Obnovitelné zdroje i lepší služby pro domácnosti. Čeští Nano Energies pomohou nadějným energetickým startupům

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

stanislav-chvala-nano-minInsider

Foto: Nano Energies

Stanislav Chvála, CEO Nano Energies

0Zobrazit komentáře

Menší větrné nebo solární elektrárny, na které se složí třeba celé město a stanou se z nich ve své podstatě tiskárny na peníze. O takové budoucnosti energetiky a našeho přístupu hovoří zakladatel Nano Energies Petr Rokůsek. Přestože je velký vizionář, s veškerou inovací v energetickém světě pochopitelně nemůže přicházet sám.

Proto se v Nano Energies pod vedením výkonného ředitele Stanislava Chvály rozhodli, že spustí Nano Labs, které budou pomáhat na svět nadějným startupům právě z oblasti energetiky. Protože zatímco v mnoha jiných oblastech je jak spousta peněz i pozornosti od investorů, svět točící se kolem elektřiny je v mnoha ohledech stále hodně složitý.

„Když si chce člověk založit e-shop, příliš lidí k tomu nepotřebuje. Když ale chcete vymyslet něco nového v energetice, potřebujete se obvykle spojit s velkou firmou a spolupracovat s ní, což je často pro začínající projekty složité,“ vysvětluje v jedné ze zasedaček svých zelených kanceláří v horním patře pražské budovy Drn na Národní třídě Stanislav Chvála.

V DNA Nano Energies je zelená barva pevně zakořeněna. Symbolizuje udržitelnost, čisté fungování a získávání energie bez uhlí a dalších špinavých zdrojů, a právě v tom chce Chvála se svými kolegy podporovat inovátory. Kulturně ostatně má jeho firma ke startupům blízko, byť funguje již přes deset let.

Bude lepší, když si koupím novou ledničku?

Pro startupy mají připravená místa v coworkingu WeWork, který je rozprostřen o pár pater níž ve stejné budově, a když například někdo přijde s tím, že má chytrý elektroměr, který potřebuje otestovat v praxi, Nano Energies to umožní. Mentoring a spolupráce, to mají být hlavní benefity Nano Labs, které nechce mít česká energetická primárně jako investiční platformu.

Podle Stanislava Chvály je na trhu už nyní peněz dost, a tak není potřeba, aby do něj Nano Energies přilévali další (byť to kategoricky nevlučuje). Naopak se nebrání tomu, aby případně přes Nano Labs zprostředkovali vybraným startupům investora. Sami za sebe to však chtějí vést především v pragmatické rovině, aby vznikl hlavně kvalitní a smysluplný produkt.

nano-energies-office-min

Foto: Nano Energies

Kanceláře Nano Energies v pražské budově DRN

První dva projekty v Nano Labs sice vznikly ve spolupráci Nano Energies s dvěma nejmenovanými firmami, nicméně Stanislav Chvála, který se energetice dříve věnoval v ČEZu nebo v britských bankách, už teď ví, jaké startupy by chtěl – a podle situace na trhu patrně i měl – potkávat nejčastěji. „Největší hodnotu mají v energetice data,“ říká jasně.

Ne že by snad v energetickém byznysu žádná data nebyla, ale problém je v tom, že se využívají omezeně. Jako jeden příklad za všechny zmiňuje Chvála domácnosti. Jen naprosté minimum z nich má podrobnější přehled o své spotřebě elektřiny, přitom práce s daty u domácností může mít zásadní dopady jak na byznys energetických hráčů, tak i na peněženky jejich zákazníků.

Díky datům mohou lidé lépe vědět, jak uspořit, jaký spotřebič raději vypnout, jaký může být zapnutý. To se teď bez chytrých elektroměrů či datových systémů, které dokáží spotřebu podrobně spočítat, zjišťuje jen velmi těžko. „Když si teď uvařím čaj, spotřebuji tím více energie, než když nechám přes noc svítit LED světla na chodbě? Bude lepší, když si koupím novou ledničku? A jaká je její návratnost na elektřině?“ vyjmenovává příklady Chvála.

Méně marketingu, více transparentnosti

Jeden z prvních projektů, který se nyní v Nano Labs rozvíjí, se týká peer-to-peer sdílení energie. Jeho smyslem je to, abyste při odběru elektřiny naprosto přesně věděli, z jakého je zdroje, stejně jako když si jdete na farmářské trhy pro domácí vajíčka. V prodeji zelené energie je dnes podle Chvály zatím u mnoha hráčů více marketingu než skutečné energie z obnovitelných zdrojů a to se snaží v Nano Energies dlouhodobě měnit.

Jelikož svým zákazníkům nabízejí výhradně energii z obnovitelných zdrojů, jako jsou větrné, solární či vodní elektrárny, prochází Nano Energies každoročně oficiálním auditem od PwC, který to potvrzuje. Mnoho firem ale podle Chvály audity vůbec nedělá, často navíc jen nakupují zelené certifikáty, a tak je celý systém velmi nepřehledný a koncový zákazník často nemůže s jistotou zjistit, odkud jeho energie vlastně je.

„V síti pochopitelně nejsou výhybky, aby vám domů vždy dotekla elektřina třeba přímo z větrné elektrárny, ale v domácnosti jde energii z určitého typu zdroje obchodně zasmluvnit,“ vysvětluje Chvála s tím, že cílem Nano Energies je, aby se pro ověřování zelenosti v budoucnu nemusely používat audity, ale vše fungovalo právě na bázi P2P sdílení a souvisejících technologií.

Nové navíc ještě jistě vzniknou, a třeba i právě v Nano Labs. „Neočekáváme obrovský nával startupů, tolik jich v energetice není, ale zato věříme, že budou kvalitnější a budou mít velký potenciál,“ doplňuje na závěr Chvála.