odvolává na silné zástupce stealth her. „Může tam být trochu podobnost třeba se sérií Metal Gear nebo Commandos,“ dává tvůrce 1428 vzpomenout na populární špionážní videohry či na osudy party vojáků speciálních jednotek z druhé světové války.

To zdaleka nejsilnější přirovnání má však Petr Kubíček ještě v záloze. „Vzhledem to možná připomíná Diablo nebo Fallout, ale hratelností je 1428: Shadows over Silesia mnohem blíže k druhému zmíněnému. Je to takový real-time Fallout s náročnějšími souboji a řadou dialogů a hádanek,“ připomíná postapokalyptické dobrodružství, jehož první dva díly jsou uctívanými ikonami videoherní historie a další pokračování, byť ne tak velebená, pomohla jméno Fallout dostat mezi nejúspěšnější tituly herního průmyslu.

Jednota bratrská na crowdfundingu

K takovým výšinám má česká hra vyvíjená jedním člověkem samozřejmě objektivně dost daleko, nicméně inspirace oblíbeným titulem s vychvalovanou hratelností i atmosférou je přinejmenším příznivé znamení. K tomu, aby se dočkala svého vydání a recenzenti se mohli pustit do srovnávání s vyjmenovanými vzory, však po více než roce vývoje potřebuje pomoc komunity. Na crowdfundingovém portálu Hithit proto spustila kampaň k vybrání půl milionu korun.

Během pár dní už 1428: Shadows over Silesia získalo třetinu částky a v případě, že se jeho vydání rozhodnete podpořit, na vás čekají poměrně klasické odměny jako merchandise, uvedení v titulcích nebo limitovaná edice hry či setkání s autorem. Můžete ale získat i předběžný přístup k titulu před vydáním – a samozřejmě hru samotnou, a to už za 590 korun. Za podobnou částku, respektive za cenu okolo 25 eur, by se měla prodávat i po vydání.

shadows_over_silesia_8

Foto: KUBI Games

Česká hra 1428: Shadows over Silesia je podle svého autora takovým středověkým Falloutem

Jako jedna z velmi mála videoher se na nejoblíbenější herní platformě představí navíc s kompletním českým dabingem. Ten totiž ani u děl neustále rostoucího a úspěšného českého herního průmyslu nebývá kvůli malému trhu standardem. Kubíčkovo husitské dobrodružství totiž využije služeb nekomerční skupiny Fénix ProDabing, která tvoří české voiceovery pro videohry nebo seriály.

„Říká se: ‚Za zeptání nic nedáš.‘ A přesně tak to bylo. Prostě jsem jim napsal, slovo dalo slovo a dohodli jsme se,“ popisuje překvapivě jednoduchý zrod českého dabingu. „Spolupráce je mimochodem super a velmi profesionální. Stejně tak nahrávky. Vůbec jsem nečekal, že se dostaneme kvalitou takhle vysoko,“ pochvaluje si výsledek Kubíček.

Na vlastní uši se o tom budete moci přesvědčit už příští rok, kdy se má 1428: Shadows over Silesia probít skrz nepřátelské šiky až na Steam. V plánu je prozatím vydání pouze na PC, nicméně sám autor se netají snahou o rozšíření titulu i na konzole.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Pecky pro PlayStation i PC. Sony ukázalo nový God of War, marvelovky i remake Uncharted a Knights of the Old Republic

Michal MančařMichal Mančař

god_of_war_boxed

Foto: Sony

God of War: Ragnarök slibuje konec světa, ale i fantastickou zábavu

0Zobrazit komentáře

Nebývá to pravidlem, ale jedna z nejdůležitějších videoherních událostí roku skutečně dostála svému jménu. Prezentace PlayStation Showcase 2021 potvrdila spekulace o novém God of War, ukázala premiéru herního Wolverina a předvedla řadu strhujících trailerů, které stojí za zhlédnutí. A byť je celá akce Sony logicky zaměřená na hry pro konzoli PlayStation, radost šíří i na jiné platformy.

PlayStation Showcase si tentokrát kromě představení těch největších konzolových novinek připravilo i několik velice příznivých zpráv pro ty, kdo dávají přednost klasickému počítači. Anebo těm fanouškům PlayStationu, kteří na next-gen verzi své oblíbené konzole kvůli její stále nízké dostupnosti ještě pořád čekají.

Vedle uvedení trailerů na pokračování mytologické akce God of War a adrenalinových závodů Gran Turismo prezentace nalákala například na marvelovské superhrdiny v podobě druhého dílu Spider-Mana i zbrusu nové hry s Wolverinem v hlavní roli. Navíc se během včerejší události objevily i upoutávky na remaster akční adventury Uncharted a remake klasického RPG Star Wars: Knights of the Old Republic. A oba zmiňované tituly zamíří také na PC.

Návrat legendy ze světa Star Wars

Novinkami nabitý PlayStation Showcase 2021 neodstartoval dechberoucím pohledem na nejnovější hit pro PlayStation 5, ale vydal se o osmnáct let zpět. Tedy vlastně ještě dál, do dávných dob v jedné předaleké galaxii… Dnes už RPG klasika Star Wars: Knights of the Old Republic vyšla v roce 2003 exkluzivně na Xbox, teď se ale dočká zmodernizované předělávky pro PlayStation. A podobně jako u originálu si užije nějakou chvíli pouze na této konzoli, ale už je potvrzené vydání remaku i na PC.

