O chytré čtení pro děti je zájem. Z Book Therapy posílají pečlivě vybrané české i anglické knihy a zákazníci přibývají
Byznys manželů Caudrových se točí hlavně okolo knih a plody jejich práce jsou nejviditelnější v unikátním knihkupectví Book Therapy, ve kterém se snaží nabízet promyšlený výběr knih ve vysoké kvalitě a s vysokou přidanou hodnotou. Vzhledem k pandemické situaci ovšem své pobočky v Praze a Brně museli zavřít a vsadit na online prodej, který se osvědčil zejména u jejich předplatitelské služby.
O konceptu služby Flowers & Dinosaurs University nám Petra Caudr Hanzlíková a její manžel Jiří vyprávěli už před rokem. V hlavách totiž měli představu, že by rodičům nabídli speciální balíčky knih pro děti, které by rozvíjely kritické myšlení jejich potomků a zvyšovaly jejich kreativitu. To vše v rámci jednoho měsíčního předplatného, za které by rodině dorazil domů balíček s tituly, jež by vybrali kurátoři. Rodiče by se tak o nic nemuseli starat.
„Každý měsíc vybíráme ze zajímavých témat, která dětem rozšíří obzory, ale dbáme i na to, aby se vždy jednalo o novou knihu. Takže v balíčku nenajdete třeba rok starou knihu, byť může být naprosto skvělá. A samozřejmě balíček přizpůsobujeme věku dětí,“ popisovala Caudr pro CzechCrunch koncem roku 2019 a objasňovala, že by rodiče dostali na výběr jeden ze tří balíčků určených pro různé věkové kategorie dětí. Od kojenců až po osmileté.
Koncept kurátorského výběru knih pro děti se v prvních měsících od spuštění osvědčil. Pandemie koronaviru pak navíc totálně ochromila nejen prodej knih v kamenných obchodech, ale promíchala pořádky ve školních lavicích. Děti se v některých měsících vůbec nepodívaly do školy, což nastartovalo jak boom online komunikačních nástrojů, tak prodej knih přes internetové kanály. A mnoho žáků a rodičů si tak našlo cestu i do Flowers & Dinosaurs University.
„Od rodičů víme, že kvůli uzavření škol a školek detailněji poznali, jak probíhá výuka ve školách a jaká témata děti řeší. I proto cítili mnohem intenzivnější potřebu se do vzdělávání vložit. Témata typu kritické myšlení jsou mnohem více zmiňována v médiích a každý den je na běžných událostech vidět, jak moc je zdravé analytické uvažování potřeba. Zájem o službu je díky situaci na trhu mnohem větší,“ říká pro CzechCrunch Petra Caudr Hanzlíková.
To je důvod, proč předplatitelská služba od srpna letošního roku pravidelně roste. Meziměsíčně je to o 20 až 30 procent, přičemž v dosud rekordním období mezi srpnem a září se počet aktivních zákazníků skokově zvýšil o několik stovek. Flowers & Dinosaurus University tak již zákazníky, kteří si nechávají poslat knihy každý měsíc, počítají ve vyšší stovkách až tisících, přesné číslo ale s odvoláním na obchodní tajemství nechtějí prozradit.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsO 19 procent se Flowers & Dinosaurs University podařilo snížit i takzvaný churn rate, respektive podíl zákazníků, kteří vám za konkrétní období vypovědí smlouvu. A ačkoliv tvůrci nechtějí uvádět konkrétní sumy letošních tržeb, zmiňují, že nárůst bude v rozmezí 40 až 45 procent, za což může zejména kategorie knižních balíčků pro děti od tří do pěti let, které si lze – stejně jako ostatní nabízené – vyzvednout i osobně na brněnské pobočce Book Therapy.
„Historicky byla naší nejsilnější kategorií skupina nejmenších dětí, tento rok ale dominují děti od 3 do 5 let, přičemž téměř všechny balíčky jsou brané v anglickém jazyce,“ objasňuje zakladatelka kurátorské služby a zmiňuje, že čím dál více rodičů pro své děti bere tituly v takových balíčcích, kde je zahrnuta jedna kniha anglicky a jedna česky, a to i přes skutečnost, že si mohou vybrat pouze české učebnice.
Udržitelný růst především
I přes to, že má Flowers & Dinosaurs University tuzemské kořeny, rozhodně se dívá i za hranice, čemuž napovídá i anglická mutace webu. Jak manželé Caudrovi pro CzechCrunch zmiňují, zákazníky mají i na Slovensku, v Německu, Belgii, Nizozemsku, Dánsku, Portugalsku, Španělsku nebo Švýcarsku. S tím vším se ostatně pojí vylepšování služeb, konkrétně logistiky.
„Během příštího roku se zaměřujeme na dlouhodobý udržitelný růst a budeme se orientovat na to, aby zákazníci získávali knihy maximálně pohodlně. Proto budeme optimalizovat logistiku a hledat delivery partnery. Na straně zákazníků chceme zlepšit kvalitu a formu obsahu, který vytváříme pro zákazníky a který popisuje jednotlivé vybrané knihy,“ zmiňují manželé nadcházející plány.
V neposlední řadě se také zmiňují o dobročinnosti, na kterou kladou zvýšený důraz. Zatímco v minulosti spolupracovali s organizací Zdravotní klauni, teď chtějí podporovat samoživitele přes neziskový projekt Znesnáze21, kterému bude posílat darované knížky do vánočních balíčků. „Je pro nás důležité, aby firmy využívaly svého dosahu a svých možností k podpoře charitativních projektů. Měla by to být standardní součást podnikání,“ zakončují.