O svém potenciálu přesvědčili i Petra Kellnera. Platební brána Barion analyzuje nákupní data

Kromě platebních řešení Barion svým klientům umožňuje lépe cílit marketingové kampaně. Z Maďarska se firma rozrostla do 15 evropských zemí.

Peter BrejčákPeter Brejčák

sandor-kiss-barion-reglar

Foto: Barion

Sándor Kiss, spoluzakladatel a ředitel společnosti Barion

Spravuje data více než osmi milionů platebních karet a jeho služby využívá přes 14 tisíc internetových obchodníků včetně těch českých. Do původem maďarského poskytovatele platebních řešení jako brány Barion Payments investoval také zdejší Home Credit. Nové klienty na jinak výrazně konkurenčním trhu oslovuje i díky svému zaměření na analýzy nákupního chování.

„Od konkurentů se odlišujeme tím, že nenabízíme jen platební bránu, ale poskytujeme datově řízený a integrovaný ekosystém pro firemní růst,“ přibližuje pro CzechCrunch Sándor Kiss, spoluzakladatel a ředitel Barionu. Kromě platebních řešení tak firma například pomáhá s tvorbou kampaní.

Díky integraci svého produktu Barion Pixel společnost dokáže – se souhlasem jednotlivých uživatelů – shromažďovat data o jejich nákupním chování na e-shopech, které používají. Tato data pak umožňují dalšímu týmu, jenž se zabývá analýzou takzvaných big data, vytvářet obří databáze s využitím právě v marketingu.

„Loni šlo o více než 360 milionů aktivit na e-shopech od milionů uživatelů, kteří k tomu dali souhlas. Tato data jsou vyčištěna, segmentována a použita k vytváření cílových skupin pro marketingové kampaně,“ vysvětluje Kiss s tím, že Barion takovým způsobem zajistil přes 1 300 kampaní pro klienty jako IKEA, Mastercard, Heineken, Philips nebo Bosch.

sandor-kiss-barion-obyc

Foto: Barion

Sándor Kiss, spoluzakladatel a ředitel společnosti Barion

Hlavní byznys Barionu ale leží v platebních řešeních. Ve svém domácím Maďarsku obsluhuje přes deset tisíc internetových obchodů a stal se tamním největším poskytovatelem těchto služeb, který je nezávislý na jakékoliv bance. V Česku působí od roku 2021 a využívají jej tu například logistická společnost GLS, Tesco Mobile, módní Wellensteyn či telekomunikační operátor O2. „Tato spolupráce pro nás byla velkým milníkem v mezinárodní expanzi,“ pochvaluje si Kiss.

Barion vznikl v roce 2015 a stojí za ním dvojice ekonomů Tamás Bíré a Sándor Kiss, kteří firmu vytvořili jako spin-off z IT společnosti. O potenciálu se jim podařilo přesvědčit také investory, kteří do něj vložili celkem 4,35 milionu eur, v aktuálním přepočtu přes sto milionů korun. Šlo o londýnskou investiční společnost Financial Services Capital a český Home Credit, jenž spadá pod finanční skupinu PPF zesnulého Petra Kellnera.

„Home Credit byl jednou z našich možností pro první kolo investic. Protože jsme chtěli nejprve expandovat do regionu střední a východní Evropy, zdálo se, že je to dobrá volba. Zesnulý Petr Kellner Barionu věřil,“ přibližuje Kiss. Barion tak doteď spolupracuje s PPF Bankou a síť Home Creditu mu pomáhá na českém trhu.

V současnosti přitom firma v Česku nemá ani kancelář, na prvním místě preferuje práci z domova a zaměstnává lidi z Prahy, Nizozemska, Dubaje či Indie. I tak ale má navázané partnerství s hlavními hráči lokálního trhu a nabízí integrace na Shoptet, Oxyshop, Netfirect nebo Bohemiasoft.

Produktovými novinkami posledního roku byla například implementace Google Pay a Apple Pay, představení bezpečnějšího způsobu autentizace prostřednictvím klíče API nebo zavedení virtuálního čísla IBAN pro hladší bankovní převody. Hlavním cílem firmy je pro letošek získat novou licenci pro provozování elektronické peněženky, a to v některé ze západoevropských zemích.

„Maďarská regulace finančnětechnologických společností je poměrně rigidní a zastaralá, což negativně ovlivňuje naše možnosti růstu. Zároveň chceme mít možnost hladšího ověřování identity uživatele podle takzvaného KYC (regulace známá jako ‚poznej svého zákazníka‘ – pozn. red.),“ vysvětluje Kiss.

Na českém trhu se chce Barion i nadále soustředit na posilování své pozice, nábor nových klientů či navazování lokálních partnerství. „Naším obecným cílem je vytvořit jednotnou obchodní platformu pro firemní růst. Jsme API-first společnost, takže všechny naše služby nabízíme s plným API pro aplikace třetích stran. Z širší perspektivy se chce Barion stát významnou mezinárodní platební společností,“ dodává Kiss.

CC Premium

Partnerem článku je Barion