O české práškové jídlo Anapur je v době krize zájem. Zákazníci chtěli zásoby na několik měsíců, říká Štěpán Andrle

Peter BrejčákPeter Brejčák

anapur-topInsider

Foto: Anapur

Výzkumník lidského mikrobiomu Jakub Hurych a zakladatel Anapuru Štěpán Andrle

0Zobrazit komentáře

Annapurna je v hinduistické mytologii bohyně jídla, která umí nasytit všechny hladové, jmenuje se tak osmitisícová hora v Himalájích a je to také základ pro název českého startupu Anapur, který vznikl v roce 2016 s cílem vyrábět přírodní náhradu stravy.

Za čtyři roky na trhu prodal Anapur desítky tun prášku a neustále roste. Loni zaznamenal obrat na úrovni dvou milionů korun a letos díky přirozenému růstu i rozšíření distribuce na Alzu a další největší e-commerce hráče očekává více než dvojnásobek.

„Zájem stále roste a na objednávkách je to vidět. Určitě za to může všeobecný trend jíst zdravě, ale vliv má i ekonomika a vyvíjející se kategorie, kde přibývá náročnějších zákazníků,“ říká pro CzechCrunch zakladatel Anapuru Štěpán Andrle.

dsc_4675-min

Foto: Anapur

Za čtyři roky na trhu prodal Anapur desítky tun prášku

„Hodně jsme vyladili složení i chuť. Navíc se stále držíme takřka ortodoxního pravidla využívat pouze skutečné přírodní a co nejméně zpracované suroviny. Tím se dost odlišujeme od konkurence a naší zákaznici to oceňují,“ pokračuje třiatřicetiletý podnikatel.

Z domácích podmínek k potravinářské firmě

Příběh startupu začal v roce 2014 ve Spojených státech, když na tamní trh vstoupil produkt Soylent nabízející dle svých slov vyváženou stravu v prášku. Andrlemu se líbila rychlost, jednoduchá příprava i to, že tělo díky stravě dostává vše, co potřebuje, a proto se po americkém vzoru rozhodl začít míchat vlastní recept.

Andrle nejdřív prášek míchal pro vlastní potřeby v domácích podmínkách, brzy jej však chtěli vyzkoušet i kolegové a díky blogu, ve kterém mapoval své zážitky, získal pozornost potenciálních zákazníků – a vznikla profesionální potravinářská firma.

Později Andrle do týmu pozval také lékaře věnujícího se oboru klinické mikrobiologie a výzkumu lidského mikrobiomu Jakuba Hurycha a odborníka na výživu Marka Kratochvíla. Po několikaměsíčním bádání a dvou letech vývoje systému tak na český trh vstoupil Anapur.

„Zvýšenou poptávku jsme s počátkem koronavirové krize pocítili téměř okamžitě.“

Časem se suroviny, ze kterých se skládá Anapur, obměňují a přidávají, aby bylo složení co nejrozmanitější. I během letošního roku plánuje startup inovace samotného produktu, pozornost však tým věnuje zejména rozšiřování distribuce. Vlastní e-shop nedávno doplnila Alza a časem mají přibýt další e-shopy. Do karet startupu paradoxně hraje také aktuálně probíhající pandemie.

„Zvýšenou poptávku jsme s počátkem koronavirové krize pocítili téměř okamžitě. Na Alze jsme během týdne vyprodali zásoby na měsíc. Na vlastním e-shopu to bylo dost podobné, někteří zákazníci volali a psali si o zásoby i na několik měsíců,“ popisuje Andrle.

dsc06488-min

Foto: Anapur

Na Alze Anapur po začátku pandemie během týdne vyprodal zásoby na měsíc

Firma se přitom snaží zákazníky uklidňovat, aby nepodporovala nákupní horečku hraničící s panikou a aby lidé nakupovali s rozmyslem bez zbytečného hromadění velkého množství produktu. Příliš dlouhým skladováním totiž může ztrácet na kvalitě, navíc se podle svého výrobce najde dost Anapuru pro všechny.

