Nvidia a Arm rekordní obchod odmítly, a tak ho udělala konkurence. Americké AMD koupilo rivala za více než bilion korun

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

amd-ryzen

Foto: AMD

AMD oznámilo rekordní transakci na trhu s čipy

0Zobrazit komentáře

Na rekordní transakci v čipovém průmyslu měly původně zaděláno společnosti Nvidia a Arm. Jenže nakonec oznámily, že od transakce kvůli různým překážkám odcházejí. Americký výrobce čipů Advanced Micro Devices, známý pod zkratkou AMD, si ale svůj velký obchod překazit nenechal a v pondělí oznámil, že dokončí převzetí konkurenční společnosti Xilinx, která vyvíjí programovatelné polovodiče. Hodnota akvizice činí zhruba 50 miliard dolarů (1,1 bilionu korun) a jde tak o dosud největší obchod ve světě procesorů.

Společnost AMD dohodu o převzetí rivala Xilinx oznámila v říjnu 2020 s tím, že akcionáři firmy Xilinx za každou svou akcii obdrží zhruba 1,7 akcie AMD. Hodnota transakce v době uzavření dohody činila 35 miliard dolarů, ovšem jak informovala agentura Reuters, od té doby se zvýšila v důsledku růstu ceny akcií AMD. Zatímco začátkem října jedna akcie AMD na americké burze Nasdaq stála přes 80 dolarů, aktuálně je k mání za více než 110 dolarů.

Šéfka společnosti AMD Lisa Suová uvedla, že akvizice zlepší pozici firmy v klíčových oblastech, jako jsou například datová centra, bezdrátové sítě páté generace (5G) či automobilový a zbrojní průmysl. Zároveň dodala, že technologie procesorů od AMD a programovatelné čipy od Xilinxu se vzájemně doplňují – a právě na to se prý obě strany zaměřily při rozhovorech s regulačním úřady po celém světě. Byli to ostatně právě regulátoři, kvůli kterým nakonec minulý týden Nvidia oznámila, že zrušila dohodu o převzetí firmy Arm.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Velká transakce mezi americkým výrobcem čipů v grafických kartách a britskou firmou Arm, která patří japonské investiční skupině SoftBank, se přitom měla vyšplhat až na 80 miliard dolarů (1,7 bilionu korun). Nvidia dohodu o převzetí oznámila předloni v září. Dohodnutá kupní cena se skládala z hotovosti a z akcií Nvidie. V době uzavření dohody činila 40 miliard dolarů, mezitím se však v důsledku růstu ceny akcií Nvidie také výrazně zvýšila. Dohoda o převzetí vyvolala obavy, zda si Arm pod novým vlastníkem zachová otevřený přístup k poskytování licencí na své technologie.

AMD již naopak může plánovat budoucnost s novými kolegy a technologiemi na palubě, které mu pomohou v nekončící bitvě s konkurenčním Intelem. S ním svádí bitvy například na trhu s čipy pro datová centra a dlouhodobě také na poli procesorů pro počítače. Díky akvizici Xilinxu bude mít propojená firma pod hlavičkou AMD přes 15 tisíc inženýrů, přičemž agentura Reuters upozorňuje, že výhodou proti Intelu bude i to, že má kompletně outsourcovanou výrobní strategii, v rámci níž spolupracuje s tchajwanským výrobcem TSMC. Intel si proti tomu řeší výrobu interně.

S přispěním ČTK.

Super Bowl ovládla reklama od firmy Coinbase s létajícím QR kódem. Stála stovky milionů, ale strhla internet

Eliška NováEliška Nová

coinbase-1

Foto: Coinbase

Jednoduchá reklama kryptosměnárny Coinbase

0Zobrazit komentáře

Během Super Bowlu zčernala obrazovka a v éteru se pohyboval jen malý čtverec s QR kódem, který se odrážel od okrajů televize. Jednoduché „přepnutí“ na spořič obrazovky bylo geniálním tahem kryptoměnové směnárny Coinbase. Záležitost zbořila sociální sítě, které ukázaly i video psa, kterého kostička s QR kódem pořádně zaujala. „Asi chce investovat,“ komentovali to páníčkové.

Coinbase tak modifikoval heslo „v jednoduchosti je krása“ na „v jednoduchosti je byznys“. QR kód byl samozřejmě aktivní a po jeho sejmutí telefonem se lidé dostali na registrační stránku, která nabízela patnáct dolarů v bitcoinu výměnou za zřízení nového účtu, a to až do 15. února. Jen za jednu minutu bylo na stránku tímto způsobem přilákáno dvacet milionů lidí.

