Nový James Bond je tady. Velkolepý a dojemný film Není čas zemřít se divákům představí i na unikátním plátně

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

jamesbond

Foto: Forum Film

Daniel Craig v bondovce Není čas zemřít

0Zobrazit komentáře

Sedmnáct měsíců čekání je u konce a Není čas zemřít vyráží do kin. Pro sérii filmů s Jamesem Bondem bylo až kosmickou shodou náhod, když poslední snímek s Danielem Craigem v hlavní roli byl loni prvním, jehož premiéra se odložila. Jakoby se někdo nechtěl rozloučit s podle mnohých nejlepší verzí agenta 007. Pandemie ale konečně ustupuje a diváci mohou do sálů vyrazit na nejdražší, nejdelší a akcí nabitou bondovku s emotivním závěrem.

Není čas zemřít legendárního hrdinu představuje mimo standardní strukturu a postupy britské tajné služby MI6. Přesto se jeho činy dříve nebo později stanou stěžejní částí mezinárodní špionáže, protože vedou k velmi nebezpečnému kriminálníkovi. Tentokrát jím je sám Ďábel, jak naznačuje jméno hlavy teroristické organizace Lyutsifer Safin. Padouch s tváří herce Ramiho Maleka ohrožuje svět tajemnou technologií, možná až ničivou biologickou zbraní.

Daniel Craig se ve filmu loučí s bondovskou kariérou podobně, jako to bylo u Pierce Brosnana v Dnes neumírej. Shoda v názvech je ale jedinou – všechny ostatní souvislosti jsou výrazně jiné. James Bond se po posunech v Casino Royale, Quantum of Solace, Skyfall a Spectre ocitá v novém světě, kde je jeho místo složitější než kdy dříve. Režisér novinky Cary Joji Fukunaga řekl: „Svět se změnil. Pravidla boje už nejsou taková, jaká bývala. Pravidla špionáže jsou v éře asymetrické války temnější.“

Proměny univerza následovala také sama postava samotného Jamese Bonda. Už to není neprůstřelný, arogantní a sexistický alfa samec, ale zranitelný člověk se silným i složitým vztahem ke svému okolí. Daniel Craig v souvislosti s tím v rozhovoru pro Total Film řekl, že se k roli od začátku v roce 2015 stavěl se záměrem postupně rozvrátit všechny bondovské stereotypy. „Myslím, že se nám to v průběhu let podařilo a v novém filmu jsme zašli ještě dále,“ řekl.

lashana-lynch-james-bond-no-time-to-die

Foto: Forum Film

V Není čas zemřít se v roli agentky 007 poprvé objevuje i žena, ztvárněná Lashanou Lynch

Mezi ony rozvracené stereotypy v minulosti patřilo například zpracování akce i zápletek, dříve neohlížejících se na realističnost. Craigova éra si samozřejmě nechává některé prvky filmové fyziky nebo fyzických schopností hrdinů, vše ale dostalo mnohem uvěřitelnější mantinely, ať už jde o Bondovy limity ve Skyfall nebo politické dějové linky. Snad největších změn pak doznaly ženské postavy, které v Není čas zemřít hrají zvlášť důležitou a hlavně aktivní roli. Pro Bonda jsou objektem lásky a touhy a pravidelně překonávají jeho schopnosti.

Nový film tak dovádí craigovskou éru britského agenta v několika ohledech ke svému logickému vyvrcholení, což odrážejí i reakce kritiků. Snímku samozřejmě nechybí velkolepé honičky, exotické dopravní prostředky, výbuchy, špiónské hračky a podobně, typickou efektnost však vyvažuje až překvapivě silným emočním jádrem. V souvislosti s tím si Není čas zemřít připravilo několik překvapení, která mezi diváky budou jistě rezonovat, ať už pozitivně, tak negativně.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Čeští diváci se nového filmu dočkají už 30. září, pouhé dva dny po světové premiéře v Londýně. Těm, kteří pobývají v Německu nebo jsou ochotni za filmovými zážitky cestovat, se pak naskytne zcela nová příležitost. V den premiéry Není čas zemřít se totiž u našich západních sousedů, konkrétně v kině Traumpalast Multiplex ve městě Leonberg, otevře nový sál IMAX s vůbec největším plátnem na světě.

