O Ukrajinu se bojuje i v kyberprostoru. Hackeři z Anonymous vyhlásili válku ruské vládě a shodili web státní televize

Iva BrejlováIva Brejlová

anonymous-hacker

Foto: T. Miroshnichenko/Pexels

Skupina Anonymous vyhlásila kybernetický útok na ruskou vládu

0Zobrazit komentáře

Mezinárodní hackerská skupina Anonymous zareagovala na invazi Ruska na Ukrajinu a zaútočila na internetové stránky ruské státní televize RT, které dočasně vyřadila z provozu. Anonymous dokonce uvedli, že vyhlašují Rusku kybernetickou válku. A na to zareagovaly i další skupiny.

„Je to teď jako šachy. Na začátku je vidět jen to, že jsou na poli figurky. A člověk tuší, kdo táhne jako první. A jak se hra vyvíjí, předchozí tahy určují další vývoj. Pak se dá nějak reagovat a něco předvídat,“ říká Jindřich Karásek, výzkumník kybernetických hrozeb ze společnosti Trend Micro.

Podle takového přirovnání by jeden tah šachovou figurkou znamenal stovky tisíc menších kroků – útok, který teď používá Anonymous, si jde zhruba tak představit. Zjednodušeně, velkým počtem počítačů přistupují na jeden webový server, který si vyberou. Tím ho úplně zahltí, a tak vyřadí z provozu. Podle některých zdrojů takto útoky postihly i weby Kremlu, ruské vlády nebo ruského ministerstva obrany.

Během prvních hodin, kdy Anonymous se svým plánem začali, narostlo podle Karáska množství útoků směrem do Ruska na víc než trojnásobek proti běžnému stavu. Nejde přitom jen o tuto skupinu. „Nabalují se další. A čím víc lidí na něčem takovém pracuje, tím víc různých nástrojů naprogramují a tím víc slabin najdou. V datech je vidět, že celý svět kromě Číny na ruské cíle kyberneticky útočí,“ popisuje.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jenže zatímco skupina Anonymous akcí získala silnou pozornost, podobné šachové figurky si už hledaly své místo minimálně v posledních týdnech. A první výrazné tahy pocházely zřejmě z Ruska. Alespoň tak to odhadla právě Ukrajina, když už víc než před týdnem hlásily ukrajinské státní banky a weby útoky, které země vyhodnotila jako nejsilnější ve své historii.

„Tento útok byl bezprecedentní. Je jasné, že byl předem připraven a že klíčovým cílem byla destabilizace a vyvolání paniky a chaosu,“ prohlásil tehdy místopředseda ukrajinské vlády Mychajlo Fedorov podle agentury Unian.

V den invaze ruských vojsk na Ukrajinu bezpečnostní analytici společnosti Eset škodlivý program použitý ke kybernetickým útokům na tuto zemi objevili. Ten dokonce na použití nějakou dobu čekal, podle analýzy firmy vznikl už na konci loňského prosince. Z čehož lze vyvodit, že útok byl připravován poslední dva měsíce,“ říká Michal Cebák, bezpečnostní analytik společnosti Eset.

Vedle aktivních kyberútoků internet ovšem bobtná ještě v dalších oblastech. Čeští elfové, organizace, která bojuje proti cizím dezinformačním kampaním na tuzemském internetu, hlásí silnou intenzitu ruských aktivit. Cíl? Podle skupiny především oslabení české podpory směrem k Ukrajině.

„Ruský režim přišel na to, že dezinformačními kampaněmi může poměrně levně a efektivně manipulovat veřejným míněním alespoň části populace v libovolné cílové destinaci,“ vysvětluje Vít Kučík, mluvčí organizace.

„Možnost alespoň částečně ovlivňovat veřejné mínění v cizí zemi je velmi mocná zbraň, zvláště když ona země je členem tak mocných a klíčových organizací, jako je NATO a EU. Díky novým technologiím internetu, digitálních médií a sociálních sítí je tato zbraň efektivnější a zároveň levnější než předchozí metody analogové éry,” dodává.

S přispěním ČTK.

Nezvládáte seznámení osobně? Slovenská aplikace vám ukáže sociální sítě lidí, kteří jsou ve vašem okolí

Peter BrejčákPeter Brejčák

whoo-founders-boxed

Foto: Whoo

Zakladatelé Whoo Matej Aštary, Daniel Čačala, Peter Altof alias Expl0ited a Martin Kubečka

Vyhledá lidi ve vašem bezprostředním okolí, ukáže jejich účty na sociálních sítích a pomůže vám tak poznat někoho nového třeba na kulturních akcích, na veřejnosti nebo v sousedství. Přesně to dělá slovenská aplikace Whoo, jež funguje jako networkingový nástroj a její tvůrci hlásí překonání 120 tisíc registrovaných uživatelů. S podporou investorů chce nyní dobývat zahraniční trhy se zaměřením na ten největší – na Spojené státy.

