Nové pokračování Predátora je nejlepší ze všech. Má zajímavé prostředí, strhující akci i chytrý děj
Na streamovací službě Disney+ vyšel film Predátor: Kořist. Je to skvělé navázání na kultovní horor, které by si zasloužilo velké plátno.
Predátor vznikl v roce 1987, tedy v době, kdy už existovaly legendy sci-fi hororu Vetřelec i Terminátor. Není tak děsivý jako Vetřelec a prakticky v něm absentuje zajímavý přesah jako v Terminátorovi, publikum si nicméně získal dusnou paranoidní atmosférou, okázalou osmdesátkovou maskulinitou a samozřejmě ikonickými hláškami jako „Ťuky ťuk“ nebo „Běž k vrtulníku“. Nové pokračování s názvem Predátor: Kořist všechny tyto prvky postrádá, ale rozhodně stojí za pozornost. Na kultovní sci-fi se totiž konečně podařilo důstojně navázat.
První film je v zásadě dokonalým produktem své doby. V rovině příběhu reagoval na tehdejší situaci společnosti vyrovnávající se s válkou ve Vietnamu a politicky motivovanými operacemi v Jižní Americe, v rovině žánru šlo o typický příklad osmdesátkového macho akčňáku, hlavního hrdinu nevyhnutelně ztvárnil neporazitelný Arnold Schwarzenegger. Stejně efektní mix pak jakoby bylo nemožné zopakovat.
První pokračování Predátora, na němž se odmítl podílet původní režisér i hlavní herec, se dění pokusilo přenést mimo džungli a rozšířit mimozemský vesmír. Nefungovalo to. Další film se do džungle vrátil ve snaze o variaci na téma a ve snímku Shanea Blacka (mimochodem představitel Hawkinse v prvním Predátorovi) se dokonce krvavý horor kombinoval s komedií plnou narážek a hloupých poznámek. Místo rozšiřování franšízy byly všechny tyto filmy ukázkou nefungující snahy o restart.
Nový Predátor: Kořist má nevyhnutelně stejný problém a volí zase trochu jiné řešení. Místo pokračování se obrací daleko do minulosti, přesněji do roku 1719. Zde sleduje osadu kmene Komančů v Severní Americe, kterou pro sport přiletí terorizovat lovec z hlubokého vesmíru. Postaví se mu ambiciózní mladá lovkyně Naru.
Díky zasazení příběhu do minulosti mohl režisér a spoluautor námětu Dan Trachtenberg (stojící za překvapivou Ulicí Cloverfield 10) téměř úplně ignorovat předchozí minimálně tři filmy, čímž se vyhnul navazování na jejich vratce vybudované, vesměs nezajímavé univerzum. Do velké míry se vrací ke kořenům franšízy v příběhu, kde stěžejní roli hraje prosté přežití. Nejde ale tak docela o survival horor.
Zaprvé strávíme mnoho času sledováním života původních Američanů. Jejich reprezentace ve filmu se v minulosti většinou omezovala na vyobrazování coby krvelačných nepřátel bez tváře ve westernech nebo karikatur s různými obřady. A titulů, které do těchto dvou kategorií nespadají, je minimum. Nyní se k nim řadí i Predátor: Kořist, jenž původní Američany zobrazuje primárně jako lidi s emocemi, tužbami a problémy, kteří se neliší od ostatních etnik.
Právě to na filmu ocenila i Amber Midthunder, představitelka hlavní hrdinky Naru. „Na dobový film je z hlediska kultury velmi přesný, místo aby nás redukoval na něco jednorozměrného jako hyperduchovní stránku. Nebo byl příliš násilný,“ řekla pro The Guardian.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs