Obědy zdražují jen mírně. V některých městech za ně lidé dají více než desetinu měsíčních příjmů

Loni ceny obědů překotně rostly, v první polovině letošního roku se ale situace stabilizovala. Za oběd tak strávníci v průměru zaplatí 182 korun.

obed

Foto: Louis Hansel / Unsplash

V červnu vyšel průměrný oběd v Česku na 182,4 koruny

0Zobrazit komentáře

V loňském roce mnohé strávníky, kteří pravidelně vyrážejí během pracovní doby na oběd, zaskočily změny cen poledních nabídek. Ve druhé polovině roku 2022, kdy se do cen obědů naplno promítla inflace, se průměrně zvedly dokonce o 10,9 procenta, tedy o více než 17 korun. Počet transakcí v restauracích byl tak tři roky po začátku pandemie poloviční a lidé si začali ve větší míře nosit krabičky z domova. Nyní ale došlo k výraznému zpomalení zdražování a průměrné ceny obědů by nás neměly zaskočit výrazným vychýlením ani po zbytek roku.

V červnu vyšlo průměrné obědové menu v Česku na 182,4 koruny, což je jen o 2,7 procenta více než v prosinci roku 2022. Nejhlouběji do peněženky si při placení obědu musejí sáhnout obyvatelé Českých Budějovic, kde ceny poledního menu stouply o 7,1 koruny. Nejlépe na tom naopak jsou obyvatelé Pardubic. Tam obědy od začátku roku zdražily o pouhé 2 koruny.

V hlavním městě ceny v první polovině roku stouply o 2,7 procenta, tedy o 5,4 koruny, a v Brně o 2,4 procenta. Růst cen obědů se ale v první polovině letošního roku po překotném růstu předchozích měsíců stabilizoval. Během stejného období v loňském roce stouply ceny obědů v průměru o 4,4 procenta, což je 6,8 koruny. Ve druhé polovině roku nastalo dokonce zdražení o 17,4 koruny.

„V souladu se současným vývojem inflační křivky se růst cen obědů v restauracích uklidnil, což je dobrá zpráva pro všechny zaměstnance, kteří si v práci chtějí dopřát plnohodnotný oběd v kantýně nebo restauraci. Vzhledem k dosavadnímu vývoji neočekáváme ani ve druhém pololetí žádné výraznější cenové výkyvy,“ míní Aneta Martišková, členka vedení společnosti Edenred, která data získává na základě plateb více než 220 tisíc majitelů jejích benefitních karet.

navrh-bez-nazvu

Foto: Edenred

Vývoj průměrných cen obědů v Česku

Stabilizoval se také podíl obědů objednaných skrze rozvážkové služby. V červnu si zaměstnanci nechali oběd doručit v 8,4 procentu případů, což odpovídá dlouhodobému trendu, kdy dovážka tvoří zhruba desetinu z celkového počtu plateb za obědy. Lidé se tak ve větší míře vrátili do restaurací, v porovnání s obdobím před propuknutím pandemie ale lidé rozvážkové služby využívají častěji – v lednu 2020 byl totiž jejich podíl na celkovém počtu plateb jen 3,6 procenta.

Jen pro srovnání: během prvního lockdownu v dubnu 2021 tvořila podle dat Edenred externí online rozvážka 66 procent tržeb restaurací, v květnu to bylo 35 procent. Po úplném rozvolnění opatření se lidé do restaurací vrátili a od té doby se rozvážkový byznys drží na deseti procentech výdělků. Procenta zvyšují také zaměstnanci, kteří si objednávají ve velkém rovnou do kanceláře.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„V posledních měsících pozorujeme, že zaměstnanci u rozvážkových služeb častěji objednávají více jídel najednou. Není neobvyklé, že se kolegové vzájemně domluví na jedné objednávce, aby si oběd mohli společně vychutnat třeba v odpočinkové místnosti. To potvrzuje i rozdíl mezi podíly počtu a objemu transakcí,“ doplňuje Martišková.