Použití podobné reklamy je zajímavé hned v několika momentech. První je samotného uvedení během jedné z nejsledovanějších sportovních událostí roku. Reklama totiž byla vytvořena speciálně pro ni. Mnoho lidí si totiž Super Bowl pouští i kvůli reklamám, proto dostat se tam stojí zadavatele miliony dolarů. Velké peníze přitom neplatí jen za vysílací čas, ale i za produkci – firmy si k tomu najímají hollywoodské hvězdy i režiséry. Společnosti Coinbase stačila pouhá černá obrazovka s létajícím QR kódem.

Druhý moment spočívá v tom, že pokud někdo QR kód jednoduše nenasnímal, vůbec nevěděl, o co jde. Logo firmy se objevovalo až v posledních několika sekundách reklamy. Coinbase tak nejdražší vysílací čas zakoupil s tím, že se v podstatě spolehne na lidskou zvědavost. Což se podařilo. Web Coinbasu totiž kvůli vysoké návštěvnosti spadl. A tak zatímco miliardář, investor a kryptofanoušek Mark Cuban to označil za brilantní, ostatní kritizovali nepřipravenost společnosti na velký nápor zájemců.

Než se budeme dále věnovat letošnímu výběru reklam, pojďme si ale ještě říct, kolik to tedy vlastně všechno stálo. Cena za třicet vteřin reklamního prostoru během finále NFL mezi Los Angeles Rams a Cincinnati Bengals, které nakonec vyhrál tým z LA, vyšla na 6,5 až 7 milionů dolarů (140 až 150 milionů korun). Reklama Coinbasu byla minutová, cena se tudíž odhaduje na dvojnásobek.

A možná ještě jeden dodatek. O přehlídce té největší komerce si každý může myslet to své, stále jde však o fenomén, kterým se zabývají i univerzity. Logicky ho tedy také komentují univerzitní profesoři. K tomu letošnímu se vyjádřil například Tom Calkins, profesor marketingu z Northwesternské univerzity. Podle něj se letošní ročník vyznačoval pozitivní, optimistickou reklamou.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Zatímco ještě předloni si marketéři všímali toho, že přibývá reklam na elektromobily, zápas z roku 2022 byl právě ve znamení kryptoměn. Coinbase nebyla jediná společnost, která se do vysílacího času zapojila. Bylo to například i Crypto.com nebo FTX. Nešlo ale samozřejmě jen o kryptoměny, během večera diváci zhlédli rovněž reklamu na rozvážkovou službu Uber Eats, Toyotu nebo chipsy Pringles.

Jaké reklamy na Super Bowlu nás nejvíce bavily?

Alexa a čtení myšlenek

Jaké by to bylo, kdyby virtuální asistent od společnosti Amazon četl myšlenky? To ví Scarlett Johansson a Colin Jost.

***

BMW, Zeus, Schwarzenegger a elektromobil

Krátký příběh o tom, jaké by to bylo, kdyby Zeus a Hera v podání Arnolda Schwarzeneggera a Salmy Hayek šli do důchodu.

***

Brambůrky pro každou příležitost

Seth Rogen a Paul Rudd vzpomínají na společné chvíle ve společnosti chipsů od Lay’s.

https://www.youtube.com/watch?v=0KjatG0hqwE&t=60s

***

Taková moderní plánovačka financí

Ty Burrel je v Česku známý především jako Phil Dunphy ze seriálu Taková moderní rodinka. Tentokrát svou tvář propůjčil společnosti Greenlight, která se zaměřuje na finanční plánování.

https://www.youtube.com/watch?v=RcSQ-tftM0c&t=30s

***

S majonézou proti plýtvání

Co všechno se dá udělat se zbytky jídel a majonézou, ukáže komik ze Saturday Night Live Pete Davidson v reklamě společnosti Hellmann’s.

https://www.youtube.com/watch?v=X_1Ordi5GjY&t=53s

***

Když se Barbie snaží koupit dům

V reklamě na Rocket Mortgage, společnosti, která ve Spojených státech poskytuje hypotéky, se střetává Barbie a Anna Kendrick.

https://www.youtube.com/watch?v=ukLeyxOA8uk&t=75s

***

Meta Quest 2

Americká zfilmovaná verze písně Semiška od Zdeňka Svěráka a Jaroslava Uhlíře. Tentokrát jako reklama na headset pro virtuální realitu.

https://www.youtube.com/watch?v=Z8lthAAjxZc&t=1s