Whoo funguje pomocí geolokačního vyhledávání registrovaných profilů, které byly online během posledních čtyřiadvacet hodin. Uživatelé o sobě vyplňují základní informace a své profily na sociálních sítích, aplikace tak nezobrazuje soukromé údaje jako věk, telefonní číslo nebo e-mail, jen jméno, fotografii a profily. Stejně tak neprozradí ani přesnou polohu na mapě, ostatní uživatele jen seřadí do tří skupin podle vzdálenosti v malém, středním a velkém perimetru.

Nápad na vytvoření nástroje pro navazování kontaktů vznikl v hlavě Slováka Daniela Čačaly, jenž historicky stál také u zrodu sociální sítě Daybyme s desítkami tisíc uživatelů. Čačala potřeboval zjistit kontaktní údaje osoby ve stejné místnosti, ale neměl možnost se s ní spojit. Po intenzivním hledání dotyčného člověka na internetu zjistil, že podobná aplikace jako Whoo zatím neexistuje.

„Oslovil jsem kolegu Martina Kubečku s nápadem vytvořit networkingovou platformu, která by umožňovala komunikovat s lidmi v bezprostředním okolí a ideálně v reálném čase. Už od začátku jsme přitom věděli, že pokud nápad uchopíme správně, bude se nám dařit, protože najde využití nejen ve světě byznysu, ale také mimo něj,“ popisuje Čačala.

whoo

Foto: Whoo

Slovenská aplikace Whoo

Protože on ani jeho kolega Kubečka neměli technologický background, svoje síly spojili s vývojáři a bratry Jánem a Matejem Aštaryovými a vytvořili základní verzi aplikace, se kterou vyrazili do světa. Po získání prvních tisíců registrovaných uživatelů převážně ze Slovenska si tvůrce Whoo všiml také slovenský youtuber Peter Altof známý jako Expl0ited s téměř milionem odběratelů. Nápad jej zaujal, přidal se do týmu a pomocí svých kanálů začal aplikaci propagovat.

První propagační vlnu spustili tvůrci aplikace na podzim roku 2020 a navzdory pandemii koronaviru, jež ztížila její šíření i využití, si získala první uživatele a na čas se stala nejstahovanější v Google Play i Apple App Store.

„Už máme přes 120 tisíc uživatelů, přibližně dvacet procent z nich si aplikaci otevře alespoň jednou měsíčně. Vzhledem na tržní standardy je to nadprůměr,“ pochvaluje si v reakci na dotaz CzechCrunche Čačala. Typickým uživatelem je přitom člověk mezi 20 až 25 lety a na tuto cílovou skupinu se chtějí tvůrci networkingové aplikace soustředit i do budoucna. I když většina lidí Whoo využívá na soukromé účely, Čačala věří, že platformu je možné využít také na networking na různých konferencích nebo veletrzích.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Za konkurenci přitom označuje takzvané social discovery aplikace, tedy všechny ty, které jakýmkoliv způsobem propojují lidi – ať už jde o Instagram, TikTok nebo přímější konkurenty ze skupiny Match Group v čele s Tinderem. „My ale nejsme seznamka a stejnou funkcionalitu jako Whoo nemá zatím žádná jiná aplikace,“ upozorňuje šéf startupu.

Podobně jako známá seznamovací aplikace má Whoo nastavený také svůj byznys model, kdy uživatelům nabízí sadu funkcí za poplatek. Firemním klientům pak chce aplikace nabízet data o lidech v prostoru a času, tedy na přesné cílení. Například restaurace pomocí notifikace přizve uživatele v bezprostředním okolí na speciální akci.

whoo-founders-regular

Foto: Whoo

Matej Aštary, Daniel Čačala, Peter Altof alias Expl0ited a Martin Kubečka

Jak přitom aplikace pracuje s potenciálním spamem nebo obtěžováním? „Implementovaný systém nahlašování v rámci aplikace neřeší robot, ale člověk, který hlídá plnohodnotný zážitek bez jakéhokoliv obtěžování. Samozřejmě, mohou se přihodit i takové případy, ale umíme je promptně odchytávat, vyhodnocovat a řešit,“ říká Čačala.

A vizi tvůrců Whoo věří také investoři. Již v začátcích je podpořil slovenský akcelerátor Perry Talents, kde našli také prvního institucionálního investora. Jeho jméno sice neprozrazují, má však jít o IT společnost působící na středoevropském trhu. Do rozvoje firmy vložila nižší stovky tisíc eur, tedy jednotky milionů korun. Kapitál využívá na další vývoj, vylaďování a testování produktu, aby byl připraven na expanzi do dalších zemí. Jako hlavní cíl si Whoo stanovilo americký trh.

„Věříme, že při plánovaných setkání ve Spojených státech během tohoto roku vyvoláme zájem investorů, kteří by nám pomohli vstoupit na tento mimořádně náročný, ale obrovský trh. Na výzvu se těšíme a na trh vstupujeme připraveni bojovat vybaveni nejen současnou funkcionalitou aplikace, ale také s chystanými vylepšeními. Věříme, že díky zodpovědné přípravě a podpoře můžeme být další slovenskou firmou, která za oceánem uspěje,“ uzavírá Čačala.

Partnerem článku je aplikace Whoo. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.