Už pražský IMAX má výrazně větší projekční plochu než všechna ostatní česká kina. S rozměry 25 x 14 metrů je při širokoúhlé projekci snadné docílit efektu, kdy obraz kompletně zaplní naše zorné pole a film nás zcela pohltí svým světem. Německé kino jde ale ještě dále. Jeho plátno dosahuje rozměrů 38 x 21 metrů, vešla by se na něj tedy silueta Boeingu 737 v životní velikosti.

Není čas zemřít je navíc prvním filmem z bondovské série, který se z velké části natáčel přímo velkoformátovými kamerami IMAXu. V kinech, které mají vyšší plátno, tak u čtyřiceti minut z celkové stopáže nabídnou o čtvrtinu větší obraz než klasické širokoúhlé projekce. Diváci si tak budou moci velké filmové finále vychutnat na bezprecedentní ploše. 

S Není čas zemřít bondovky s Danielem Craigem končí, přičemž započaly zcela novou kapitolu pro příběhy o vrcholovém agentovi britské tajné služby. James Bond už není jen stroj na zabíjení, ale výrazná osobnost s chybami a emocemi. Možná proto nebude vůbec jednoduché ho nahradit. Ještě než ale bude prostor o tom uvažovat, je tady procítěný blockbuster, na který jsme tak dlouho čekali.

Oblíbené seriály i hůře hodnocené filmy, které ale stejně táhnou. Netflix ukázal nejsledovanější tituly

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

netflix-lupin-omar-sy-2

Foto: Netflix

Omar Sy ve francouzském seriálu Lupin

0Zobrazit komentáře

Netflix jen málokdy zmiňuje konkrétní čísla sledovanosti svých titulů. Většinou se tak dozvíme jen počet přehrání u těch největších hitů. Nedávno ale vedení firmy ukázalo více informací, z nichž lze vyvodit zajímavé závěry. Například to, že zatímco nejsledovanější seriály bývají také dobře hodnocené, pro nejsledovanější filmy stejná rovnice neplatí.

Žebříčku nejpopulárnějších seriálů na Netflixu s náskokem dominuje historické melodrama Bridgertonovi, které si za měsíc od premiéry pustilo přes 82 milionů domácností. Málokdo podobný výkon čekal od nového titulu s většinou málo známými herci. Šéf Netflixu Reed Hastings to ostatně označil za jedno z kouzel. Třeba Disney má dobře rozplánované spolehlivé franšízy, podobné překvapení ale asi nenabídne.

Pro Netflix ostatně něco podobného platí hned pro druhou příčku, francouzsky mluvený seriál Lupin se 76 miliony zhlédnutími. Stejné číslo pak hlásí Zaklínač a dále se v žebříčku objevují Stranger Things, Papírový dům nebo Dámský gambit, dobře nebo skvěle přijaté tituly. Zajímavostí může být, že téměř ve všech případech jde o seriály z loňského nebo letošního roku. Podíl na tom má nejspíš pandemie, ale jistě také růst streamovací služby.

bridgerton-1

Foto: Netflix

Hlavní hrdiny Bridgertonu ztvárnili Rege-Jean Page a Phoebe Dynevorová

Možná také nebude dlouho trvat, než se žebříček nejpopulárnějších seriálů výrazně promění. V diskuzi na konferenci Code spoluředitel Netflixu Ted Sarandos zmínil Hru o oliheň, která prý válcuje sledovanost po celém světě. Korejský seriál, popisovaný jako temnější, krvavější Hunger Games, byl mířen primárně na domácí publikum, podařilo se mu však prorazit všude jinde. Sarandos tak zmínil, že na Netflixu nejspíš půjde o největší neanglicky mluvený debut, ale možná vůbec největší debut.

Žebříčku filmů s 99 miliony přehrání stále dominuje Vyproštění, následované snímky jako V pasti (Bird Box), Spravedlnost podle Spensera, 6 Underground a Vražda na jachtě. Z první desítky nejsledovanějších nedostal ani jeden titul od kritiky i diváků lepší než mírně nadprůměrné hodnocení. Jakto?