Z aktuálních dat Edenred a Českého statistického úřadu také vyplývá, že lidé v Liberci, Českých Budějovicích, Pardubicích a v Plzni dají za obědy v restauracích a kantýnách více než desetinu svých měsíčních příjmů. Nejmenší část svých příjmů za obědy naopak i navzdory nejdražším průměrným cenám, které aktuálně činí 206,4 koruny, utratí Pražané. Dvacet obědů v restauraci je v červnu vyšlo na 4 128 korun, což je přibližně 7,8 procenta průměrné mzdy v hlavním městě.

Volkswagen se potácí, ale má šanci, říká investor Semotan. Elektroprůkopník Staněk věří Porsche

Michal Semotan z J&T a Jan Staněk z kanálu Electro Dad byli hosty CzechCrunch Podcastu, kde se debatovalo o elektromobilitě a budoucnosti autoprůmyslu.

Luboš KrečLuboš Kreč

semotan-stanek

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Michal Semotan a Jan Staněk

0Zobrazit komentáře

Z Volkswagenu, největší automobilky světa, přicházejí v posledních týdnech a měsících rozporuplné – a čím dál častěji spíš negativní – zprávy. Nyní ohlásil, že ve druhém kvartálu sice utržil více, než se čekalo, ale že mu klesl zisk. A že se chce více propojit s čínskými značkami Xpeng a SAIC, aby dokázal obstát na tamním trhu. Nijak excelentně se nevyvíjí ani prodeje jeho elektromobilů. Známý investor z J&T Michal Semotan ale varuje před rychlými soudy. „Já bych VW ještě neodepisoval,“ řekl v novém dílu CzechCrunch Podcastu.

Obrat celé skupiny, kam kromě VW patří také mladoboleslavská Škoda Auto nebo Audi a Porsche, meziročně poskočil ze 70 na 80 miliard eur, stoupl i hrubý zisk před zdaněním z 5,15 na 5,45 miliardy eur. Jenže tato pozitivní data doplnil i set ne tak povzbudivých informací: čistý profit klesl z 3,91 na 3,79 miliardy eur a společnost navíc snížila výhled na celkový počet letos vyrobených vozů z 9,5 milionu na rozmezí 9 až 9,5 milionu. To souvisí s tím, že se jí daří velmi rychle uspokojovat nahromaděné objednávky z covidových let, jenže přísun těch nových je za očekáváním.

Cena akcií na zprávy pro investory reagovala poklesem o několik procentních bodů a i při pohledu na jejich letošní výkonnost je zřejmé, že se jim moc nevede: od ledna se jejich cena v podstatě nezměnila, zatímco si připsal 19 procent, GM 16 procent, Toyota 29 procent a Tesla dokonce 240 procent. Mezi investory zkrátka panuje obava, zda se Volkswagenu podaří opravdu úspěšně naskočit do elektromobilního vlaku a jestli už definitivně nepropásl šanci prosperovat na náročném čínském trhu, kde se mu dříve sice dařilo, ale agilní lokální značky ho spolu s Teslou postupně zatlačily do defenzivy.

„Řada investorů sdílí názor, že Čína a přechod na elektromobilitu Volkswagen do budoucna doženou,“ popsal situaci na burzovním trhu Michal Semotan, portfolio manažer J&T Investiční společnosti a známý twitterový komentátor dění ve světě financí, který byl hostem aktuálního dílu CzechCrunch Podcastu. Ten si můžete pustit na odkazu níže nebo na Spotify, Apple Podcastech, Google Podcastech a na YouTube.

