Nový Portál občana má fungovat jako e-shop nebo e-mail. Do budoucna slibuje například i plné moci
Získat výpis z katastru nemovitostí či zjistit počet bodů řidiče by mělo jít na pár kliknutí a zdarma. Nový Portál občana má mít mnoho funkcí.
Má představovat bránu do digitálního světa, ve kterém je komunikace s úřady víc než snadná. Stát spustil nový Portál občana. Má přinést všechny základní funkce, které obyčejný smrtelník potřebuje řešit nejčastěji. Při tvorbě nového designu se Digitální a informační agentura inspirovala e-shopy a e-maily, které zpravidla bývají pro uživatele nejpřívětivější.
Spolu s pondělkem by měli uživatelé Portálu občana, kterých už je téměř milion, narazit na nový design. V něm by se mělo objevit mnohem víc funkcí, než na které byli uživatelé až doteď zvyklí. Hned nahoře ostatně uvidí rozhraní s různými kategoriemi, které je podobné webovým prohlížečům nebo právě e-shopům. Je v něm možné zvolit, v jakých tématech chce člověk hledat – ať je podnikatel, řidič, zajímá se o zdravotnictví, kraje nebo města a obce.
Dohromady je k dispozici šest set služeb napříč různými portály, což znamená, že na jednom místě člověk najde možnost pořídit výpis z bodového systému, výpis z katastru nemovitostí, jsou tu služby z portálu Moje daně nebo z České správy sociálního zabezpečení. „Dřív byly služby krkolomné, těžké na ovládání, nebyly uživatelsky přívětivé. Rozhodli jsme se proto pro novou podobu, která je nejen vizuální, ale i funkční,“ vylíčil místopředseda vlády pro digitalizaci Ivan Bartoš.
Jednou z hlavních bolístek původního Portálu občana byla především komplikovaná navigace. Nový design se z toho poučil a teď by měl sloužit jako příklad pro všechny úřady, jak vytvořit webové rozhraní. Jednodušší bude kromě samotné navigace například i práce s datovými schránkami. Ty se na Portálu občana objeví v pravém horním rohu a budou fungovat na principu e-mailové schránky. To znamená, že člověk uvidí doručenou poštu, nepřečtená upozornění a podobně. Snadno půjde překlikávat mezi dvěma datovými schránkami.
V budoucnu by na portál měly přibýt například také e-doklady. Přidání digitálního řidičského nebo občanského průkazu na Portál občana se bude řešit během první poloviny příštího roku. „Hlavní myšlenka je, aby portál šetřil peníze lidí i státu. Spousta lidí potřebuje něco vyřídit, my chceme, aby věděli, že to jde i online, navíc je to v mnoha případech, jako například u pořizování různých výpisů, zdarma,“ doplnil Bartoš.
V budoucnu by mohla služba obsahovat přístup do registrace ministerstva zahraničí DROZD, kam se mohou při cestách do ciziny lidé přihlásit, aby o nich stát měl přehled v případě, že se něco stane. Měl by tu být například také výpis z evidence občanských průkazů a cestovních pasů. A člověk by měl mít možnost dostat upozornění v případě, že se změní jeho bodový systém. Ten je mimochodem v novém Portálu občana taktéž. Upozornění lze ale nastavit nejen u něj. Člověk si může notifikaci nastavit přesně na to, co potřebuje.