O dostavbě Kulaťáku bude rozhodovat i veřejnost. V nových budovách by měl být též univerzitní pivovar

O dostavbě Vítězného náměstí v pražských Dejvicích sice bude rozhodovat mezinárodní porota, opírat se ale bude i o hlasy veřejnosti.

Eliška NováEliška Nová

11-vitezne-namesti

Foto: MVRDV

Vítězné náměstí podle návrhu MVRDV

0Zobrazit komentáře

Kdysi tu stály jen dvě stavby. Jednou z nich byla hospoda Na Růžku a dále malá škola. Ve dvacátých letech, kdy se Praha rychle rozvíjela, ale bylo každému jasné, že tyto pozemky jsou velmi cenné. Dnes se tu člověk rozhlíží po Vítězném náměstí, které je dílem architekta a urbanisty Antonína Engela. Kulaťák se podle jeho návrhu nepodařilo dokončit, to by se ale mělo nyní napravit.

Dostavbu ústředního náměstí pražských Dejvic překazila válka. Nikdy k ní pak už nedošlo, ačkoli se o ní horečně mluvilo. Až nyní se daly hlavy dohromady a byla vyhlášena soutěž, která má určit podobu takzvaného čtvrtého kvadrantu. Těmi spojenými hlavami jsou investoři budoucí zástavby Penta Real Estate, Sekyra Group a Kaprain. Na dokončení Vítězného náměstí se ale podílí také Vysoká škola chemicko-technologická (VŠCHT), která vlastní část pozemku, stejně jako hlavní město. Zapojena je ale také městská část Praha 6 a rovněž Institut plánování a rozvoje.

Dohromady se se svými návrhy dostavby Kulaťáku do soutěže přihlásilo 44 studií z celého světa – od USA až po Japonsko. Porota oslovila deset z nich, aby návrh dopracovala, přičemž jeden účastník odstoupil. Výsledkem je nyní výběr pěti návrhů, o kterých bude porota hlasovat. Pořadatelé soutěže je ale schválně zveřejnili v předstihu, protože svou trochou do mlýna může přispět i veřejnost. Hlasovat o jednotlivých návrzích může až do 11. června na webu soutěže.

32

Foto: Cityförster a Studio Perspektiv

Vítězné náměstí podle návrhu Cityförster a Studio Perspektiv

„Zapojení veřejnosti v co největší míře je naším cílem. Před vyhlášením soutěže se místní obyvatelé i návštěvníci území mohli podělit o své hodnocení současného stavu, ale i navrhnout, co v území chybí. Podněty se pak staly součástí zadání soutěže,“ uvedl Petr Návrat z plánovací kanceláře ONplan.

Podněty veřejnosti budou pro mezinárodní porotu přeloženy a jak vysvětluje ředitel Institutu plánování a rozvoje Ondřej Boháč, jde o soutěžní dialog a hodně záleží právě na porotě. I vzhledem k tomu, že je mezinárodní, se ale bude opírat také o veřejnost. „Výhodou je, že Engelův urbanismus už je jasně daný a všichni to tak chápou,“ sdělil Boháč. Podle náměstka pražského primátora pro oblast územního rozvoje Petra Hlaváčka je tento postup pro Vítězné náměstí ideální.

„V době, kdy je neuvěřitelné množství různých názorů téměř na každou věc, je důležité projít procesem, kdy je do výběru zapojeno mnoho aktérů. Kromě rozhodnutí poroty jsme nyní přidali také možnost, aby se vyjádřila veřejnost. Neznamená to konec architektonických soutěží, ale jsou případy, jako je tento, kdy je tento postup jediný možný,“ míní Hlaváček.

28

Foto: a69 architekti

Vítězné náměstí podle návrhu a69 architekti

Pět studií, ze kterých se nyní vybírá, tvoří nizozemský tým MVRDV, česko-německé spojení Pavel Hnilička Architects + Planners a Baumschlager Eberle Architekten, dále nizozemské a české studio Benthem Crouwel International spolu s Opočenský Valouch architekti, česká kancelář A69 architekti a konečně druhé česko-nizozemské uskupení Cityförster a Studio Perspektiv. Na jednotlivé návrhy se bude možné podívat přímo v místě budoucí výstavby, tedy na Vítězném náměstí, a to až do 30. června.

