Nový aukční rekord mezi českými plátny. Piková dáma od Toyen se vydražila za téměř 79 milionů korun

orez-min

Foto: Adolf Loos Apartment and Gallery

Detail rekordního obrazu Piková dáma

0Zobrazit komentáře

Marie Čermínová není všeobecně příliš známé jméno, a přesto se její obraz ve včerejších hodinách prodal za rekordní částku dosahující bezmála na 79 milionů korun. Skutečné jméno autorky bychom však na plátně hledali jen marně. Na místě signatury je psáno Toyen, tedy daleko známější umělecký pseudonym malířky, který pro ni měl vymyslet sám Jaroslav Seifert.

Když včera v aukční síni Adolf Loos Apartment and Gallery udeřilo dražebníkovo kladívko stojícího před obrazem jménem Piková dáma potřetí, úder ztvrdil nový český aukční rekord. Olej na plátně od Toyen se prodal za rekordních 78,65 milionu korun, čímž předčil i dílo od Oskara Kokoschky, jehož obraz pojmenovaný Praha – Pohled z křižovnického kláštera byl v minulém roce vydražen za 78,5 milionu korun.

Unikátní obraz hrál v tvorbě známé české malířky velice důležitou roli. Vznikl totiž v roce 1926, tedy krátce poté, co se přestěhovala do Paříže. Její tvorba zde byla silně ovlivněna tehdejší avantgardou a obraz v podstatě etabloval její jedinečný umělecký projev. Ten se nesl ve znamení surrealismu a artificialismu, který Toyen spolu s umělcem Jindřichem Štýrským definovala jako zcela nový malířský směr.

134-kopie-min

Foto: Adolf Loos Apartment and Gallery

Piková dáma od Toyen

O významu tohoto díla nejen pro světové umění, ale i pro samotnou autorku, svědčí fakt, že jej držela ve svém vlastnictví až do své smrti v roce 1980. „Olej Toyen srovnatelné galerijní kvality a významu se na českém a světovém aukčním trhu ještě nikdy dosud nedražil,“ prezentovala dražený kus aukční síň.

Doposud nejdražším obrazem této umělkyně bylo dílo pojmenované Šero v pralese. Obraz namalovaný v roce 1929 byl o 88 let později vydražen za 36 milionů korun. Stejně jako Piková dáma (v originále La Dame de pique) pochází i tento obraz z umělecky plodného období české malířky, která na svých obrazech zachycovala nejrůznější biomorfní tvary v prostoru.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Byť výstřední Toyen, která se ráda oblékala jako muž, prožila většinu života ve Francii, natrvalo v ní zůstala až z důvodu komunistického převratu v Československu. Na zemi, kde vyrůstala (narodila se ještě za Rakouska-Uherska), však vždy ráda vzpomínala, a dokonce se Praze věnovala i ve svém cyklu obrazů nazvaný Pražská domovní znamení. Sama byla dobrou přítelkyní největších jmen světového surrealismu, jako byl André Breton či Benjamin Péret, se kterými tvořila pařížskou surrealistickou skupinu.

toyen3

Foto: Adolf Loos Apartment and Gallery

Obraz Praha – Pohled z křižovnického kláštera od Oskara Kokoschky

Vyvolávací cena Pikové dámy byla 29,9 milionu korun a po dražbě trvající přibližně dvacet minut připadla kupci z New Yorku. „Když jsem se ho dotazoval, co bylo impulsem pro koupi, sdělil mi, že se mu tak líbil, když šel kolem aukční síně, že nemohl odolat a byl ochoten tuto částku zaplatit,“ řekl České televizi Vladimír Lekeš z aukční síně Adolf Loos Apartment and Gallery.

Tato aukční síň patří mezi nejúspěšnější u nás. V minulosti se podílela na dražbě již zmiňovaného díla od Oskara Kokoschky, ale také na dražbách děl Františka Kupky, které se prodaly za 62 a 57 milionů korun.

toyen2

Foto: Galerie Kodl

Šero v pralese od Toyen bylo její dosud nejdražší dílo. To už neplatí

Ať váš vůz vydělává. Automobilka pro mladé Lynk & Co se chystá do Evropy s novým modelem vlastnictví auta

morning-drive

Foto: Lynk & Co

Lynk & Co přichází se zcela novým modelem sdílení jednoho vozu mezi více řidičů

0Zobrazit komentáře

Pokud není předmětem nákupu vozu skutečně raritní kousek, pak se téměř vždy jedná o ztrátovou investici. Nejenže je provoz auta spojen s náklady na pojištění, pohonné hmoty, servisní prohlídky a další, ale velmi rychle se odepisuje i jeho cena. U některých modelů dokonce stačí jen pár let provozu k tomu, aby se vůz dostal na polovinu své někdejší hodnoty. Tato situace se však může v budoucnu změnit.

Nejenže si vozy díky novým technologiím lépe udrží svou cenovku, ale některé z nich dovedou svému majiteli i dokonce vydělávat. S tímto plánem počítá například Tesla, která vybavuje své vozy systémem autonomního řízení. V budoucnu by měl umožnit zapojit zakoupený vůz do flotily autonomních taxíků a nechat jej tím vydělávat. S podobnou strategií nyní přichází i švédsko-čínská automobilka Lynk & Co, která by měla již v dubnu své podnikání zahájit také na evropské půdě.