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Možná napoví ještě další dvojice žebříčků, které Netflix odhalil poprvé. Ukazují počet hodin, jaký diváci s jednotlivými seriály a filmy strávili. Jelikož u počtu diváků streamovací služba za zhlédnutí počítá jen dvě minuty přehrávání, často se spekuluje o vypovídající hodnotě čísel. Nakonec se ale žebříčky celkového času přehrávání poměrně blíží těm standardním. Na prvních místech jsou opět Bridgertonovi, Stranger Things nebo Zaklínač a u filmů V pasti, Vyproštění nebo 6 Underground.

Přesto lze vysledovat několik odlišností. V žebříčku s přehranými hodinami se například vůbec neobjevuje seriál Sex/život, který byl u „počtu zhlédnutí‘ třetí. Může to být tím, že ho kvůli tématu chtělo mnoho lidí vyzkoušet, ale poměrně rychle o něj ztratili zájem (web Rotten Tomatoes hlásí jen 34 procent pozitivních recenzí diváků a jen 23 procent od kritiky). Tento fenomén naopak nebude platit pro filmy, takže žebříčky „počtu zhlédnutí“ a počtu přehraných hodin jsou si blíže.

Co na streamovací službě znamená úspěch

Zveřejněné statistiky pak mají ještě další aspekt, zásadní pro fungování dnešního filmového a televizního průmyslu. Netflix totiž čísla sledovanosti zveřejňuje jen málokdy – a to ještě pouze pro ty nejpopulárnější tituly. Ted Sarandos proto zmínil, že se snaží být vůči tvůrcům i trhu obecně více transparentní. Sám přitom ovšem poznamenal, že Netflix pro mnohé působí jako černá skříňka.

Rozšíření počtu a vlivu streamovacích služeb poměrně komplikuje koncept „úspěchu“ v zábavním průmyslu. V případě filmu vydaného v kině nebo pořadu vysílaného v televizi je jednoduché ho kvantifikovat, ať už počtem prodaných vstupenek nebo počtem diváků. Čísla zhlédnutí jsou pro Netflix a ostatní také zásadní, jednak si je ale často nechávají pro sebe a jednak mohou být jen částečně směrodatné. Streamovací služba nevydělává z počtu zhlédnutí, ale z počtu předplatných pro veškerý obsah najednou.

Netflix si velice detailní statistiky o různých souvislostech mezi získávání předplatitelů a úspěšností titulů interně jistě vede, ale nevidí potřebu je sdílet dále. Podle Sarandose při schvalování nových projektů ani není nejlepší řídit se čísly z těch předchozích, protože snažit se na jejich základě zpětně vytvořit úspěšný příběh prý moc nefunguje.

Z hlediska tvůrců je ale situace jiná. Podle úspěšnosti jejich děl se odvíjí výpočty odměn a totéž má velký vliv při vyjednávání smluv s produkčními a distribučními společnostmi (kam spadá i Netflix). Evropská asociace filmařů Federation of European Screen Directors proto letos v únoru streamovací služby vyzvala ke sdílení většího objemu dat, podle nichž pak budou tvůrci schopni vyjednat adekvátní finanční ohodnocení.

netflix-extraction-1

Nejsledovanějším filmem Netflixu je akční thriller Vyproštění

V poslední době se objevily dva případy, kdy se měření úspěchu a vlivu streamovacích služeb stalo důvodem kontroverze. Na konci července podala Scarlett Johansson žalobu na Disney, které prý nedodrželo podmínky jejich smlouvy o způsobu distribuce filmu Black Widow. Kvůli tomu měla přijít až o desítky milionů dolarů. Před několika dny pak médii proběhla zpráva, v níž se Apple měl snažit zdůvodnit pracovníkům z filmových a televizních štábů, proč jim platí méně než ostatní streamovací služby.

Mezinárodním odborům pro filmaře International Alliance of Theatrical Stage Employees prý tvrdil, že Apple TV+ má ve Spojených státech a Kanadě pod dvacet milionů předplatitelů, tedy podstatně méně než konkurence. Proto má jako jinak nejhodnotnější firma na světě nárok platit pracovníkům nižší odměny. Oficiálně Apple počty předplatitelů své streamovací služby nikdy nezveřejnil.