Hra vás zavede před původní i prequelovou trilogii a nabídne vám jedno z nejoceňovanějších děl svého žánru a současně jeden z nejlepších příběhů z legendami nabitého univerza George Lucase. „Čelíme nejmocnějším ze Sithů za několik generací,“ uvádí hlas v temnotách. A pak světelný meč odhalí víc – a vykouzlí husí kůži i vědoucí úsměv na tváři každého fanouška Star Wars. Doporučení redakce: Vůbec nic si o KotORu předem nečtěte.

https://www.youtube.com/watch?v=lL-RfE-ioJ8

Nový God of War přinese soumrak bohů

O pokračování God of War se v uplynulých měsících silně spekulovalo, prezentace Sony pak zákulisní šuškání potvrdila s razancí ledového obra. Poté, co si hlavní hrdina Kratos vyřídil účty se starověkým řeckým panteonem v prvních dílech série, se v roce 2018 dočkal hry využívající neméně lákavé kulisy severské mytologie. K už tak úspěšnému jménu tím přibyl dost možná ten nejlépe hodnocený díl.

God of War: Ragnarök na předchozí titul naváže a svým názvem dává jasně najevo, že teď půjde o samotný konec světa, soumrak bohů, souboj mezi božskými Ásy a démonickými jotuny, o Ragnarök. I proto to bude poslední díl zasazený do chladného severu. Také tentokrát hlavnímu hrdinovi bude sekundovat jeho syn Atreus a trailer láká nejen na jejich pohnuté rodinné osudy, ale především na mix epického příběhu a ještě epičtější akce. A dokonce přijde i Thór.

Dva Spider-Mani a jeden Wolverine

Bůh hromu by coby jeden z komiksových Avengers teoreticky mohl přijít i do dalšího odhaleného pokračování, kterým je Marvel’s Spider-Man 2 od Insomniac Games. Ale místo něj se do ulic New Yorku – či snad lépe na stěny, lampy, střechy a všechna další možná místa, přes která se pavoučí hrdina může na svých sítích zhoupnout – vydají dva Spider-Manové, Peter Parker a Miles Morales.

Ti se se společně postaví Venomovi, mimochodem právě tomu Venomovi, se kterým se chystá i filmové pokračování s podtitulem Carnage přichází. Byť tedy herní trailer dává tušit, že symbiont v těle Toma Hardyho bude zřejmě sympatičtějším antihrdinou a ne zubatým záporákem ze hry plánované na přespříští rok.

Ze stáje Marvelu byl prezentován i další kůň. Tedy ne kůň, ale rosomák. Nového videoherního zpracování taktéž od Insomniac Games se dočká snad nejslavnější z X-Menů, Wolverine, ve stejnojmenném titulu. Adamantiové drápy v kratičkém představení nechybí, chybí však více informací nebo předpokládané datum vydání. Do třetice všeho marvelovského se pak na Showcase ukázali i Guardians of the Galaxy, ačkoliv vyjdou i na Xbox a na PC.

Upíři v Praze, nové Gran Turismo a novinky o GTA

Termín závodu je každopádně známý u Gran Turismo 7. Další díl benzínem vonící série se rozjede už 4. března a opět nabídne simulaci vozů, ze kterých se tají dech nejen kvůli jejich rychlosti, ale především díky fantastické grafice. Sedmé Gran Turismo se bude v takřka fotorealistickém zpracování prohánět v už tradičně rozmanitých prostředích od pouštních okruhů až po trasy obklopené zasněženými horami. Snad nenarazí na (do?) Kratose z God of War.

Že Showcase přinese radost nejenom majitelům PlayStationu, ukázala vedle remaku Knights of the Old Republic i další předělávka. Spojený remaster Uncharted 4: A Thief’s End a rozšíření Uncharted: Lost Legacy (pod kombinovaným názvem Uncharted: Legacy of Thieves Collection) se totiž dočká faceliftu pro PS5 i konverze pro PC. Příběhy dobrodruha Nathana Drakea se tak paradoxně svým posledním dílem poprvé představí i mimo PlayStation.

A zatímco Nathan Drake je akčnější klon Indiany Jonese, spisovatel Alan Wake jako by z hororů známého autora Stephena Kinga vypadl. Právě i Alan Wake se dočká remasteru, který se na PlayStation Showcase ukázal v traileru, byť zamíří na všechny platformy. Prezentace také připomněla příjezd Grand Theft Auto V a GTA Online na PS5 a ukázala divoké souboje a neméně divokou stylizaci asijské akce Ghostwire: Tokyo, přičemž podobný popis sedí i na Project: Eve. Neméně zajímavě pak vypadá i akční RPG Forspoken.

Dokonce došlo i na mírně krvavou českou stopu připomenutím battle royale Bloodhunt, který už před několika dny vyšel na PC zdarma v předběžném přístupu na Steamu. Ale o tom, jak upírská akce zasazená do světa původně stolní hry Vampire: The Masquerade dokázala poměrně autenticky ztvárnit noční Prahu zamořenou krvesaji i jejich lovci, se můžete přesvědčit i v traileru na chystanou verzi pro PS5.