Zde nabídne své kompaktní SUV Lynk & Co 01, které si zákazníci budou moci klasicky zakoupit, případně si jej od společnosti pronajmout za 500 eur měsíčně (přibližně 13 500 korun). Jedná se o poměrně vysokou částku, která však může být majiteli pravidelně vracena, podaří-li se mu za měsíc najít dostatečné množství zájemců, kteří by si od něj chtěli vůz pronajmout.

eef6qhgx0aectua

Foto: Lynk & Co

Každý ze zájemců dostane vlastní digitální klíč, kterým si vůz odemnkne

Nabídka s poptávkou by se měla setkávat v rámci speciálního klubu Lynk & Co, do něhož se mohou zdarma přihlásit jak majitelé vozů této značky, tak i zájemci, kteří by si od nich chtěli vůz pronajmout. Majitel vozu si může určit, za jaký poplatek svůj vůz nabídne včetně toho, kde proběhne vyzvednutí a odevzdání. Po domluvě majitel zájemci sdílí digitální klíč a auto mu je k plně k dispozici.

Možností vlastnictví je ovšem více. Onen měsíční poplatek si mezi sebe může rozdělit více osob, které mohou využívat jeden vůz za příznivější cenovku. Samotný poplatek za používání vozu zahrnuje pojištění a servis, ovšem o tankování či dobíjení vozu se majitel či majitelé musejí postarat sami.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Servis vozů budou zajišťovat servisní střediska automobilky Volvo. Stejně jako případným nájemníkům i zaměstnancům servisu půjde sdílet digitální klíč, díky čemuž bude možné vůz po prohlídce přistavit na vybrané místo.

Zábavní klub místo tradiční prodejny vozů

Lynk & Co chce okolo celé své značky vybudovat velice specifickou komunitu, která by se měla koncentrovat v tzv. klubech. Ty by měly více než tradiční dealerství skutečně připomínat místo plné zábavy. Členové klubu Lynk & Co, tedy i ty osoby, které vozidlo nevlastní, se zde budou moci setkávat se zajímavými osobnostmi, budou si moci užít umělecká vystoupení nebo se třeba stát diváky kuchařské show.

blue-01_daylight

Foto: Lynk & Co

SUV Lynk & Co 01

Tyto kluby chtějí podporovat především lokální umění a podniky ve svém okolí. Vůbec první takový klub by se měl otevřít již koncem tohoto měsíce v nizozemském Amsterdamu, další ještě letos ve švédském Göteborgu.

Lynk & Co se svým přístupem jasně profiluje jako značka pro mladé, což potvrzuje právě Amsterdam, který je místem pro nejrůznější kulturní akce. V době aktuální pandemie však nebude vytváření komunity tímto způsobem ničím jednoduchým. A jednoduché to nebude mít ani model sdílení vozů.

Téměř v každém větším evropském městě dnes existuje alespoň jedna společnost nabízející klasické služby carsharingu. Byť se od nich obchodní model značky Lynk & Co v mnohém liší, podstata dostat se z bodu A do bodu B za využití cizího vozu zůstává stejná. Jaká bude cenovka vozu v momentě přímého nákupu, automobilka nezveřejnila. Nicméně v Číně, kde je k dostání od roku 2017, začíná na částce pod 600 tisíc korun.

lyncco_01_023

Foto: Lynk & Co

Interiér se dočkal velké proměny. Najdeme v něm přepracovaný infotainment i udržitelnější materiály

Verze určená pro Evropu si prošla omlazením, které se podepsalo na některých detailech exteriéru, ale především na interiéru. Ten dostal nový infotainment, přepracované airbagy odpovídající evropským požadavkům a také udržitelnější materiály, mezi kterými nechybí ani textilie tkané z rybářských sítí vylovených z oceánu.

Pro Evropu se bude 01 prozatím odívat jen do černého či tmavě modrého laku. Dvě varianty budou k dispozici i v rámci pohonu. Zájemci si budou moci vybírat buď z hybridní či plug-in hybridní verze vozu, nebo z čistě elektrického pohonu s dojezdem slušných 68 kilometrů.

lynkco_alainvisser

Foto: Lynk & Co

Alain Visser, šéf automobilky Lynk & Co

Vznik automobilky Lynk & Co byl oznámen v roce 2016 automobilkou Volvo. Od počátku je koncipována jako plně digitální alternativa pro švédského matadora, kterému s vývojem a produkcí vozu pomáhá mateřská společnost Geely se sídlem v Číně. Šéf Lynk & Co Alain Visser má více než třicetiletou praxi z automobilek jako Ford, General Motors a Volvo.

On sám nikterak netají, že automobilka míří především na mladé řidiče, kteří milují skvělé výrobky a také skvělé značky. Jeho firma však v tomto směru nechce příliš tlačit na pilu. „Snaha být cool, není zas tak cool,“ zmiňuje. Jak moc „cool“ budou přímo vozy značky, se budeme moci přesvědčit již na jaře příštího roku, kdy budou zahájeny jejich první dodávky.

https://www.youtube.com/watch?v=8PV1kZ-5UoY