O tom, jak lidi ovlivňuje hraní her, rozhoduje i jejich obsah. Nemělo by válcovat ostatní záliby
Jestli má sezení před obrazovkou, kde člověk může beztrestně střílet, vliv na jeho pozdější chování, je otázkou debat už desítky let.
Vliv digitálních her nelze generalizovat
Není hra jako hra. Digitální hry mohou zlepšit to, jak lidé ovládají cizí jazyk nebo jaké mají prostorové vnímání a pozornost. Jindy mohou vést k agresivitě nebo bolestem hlavy. Názory, jak moc hraní her škodí psychickému zdraví, jsou už řadu let předmětem vášnivých diskuzí. Jako vždy platí, že nic se nesmí přehánět, ale hry určitě nejsou hlavním viníkem… A to, že jdou lépe dětem, je dané přírodou a tím, jak funguje jejich mozek. I tomu se věnujeme v našem obsahovém speciálu Fenomén esportu.
O tom, zda sezení před obrazovkou, kde může člověk beztrestně střílet, má vliv na jeho pozdější chování, se vedou debaty desítky let. Jednoznačná odpověď na to, jak digitální hry působí na mozek, ale stále není.
„Na jedné straně platí, že máme poměrně silné důkazy, že násilí v počítačových hrách zvyšuje minimálně z krátkodobého hlediska tendenci k agresivnějšímu chování. Jenže řada výzkumů taky ukázala, že to ani tak nesouvisí se samotným násilím ve hrách, ale spíše s frustrací z hraní a následným stresem. Máme sice i důkazy, že z dlouhodobého hlediska hraní násilnějších počítačových her vede k větší míře agresivity. Jenže ten efekt je extrémně malý, až zanedbatelný,“ vysvětluje pro CzechCrunch Lukas Blinka z Masarykovy univerzity.
Výzkumníci zdejší Fakulty sociálních studií tu pod jeho vedením dlouhodobě sledují volnočasové hraní počítačových her. Blinka zároveň dodává, že na celou záležitost je možné se dívat i z druhé strany. A z té je odpověď na otázku, zda hraní vede k násilí, záporná.
„Zobrazování násilí se neustále zvyšuje, množství delikvence a násilí ve společnosti – a tím myslím té evropské – se ale neustále snižuje. Dnešní mládež rozhodně není agresivnější než předchozí generace, spíše naopak. Tento efekt by přitom šel vysvětlit tím, že násilníci jsou zaneprázdněni hraním her místo toho, aby šli ven a dělali problémy,“ dodává Blinka.
Z toho vyplývá, že největší podporu ve výzkumu má takzvaný smíšený efekt. To znamená, že počítačové hry mohou do určité míry násilí krátkodobě i dlouhodobě podporovat. Ale platí to u jedinců, kteří sami mají predispozice k agresivitě. Právě ti pak násilnější hry i častěji vyhledávají. „Počítačové hry jsou tak spíše jedním z mnoha faktorů a nejspíše ne faktorem zásadním,“ líčí docent.
Jiné vysvětlení nabízí Jaroslava Suchá z Katedry psychologie Univerzity Palackého v Olomouci. Podle ní shrnující studie uvádějí, že násilné hry zvyšují agresivitu, zatímco ty prosociální mají opačný efekt. „Z toho plyne, že není hra jako hra. A nelze tedy generalizovat vliv digitálních her, ale je třeba zhodnotit jejich obsah,“ uvádí Suchá.
Ukazuje se zároveň, že pouhé vystavování se násilí v digitálních hrách je spojováno s nižší empatií. Pokud k hrám přibude také sledování filmů s násilnou tematikou, může se u člověka podle Suché projevovat ve vyšší míře i kladný postoj k násilí. Důvodem může být to, že v násilných hrách často chybí morální hodnocení, kladný vztah k násilí je naopak oceňován.