O-ou. Po 28 letech oficiálně skončilo legendární ICQ. Pamatujete si své ICQ číslo a Zoopaloolu?
ICQ bylo oblíbeným nástrojem pro chat s kamarády z pokojíčku. Nakonec však muselo ustoupit moderním komunikátorům a definitivně skončit.
ICQ platí za jednu z neznámějších chatových aplikací, kterou na přelomu tisíciletí používal snad každý, kdo vlastnil počítač. V průběhu let sice bylo její dominantní postavení zrušeno jinými komunikačními aplikacemi, při životě se ale udržela až do tohoto týdne. Ve středu však došlo k jejímu definitivnímu vypnutí, i když návrat je stále ve hře.
Přiběhnout, ze školy, hodit tašku do kouta, zapnou počítač s Windows XP, otevřít si Lidé.cz či Xchat a k tomu spustit ICQ s kytičkou v logu – tak vypadala odpolední rutina mnohých z generace dnešních třicátníků. Díky němu totiž mohli zůstat ve spojení se svými kamarády, i když každý seděl u sebe doma v pokojíčku, po kterém se rozléhal charakteristický zvuk „o-ou“ oznamující příchozí zprávu.
Historie ICQ, zkratka pro anglické „I seek you“ (hledám tě), se začala psát v roce 1996 v Izraeli, kde byl chat vyvinut tamní společností Mirabilis. Té velmi rychle přišla nabídka na prodej ICQ do Spojených států tehdejšímu internetovému gigantu AOL. Izraelci kývli a AOL tehdy ICQ získal za částku 400 milionů dolarů, což by v aktuálním kurzu přes devět miliard korun.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs-
Program, který bylo možné stáhnout zdarma, se extrémně rychle šířil do celého světa a pro řadu uživatelů se jednalo o každodenně využívaný nástroj. Řada z nich má proto své ICQ číslo dodnes vryté hluboko do paměti. Toto číslo zvané UIN mělo vždy devět míst a udělovalo se od nuly, díky čemuž bylo možné identifikovat ranné uživatele komunikátoru.
S postupným vývojem začalo ICQ mimo komunikaci nabízet i další funkce. Uživatel mohl posílat kamarádům nejrůznější animace, jako například kočku sjíždějící po ploše monitoru za doprovodu extrémně nepříjemného zvuku, nebo hrát minihry. Kdo by si nepamatoval na puzzle hříčku Slide-a-Lama, kulečník Zoopaloola či stylizovanou hru kámen, nůžky, papír RPS. Mimo to si bylo možné rozhraní programu převlékat do nejrůznějších skinů, vytvářet osobní statusy či si volat.
Ve své zlaté éře mělo ICQ přibližně 100 milionů uživatelů, nicméně s příchodem konkurentů začala jeho popularita klesat. Facebook Messenger, WhatsApp, Signal či Telegram konkurenční ICQ doslova převálcovali. V roce 2010 bylo ICQ prodáno ruské společnosti Mai.Ru Group provozující sociální síť VK, dříve VKontakte. Jednalo se obchod za 187,5 milionu dolarů, tedy za podstatně nižší částku, než za kterou o dvanáct let dříve koupil ICQ AOL.
Přestože měl nový majitel snahu dostat službu zpět na výsluní, nepodařilo se. ICQ tak definitivně ukončilo svou existenci a na domovské stránce visí jen strohé oznámení o pozastavení služby s odkazem na používání jiných komunikátorů VK. Nicméně na oficiálním účtu ICQ na platformě X se před časem objevilo video s legendární hláškou „I‘ll be back“. Je tedy možné, že dny ICQ prozatím nejsou definitivně sečteny.
Související témata:ICQPřejít do diskuze (2)
CzechCrunch Jobs
-
CzechCrunch Weekly
V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.
Vyhledávání
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.
Pokud chcete tento komentář nahlásit, přihlaste se.
Přihlásit seVyplňte své jméno
Chceme diskuze pod články otevřené a respektující, komentovat lze pouze pod jménem, ne anonymně.
Pokud chcete změnit vaše jméno a příjmení, přihlaste se.
Přihlásit se
Cookies
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.