„Praha se ocitla na mapě velkých světových architektonických studií. Nejen tady, ale třeba i na Masarykově nádraží. Doufám, že za čas se přesune také na mapu velkých světových architektonických staveb,“ dodal Boháč.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ve čtvrtém kvadrantu by mělo být místo pro kanceláře, ale také byty. Měly by tu být obchody, služby a restaurace. Součástí projektu je ale také nová univerzitní budova pro VŠCHT. „Velmi nutně potřebujeme nové prostory pro studenty i zaměstnance, protože ty současné neodpovídají podmínkám jednadvacátého století. Dostavba by mohla přinést propojení Kampusu s městskou částí. A máme také náš malý výzkumný pivovar, který bychom rádi transformovali do něčeho, co bude viditelné i pro veřejnost,” uvedl rektor VŠCHT Pavel Matějka.

Součástí stavby má být ale také nové kulturní centrum Prahy 6, které by dohromady mělo mít tři tisíce metrů čtverečních a uvnitř by měly být dva sály pro koncerty, výstavy, divadelní představení a také společenské a komunitní akce místních.

20

Benthem Crouwel International a Opočenský Valouch Architekti

Vítězné náměstí podle návrhu Benthem Crouwel International a Opočenský Valouch Architekti

Vítěz takzvaného čtvrtého kvadrantu by měl být jasný v září letošního roku. Navázat by měl na Engelův rukopis, který se s návrhem Dejvic inspiroval urbanismem Paříže, Vítězné náměstí mělo být odrazem pařížských bulvárů a velkých náměstí. Ten nakonec vtiskl i do celého okolí Kulaťáku od Podbaby přes Julisku až po Hanspaulku.

Samotný Kulaťák by měl ale doznat dalších změn. Kromě toho, že už nyní se na náměstí staví projekt Victoria Palace investora Penta Real Estate, byla uspořádána také architektonická soutěž přímo na řešení Vítězného náměstí. Tu vyhrálo studio Pavla Hniličky, které je rovněž ve zmíněné pětici finalistů s návrhem na čtvrtý kvadrant. Hlavní změnou by mělo být přitom nové uspořádání tramvají, které by měly náměstí objíždět nikoli středem, ale po jeho obvodu. Tak ostatně tramvaje jezdily úplně původně. Po změně by mělo náměstí být především veřejným prostorem pro trávení volného času, v jehož středu by měl stát obelisk.

15

Foto: Pavel Hnilička Architects+Planners a Baumschlager Eberle Architects

Vítězné náměstí podle návrhu Pavel Hnilička Architects+Planners a Baumschlager Eberle Architects

Dostavba náměstí se řešila už před revolucí, znovu se s ní začalo hned v devadesátých letech. Diskuze se vedla o tom, zda dostavovat podle starých Engelových plánů. Nikdy se ale různé návrhy nedostaly dál než k pouhým studiím. Nyní je tak dokončení prostoru nejdál, co kdy bylo. A to i přes složité majetkové vztahy.

Ať už se v průběhu let nazývalo náměstí jakkoli, vždycky se mu přezdívalo Kulaťák. Zajímavostí je, že pravidelně kulaté není. Uprostřed je velký kruhový objezd, domy jsou ale seřazené do tvaru podkovy.

11

Foto: MVRDV

Vítězné náměstí podle návrhu MVRDV

Prvorepubliková vila má nyní podlahové topení. Z minulosti zbyl pokojík, kam se jde jako do bazénu

Zatímco jiné vily v ulici Na Hřebenkách novou dobu nepřežily, tahle se jí přizpůsobila. Prvorepublikový dům má někdejší kouzlo i moderní vybavení.

Eliška NováEliška Nová

vila-pod-vrskem-12

Foto: No Architects

Prvorepubliková vila Pod Vrškem

0Zobrazit komentáře

Kdysi to byla ulice plná honosných a zářivých vil. Dnes většina chátrá. Některé se mají bourat, o což se vedou vášnivé spory. Jedna vila Na Hřebenkách nedaleko Strahova ale znovu září. Na projektu s názvem Pod Vrškem pracovalo studio No Architects a výsledek skoro bere dech.

„Majitelé původně měli představu, že to asi zvládnou sami s konzultační výpomocí svého kamaráda. Nás přizvali již po zahájení oprav – otlučené omítky, vytrhané podlahy – když si uvědomili, že potřebují dalšího profesionálního partnera. Dům v takovém stavu se dá jen velice špatně zaměřit, takže to bylo trochu dobrodružství,“ vypráví pro CzechCrunch Jakub Filip Novák ze studia No Architects.