Zatímco však firma bojuje s vysokou poptávkou, zdržení odesílek postupně stahuje a začátkem dubna čekací doba činí maximálně týden. Od poloviny měsíce se pak plánuje vrátit do klasického režimu s odesíláním do druhého dne. V plánech dalších měsíců pak Anapur chce ukotvit svoji dostupnost u dalších hráčů na poli e-commerce.

impossible-burger

Přečtěte si takéDo 15 let chceme odstranit využití zvířat při výrobě jídla, říká tvůrce Impossible Burgeru a získává další půl miliardu dolarůDo 15 let chceme odstranit využití zvířat při výrobě jídla, říká tvůrce Impossible Burgeru a získává další půl miliardu dolarů

„Rok 2020 bude i díky současné situaci ve znamení posilování e-commerce. To je v souladu s našimi letošními cíli, protože plánujeme vstup do dalších e-shopů. Vznikat budou i e-shopy vyloženě s produkty alternativní stravy. Zákazníci si v rámci kategorie začínají vybírat a zajímat se, z čeho vlastně jejich amarouny jsou, takže je určitě dobře, že si mají z čeho vybrat,“ říká Andrle. A kromě tržní pozice chce posilovat také spojování oblastí stravování a internetu věcí.

Stravování + internet věcí

Anapur totiž dále pokračuje v pilotním provozu vlastní technologie, která umožňuje díky datům z Fitbit náramku objednat si jídlo nutričně na míru vlastním potřebám a na základě stanovených cílů.

Po synchronizaci náramku Fitbit na e-shopu Anapur systém, fungující na základě algoritmu stojícího na světových vědeckých studiích a expertíze týmu, namíchá produkt s vyváženým poměrem živin. Český startup je s touto technologií první na světě a aktuálně čeká na patent.

„Rozhodli jsme se důvěřovat datům. To znamená nesestavovat ideální jídlo podle toho, jak si myslíme, že se hýbeme, ale podle toho, jak se skutečně hýbeme. Fitbit zaznamenává nachozené kroky, tepové frekvence, i kolik minut jsme v pohybu. To jsou velmi cenné informace a mnohem více vypovídající údaje, než když někdo řekne ‚jo, docela se hýbu a občas sportuju‘,“ popisuje Andrle.

dsc05725-min

Foto: Anapur

Jídlo v prášku Anapur

Skutečná data o pohybu uživatelů tak algoritmus zpracovává na základě zvoleného cíle, kterým může být například hubnutí, udržení váhy či nabírání. Systém přitom nepočítá jen to, kolik kalorií vzhledem k vlastnostem a pohybu daný člověk potřebuje, ale i vhodný poměr živin, minerálů a vitamínů. Například sportovci totiž potřebují o něco vyšší podíl sacharidů a více některých minerálů a podobně.

„Celý systém budeme dál vyvíjet, protože ho chceme nabídnout i e-shopům s potravinami. Tak, aby si zákazník mohl koupit suroviny na jídla, která by měl jíst, která mu chutnají, a navíc tak, aby nakoupil efektivně a nevyhazoval potraviny. To už ale hodně odbočuji od samotného Anapuru,“ nastiňuje Andrle dlouhodobé plány.

Zaostřeno na specifické segmenty

Ještě předtím se totiž Anapur plánuje rozšířit i na pole specifických segmentů. V oblasti podnikl první kroky, když ve spolupráci s hasiči firma nedáno vyvinula speciální směs pro záchranné složky. Verze pro hasiče, policii a záchranáře má speciální nutriční profil, obsahuje guarannu pro povzbuzení a pro ostrou chuť je doplněna chilli.

„Při dlouhých zásazích máme po 4 až 5 hodinách zásahu nárok na stravu, která nám sice je dodána, ale v nejrůznější kvalitě a většinou je to prostě laciná bageta, sekaná nebo párky s rohlíkem. Nic vyváženého, po čem by se dalo okamžitě pokračovat v nasazení bez nepříjemného pocitu práce po jídle,“ popisuje hasič Marek Loudil, který se na vývoji speciální směsi podílel.

„V letošním roce tak bude Anapur dostupnější v retailu a stále se bude držet pravidla přírodního složení bez náhražek. Díky novinkám a technologiím budeme navíc ještě lépe sloužit specifickým potřebám všem, kteří nestíhají zdravě jíst,“ dodává na závěr Andrle.

Rubriku Startupy podporujíjt-retina