Spolu se Semotanem o tématu diskutoval šéf investičního fondu Purple Ventures Jan Staněk, jinak též popularizátor elektromobily, na YouTube vystupující pod pseudonymem Electro Dad. Právě Staněk během rozhovoru vyjadřoval skepsi, že se Volkswagenu podaří uspět: „Vyděsilo mě, že VW jedná se státní čínskou firmou, že by si od ní vzal platformu pro výrobu aut.“

Staněk narážel na informace, které Volkswagen následně potvrdil: dohodl se s čínskou firmou SAIC, která je spoluvlastněná státem a s níž dlouhodobě v zemi podniká, že budou spolupracovat ještě úžeji, mimo jiné s cílem přinést na trh nové modely aut značky Audi. Právě té se s spolu s Volkswagenem v poslední době tolik nedaří (nejen v Číně) a na rozdíl od Škody nebo Porsche zůstává výkonově za očekáváním. Kromě SAIC se koncern Volkswagen více propojí i s dalším čínským elektromobilním dravcem, startupem Xpeng – získá v něm až pětiprocentní podíl.

Podle Semotana, který má akcie Volkswagenu v portfoliu fondu, který vede, ale ještě nenastal čas hodit německý kolos přes palubu: „Mám ho nakoupený, byť při zpětném pohledu jsem asi měl koupit spíš akcie Porsche.“ A dodal: „Šanci mají, i zdroje mají.“ Hodně prý bude záležet na tom, co ukáže relativně nový šéf Oliver Blume, který dříve vedl Porsche: „Možná bude muset odříznout některé značky. Třeba ukončí výrobu Seatu nebo Audi, i takové věci se mohou stát. Ale zároveň tam má perly typu Lamborghini, Bentley nebo právě Porsche, které velmi dobře pochopilo důležitost elektromobility.“

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

O tom, že hlavně elektromobilům od Volkswagenu se moc nedaří, se spekulovalo už delší dobu, naposledy na to upozornil sám Blume, když na setkání se zaměstnanci připustil, že podzim bude hlavně pro značku VW náročný. O její modely ID.3, ID.4 či ID.Buzz totiž není především v západní Evropě či v USA zdaleka takový zájem, jaký automobilka předpokládala. Naproti například Taycan od Porsche nebo Enyaq od Škody se aspoň zatím těší solidnímu zájmu zákazníků. Mimo jiné Porsche, které VW částečně vydělil a jeho akcie uvedl před časem na burzu, podle obou investorů obstojí i v probíhajících změnách a najde si své místo v nové automobilové realitě.

Pro všechny automobilky, které reprezentují starý byznysový svět, je kromě čínské konkurence největším strašákem americká Tesla. Její rodinné SUV s označením Y se nedávno stalo nejprodávanějším vozem v Evropě – nikoliv v kategorii elektromobilů, ale celkově, takže za sebou nechalo i stálice jako Volkswagen Golf. Podle Staňka je třeba se připravit na to, že na evropský průmysl a potažmo na zdejší ekonomiku to může mít dalekosáhlé následky: „Opravdu se o ně začínám bát.“ A připomněl, že ještě v této dekádě se promění složení deseti největších automobilek světa, kde jednak některé zmizí, naopak jiné, jako třeba čínská BYD, přibudou.

Screenshot

Přečtěte si takéChcete cítit volant formule v rukou? Pusťte si haptický trailer F1Jaké to je cítit brnění volantu formule v rukou Brada Pitta? Pusťte si první haptický trailer

A na jaká všechna témata v našem podcastu s Michalem Semotanem a Janem Staňkem došlo?

  • Jak se dostali k elektromobilitě?
  • Jak vnímají čínskou konkurenci?
  • V čem tkví investiční kouzlo akcií Tesly?
  • Proč jsou elektromobily drahé?
  • Nemůže Evropu potkat osud Nokie?

To vše a ještě mnoho dalšího se dozvíte v novém díle CzechCrunch Podcastu, který si můžete pustit ve vašich podcastových aplikacích včetně Spotify, Apple Podcastů, Google Podcastů a také na YouTube.