Studio připomíná, že jižní svahy prvních velkých předměstí Prahy vždy lákaly k noblesnímu rezidenčnímu bydlení. Šlo ale o typovou výstavbu s prudkými střechami, ostentativní kamennou podezdívkou a nadbytečnými cihelnými obklady. „Mnozí proroci skvělého průmyslového světa jim nedávali naději na víc než jednu generaci. Autory původní generické nostalgie pozdně prvorepublikových vil na rozdíl od mnohých avantgardních modernistů ani neznáme, ale i po více jak sto letech jim rozumíme,“ uvádí ateliér.

vila-pod-vrskem-4

Foto: No Architects

Vila změnila s rekonstrukcí dispozice

„Lidé si tu domy budovali v historizujících slozích prostě proto, že chtěli mít pocit, jako by zde byly odjakživa. Aby sem s nimi mohli snáze zapustit kořeny i oni a jejich domácnosti. Dnes je původní sen skutečností,“ dodává.

Hrubá podlahová plocha rekonstruované vily má nyní 245 metrů čtverečních. Architekti měnili půdorys, změnou dispozice došlo k přímému propojení kuchyně se zahradou. K původnímu historickému domu pak přistavěli ještě novostavbu. A v ní dva pokoje s koupelnou. Jednoduše proto, že prostor ve vile nevyhovoval současným potřebám. Architekti ale zároveň říkají, že přestože byla nutná kompletní rekonstrukce, dům spíše vyčistili.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Dohromady jsou tak teď ve vile tři koupelny a o topení se stará tepelné čerpadlo na bázi vzduch-voda. V přízemní části domu je podlahové topení, zato v suterénu, kde je fitness, a v patře, kde jsou ložnice a šatna, jsou topná tělesa. „Samozřejmostí je pak hospodaření se zachytávanou dešťovou vodou nebo sofistikovaná elektroinstalace zahrnující bezpečnost i uživatelský komfort,“ popisuje studio.

V objektu pak přidali také jedny speciální dveře, prý do dětského světa. „To jsou ty podivně nízké dveře nad schodištěm do malinkatého pokojíčku. Jde o původně stavební dutiny vzniklé prvotním tvarem střechy nad vstupem. Po otevření dveří má ten pokojíček dno níž než chodba, leze se tam jako do bazénku a děti si je vystlaly peřinami,“ říká Novák.

vila-pod-vrskem

Foto: No Architects

Vilu v ulici Na Hřebenkách rekonstruovali No Architects

Celý interiér je inspirován Japonskem, ale také Velkou Británií. Zatímco země vycházející slunce je spíš v přízemí, na konstrukci knihovny, stolu a lavic nebo v členění zasklení, strohosti posezení a hladkých dveřích, druhé patro je s táflováním a barevnými radiátory zase víc do Anglie.

Zatímco vila Pod Vrškem září novotou, jí podobné už jsou nenávratně pryč. Z Hřebenek zmizelo už několik prvorepublikových vil. O dalších se vedou vášnivé debaty. Jenže i v tomto případě má mince dvě strany, a tak by se rekonstrukce, kterou provedli Na Hřebenkách No Architects, nemohla provést takhle, pokud by nad ní památková ochrana bděla.

vila-pod-vrskem-2

Foto: No Architects

Hrubá podlahová plocha je nyní 245 metrů

„Bourat domy je principiálně zcela v pořádku. Problém je, čím je nahrazujete, co tím ztrácíte a jaký nový koncept vytváříte. Památkově chráněná vila je také v pořádku. Slabým místem je ale u nás kapacita a personální možnosti památkové péče jako profesionálního partnera v procesu navrhování,“ uvádí Novák s tím, že role památkářů má sklon sklouzávat spíš k roli cenzora.

Konkrétně ve vile Pod Vrškem byl podle něj například problém s otevřením kuchyně do zadní části zahrady novým východem a kruhovými schody. Stejně tak s novými dispozicemi nebo rozšířením a srovnáním výšek u otvorů v nosné zdi. Ochrana v případě této vily navíc podle Nováka není na místě, protože v ní nebylo co konkrétního chránit.